Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei har et spørsmål jeg håpet dere kunne hjelpe meg med. igår satte jeg på sommer hjul men måtte bruke boltene fra vinterhjula som er 16" 195 breie.. og sommerhjula er 19" 235 breie men hvordan vet jeg hvor lange bolter jeg må ha?

Skrevet

Lengden på boltene har forsåvidt ingenting med størrelsen på felgen å gjøre. Tykkelsen på navet/anleggsflaten er det som har noe å si. Jeg bruker samme bolter på 16, 18 og 20-tommere.

Du bør minst ha 6-7 runder i inngrep.

Skrevet

6 -7 runder ble det hvertfall ikke men kanskje 3.. virker ikke som jeg fikk senter i senter heller :S før stod de på en e46 jeg har en e39 ?

Skrevet

3 er for lite. Kjøp nye bolter. Selges hos alle dekkforhandlere og Biltema bl.a

At du ikke får sentrert de kan ha noe å gjøre med at E39 har større nav (74,1 mens E46 har 72,6) og at du derfor ikke får felgene skikkelig på/inntil?

Dette kan jo ha en sammenheng med at du får inn så få gjenger.

Evt at E46 har gått med større senterringer. Dette må du uansett måle og finne ut av.

Skrevet
før stod de på en e46 jeg har en e39 ?

Det du sier er at du har en E39 nå, som du skal ha felger fra en E46 på?

Men du står oppført som at du kjører E36.

Uansett. Samme hvor felgene kommer fra skal du i prinsippet ikke trenge lengre hjulbolter.

Tar du felger fra en hvilken som helst bmw, og skal ha de på en E39 er de nødt til å ha målet 74,1mm i navhullet. Har felgene sentreringsring, er de mest sannsynlig 74,1 mm. Har de IKKE ringer er de 72,5mm, og vil da iKKE passe E39.

Felger fra E46 passer heller ikke E39 mtp innpress. DU må da space ca 20mm alt avhengig av innpress på den aktuelle felg. E39 bruker ET20, E46 ET42

Skrevet

Må nok dreie opp senteret 1,5mm på felgen hvis mulig (forutsatt at det er 72,6mm. Dette må du sjekke)

Er også 22mm forskjell i innpress originalt på E46 og E39 så vil tro du må ha spacer for at det ikke skal subbe innover...

Skrevet
ja fant nettopp en liste over dette.. men hvordan får jeg det til å passe da? har 0 peil men lengere bolter skal jeg klare å skaffe:P

Er nok ikke å anbefale å kjøre med tror jeg... Felger fra E46 går ikke på E39 og omvendt. Du må ha felger som har riktig størrelse på senterhull, riktig innpress/ET mtp både sporvidde(maks 15mm økning fra org. totalt) og subbing, riktig boltsirkel og antall bolter, riktig bredde og høyde i tommer på felg og passe på at du har riktig dekkdimensjon i forhold til total rulleomkrets(innenfor 5%). Egentlig utrolig mye som skal stemme, selv om de fleste har "flaks" slik at det er innenfor "grensene". Selv har jeg opplevd problemer med subbing flere ganger, selv om alle data skal stemme iflg alle kilder.. Dekk kan for eksempel ha forskjellig form fra merke til merke, selv om dimensjonen er kliss lik #-o

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...