Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har så smått begynt å vurdere ny bil. Har hatt dagens bil i litt over 3 år og siden det er min første ordentlige bil har jeg så smått fått lyst på nyere bil.

Jeg lurer derfor på om dere har noen oversikt over evt. motorendringer på E91 og E61 ifbm. at det kom facelift på de to? Jeg ser på autoweek.nl at faceliften av E91 320d er oppgitt med 158g CO2 og 130g CO2 så jeg vil tro at den modellen fikk nyere motor. Gjelder det andre motoralternativer også? Om det stemmer er det jo ganske stor forskjell i avgift ved import og det blir ikke nødvendigvis dyrere å gå for en nyere modell.

Er det evt. andre ting med disse bilene som gjør at man bør prøve å gå for en facelift kontra prefacelift?

Jeg har en E46 touring i dag, og den går akkurat nå som vi har blitt tre, men om vi blir en til blir den nok veldig liten. Vurderer i utgangspunktet E91 nyere enn 2007, men vil derfor se på E61 nyere enn 2005 også. Hadde vært veldig gøy med en 325d f.eks :) Men basert på prisene på Finn har jeg en øvre grense på 330k-350k. Bilen jeg evt. kjøper skal ha M-tech, manuell og xenon. Den må gjerne være blå, men absolutt ikke sølv. Ellers er jeg ganske åpen på både utstyr og motoralternativer. Den vi har i dag har gått 135.000km og om vi bytter bil skal den ha gått mindre enn det.

Når man legger inn tollverdi i beregningen på toll.no, skal det være prisen med eller uten tysk moms? Ser bl.a. en 2007 E61 M-tech som har gått 60.000km som ifølge toll.no kommer på 325.000 som hadde vært veldig aktuell om den ikke hadde vært sølv. Den er oppgitt til 162g CO2.

Om noen har innspill på E91 kontra E61 og bensin kontra diesel i forbindelse med å importere i denne prisklassa er det bare å komme med de også :)

Takker for evt. opplysende innspill :) Det er litt av en jungel når man vurderer både E91 og E61, bensin/diesel etc.

Skrevet

Hei!

Om en E46 blir for liten, så vil kanskje E91 også bli det ? Nå har ikke jeg sjekket opp mål osv på bilene, men vil anta at E91 ikke er veldig mye større enn E46? Men jeg vet at E91 har nok plass ihvertfall. En kompis av meg kjører E91 320d og har to små barn, og de kommer seg på ferie uten problemer.

Vil tro det er mulig å få tak i en E91 325d til 350k fra tyskland ?

Uansett, kjøp en bil der du får tilbake tysk moms. Da sparer du 19% på kjøpet av bilen ;) Og dermed sparer du også på den norske momsen ved innførsel.

Eksempel på en 2007 BMW 325d Touring (197hk, 1600kg, 158g co2):

Engangsavgiften for dette kjøretøyet blir som følger:

Avgift for egenvekt: 94 091,50

Avgift for motoreffekt: 105 338,48

Avgift for CO2: 27 658,00

Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 227 087,98

Bruksfradrag (36%): -81 751,67

Vrakpantavgift: 1 300,00

Totalt 146 636,00

MVA: 32 794,00

Engangsavgift + MVA: 179 430,00

Prisene ligger på ca 16-17000 Euro som tilsvarer ca 130000 NOK.

Da er vi på 310.000 kr ferdig på skilt :)

Skrevet

E91 er like trang som E46 når barnesetene skal inn - så dropp den tanken om du vil være forberedt på en til :)

E61 er derimot meget mer raus med plassen,men også dertil dyrere.

motor"makeoverne" som kom med BMW's svært tydelige satsing på effektive,rentbrennende motorer slår gunstig ut på avgifter helt til du butter i den helvetes hestekreftavgiften.

'07-'08 525d er en grombil,men er for motorsterk for norske statlige organer. (selv om de selv blir kjørt rundt i E60 550i,passet på av X5 4,4i og Jens selv kjører en 760iL)

Skrevet

BMW 525d 2007 (1800kg, 171g co2, 197hk)

Engangsavgiften for dette kjøretøyet blir som følger:

Avgift for egenvekt: 130 261,50

Avgift for motoreffekt: 105 338,48

Avgift for CO2: 37 161,00

Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 272 760,98

Bruksfradrag (36%): -98 193,95

Vrakpantavgift: 1 300,00

Totalt 175 867,00

MVA: 35 775,00

Engangsavgift + MVA: 211 642,00

I tillegg kommer kjøpssum på drøyt 140000 kr. Da er vi på ca 351000.-

Sprenger budsjettet ditt med en 1000-lapp, men da har du jo absolutt plass til familien i tillegg til en sterk motor.

Skrevet
BMW 525d 2007 (1800kg, 171g co2, 197hk)

Engangsavgiften for dette kjøretøyet blir som følger:

Avgift for egenvekt: 130 261,50

Avgift for motoreffekt: 105 338,48

Avgift for CO2: 37 161,00

Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 272 760,98

Bruksfradrag (36%): -98 193,95

Vrakpantavgift: 1 300,00

Totalt 175 867,00

MVA: 35 775,00

Engangsavgift + MVA: 211 642,00

I tillegg kommer kjøpssum på drøyt 140000 kr. Da er vi på ca 351000.-

Sprenger budsjettet ditt med en 1000-lapp, men da har du jo absolutt plass til familien i tillegg til en sterk motor.

Det var noe slik jeg kom fram til i går også ser du som fikk meg til å tenke litt :) Skal sette meg opp en oversikt over spesifikasjoner på E91 og E61 for før og etter facelift og se om jeg blir noe klokere av det.

Svigers har E91 og har hatt E60 så kjenner rimelig godt størrelsene og vet at om vi kjøper E91 må vi nesten umiddelbart bytte til større bil om vi blir fire. Det er knapt plass til meg i passasjersetet framme hos oss nå med stort, bakovervendt barnesete... Ville ikke vært mulig å ha det bak førersetet. Er forøvrig det som er begrensinga også, for størrelsen ellers går fint med en vogn og oppakning.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...