Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forbruksmåleren på min e46 320i 98 mod. vil ikke gå tilbake til 0.

Den går ikke tilbake til 0 på tomgang slik den skal. Går ikke til 0 selv om jeg slår av tenninga eller tar instrumentpanelet ut av bilen.

Noen ganger starter den på ca. 8l / 100km og beveger seg normalt derfra.

Andre ganger starter den på over 20l / 100km og beveger seg helt til den treffer ramma på instrumentet. Akkurat som om innmaten i måleren har vridd seg slik at den legger til 8 eller 22.

Computeren viser normalt forbruk på ca. 0.85 l /mil. Resatte den etter at problemene starter for et par uker siden.

En gang åpnet jeg instrumentet og skjøv nåla tilbake til 0 med fingeren.

Den virket da normalt et par turer før problemene startet igjen dagen etter.

Noen som vet hva som kan være galt?

Skrevet

Skal den tilbake på 0?

Når eg hadde e34, so viste den selfølgeligt maks når den gjekk på tomgang.

Eg hugser ikkje om den gjekk tilbake på 0 når tenningen var av. (men rekner med det)

• 3 months later...
Skrevet

Har fikset feilen. Måtte bytte steppermotoren som driver nåla. Det er samme type motor på alle nålene i instrumentpanelet.

Jeg tok fra et brukt instrumentpanel, men en oppgradert steppermotor Switec X25.589 selges på EBAY i USA.

Dette er et vanlig problem på bl.a. GM SUV og pickup som bruker en annen variant av samme steppermotor. Dersom nåler viser feil nullpunkt, hopper eller lager lyd er det mest sannsynlig en steppermotor som er ødelagt. Det er litt arbeid å demontere instrumentpanelet, ta av nålene og lodde nye motorer på plass. Ved å vri nålene mot klokka stopper akslingen slik at nålene kan vris av. Litt jobb å stille inn igjen etterpå dersom du ikke markerer nøyaktig hvor nåla stod i stopp-punktet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...