02turbo Skrevet April 24, 2010 Skrevet April 24, 2010 Jeg har hatt et langtidsprosjekt gående med totalrestaurering av en -87mod. 320. Prosjektet har stått stille et par år på grunn av verkstedbygging, men har nå kommet igang igjen i nytt verksted. Planen er å få den i utvendig originalstand som M-tech1. Understellet er fra E30M3 med BilsteinB8 og HR fjærer. Den originale 2liters motoren skal byttes ut med en kraftig modifisert M20B30 uten pustehjelp. Jeg har ikke funnet mange liknende motorbygg i Norge, så jeg fikk litt lyst til å vise noen bilder her: Blokka er borra til 86mm, veiv med 84mm slag fra M52B28, tilpasset M20. Dette gir 2928ccm. MM's rally stempler, 138mm råder og tatt av blokka 1,5mm gir 11:1 i komp. Dette er en ny AMC topp som er porta og tilpassa stemplene. Schrick 288 graders kam og ventiler med MM's vipper og fjærer skal sørge for en turtallsvillig motor. Innsugskanalene er glassblåst etter porting, mens forbrenningskammer og eksoskanaler er polert. MM's fjærer er enkle, progressive fjærer med tilhørende retainere. Original øverst 84gram mot MM's 54gram. Gleder meg til å kjenne bunndraget og høre lyden av denne!
e30 tic Skrevet April 24, 2010 Skrevet April 24, 2010 høres bra ut dette. Hvilken motorstyring skal du ha? fikk du ikke litt "innstikk" i cyl med std 84mm pakning? Jeg har også en 2.9l bunn del men den får puste hjelp. Jeg har også amc topp, Er det du som la ut bilder av en amc topp på Bmwccn for litt siden?
02turbo Skrevet April 24, 2010 Forfatter Skrevet April 24, 2010 Hvilken motorstyring skal du ha? fikk du ikke litt "innstikk" i cyl med std 84mm pakning? Jeg har også en 2.9l bunn del men den får puste hjelp. Jeg har også amc topp, Er det du som la ut bilder av en amc topp på Bmwccn for litt siden? Jeg skal bruke BS`motorstyring. Det er samme som jeg har på '02`n min med turbo. Vi har planer om et noe spesielt opplegg med innsug/motorstyring. Vil ikke ut med detaljer enda. Innstikket av pakningen skal, ifølge MM, ikke ha noen betydning. Jeg kunne egentlig tenkt meg en annen pakning, men har ikke funnet noe alternativ. Har du? Jeg hadde vel et innlegg på Bmwccn for en uke eller to siden om AMC toppen, ja. Det var for å vise at den egentlig ikke er brukelig til noe uten endel preparering.
e30 tic Skrevet April 24, 2010 Skrevet April 24, 2010 Hvilken motorstyring skal du ha? fikk du ikke litt "innstikk" i cyl med std 84mm pakning? Jeg har også en 2.9l bunn del men den får puste hjelp. Jeg har også amc topp, Er det du som la ut bilder av en amc topp på Bmwccn for litt siden? Jeg skal bruke BS`motorstyring. Det er samme som jeg har på '02`n min med turbo. Vi har planer om et noe spesielt opplegg med innsug/motorstyring. Vil ikke ut med detaljer enda. Innstikket av pakningen skal, ifølge MM, ikke ha noen betydning. Jeg kunne egentlig tenkt meg en annen pakning, men har ikke funnet noe alternativ. Har du? Jeg hadde vel et innlegg på Bmwccn for en uke eller to siden om AMC toppen, ja. Det var for å vise at den egentlig ikke er brukelig til noe uten endel preparering. Hvem er MM? nei di krever noen timer under kniven... Eg endte opp med pyramide siden eg også har 86mm boring, da er jo problemet løst, men nå skal det og sies at gamle blokka som eier før meg benyttet gikk med Elring og o-ring og passerte 500hk så det funker nok fint. PPF har jo fått inn en ny kobber-ring pakning, den typen skal vistnok være bra, men til sug fungerer vel org vel så bra?
02turbo Skrevet April 24, 2010 Forfatter Skrevet April 24, 2010 Hvem er MM? http://www.metricmechanic.com/
Simon S Arvesen Skrevet April 24, 2010 Skrevet April 24, 2010 Rått! Har selv en vass sugtrimma M20. Er alt for få som bygger sugtrimma m20. Dette blir en veldig grom motor og det er kjekt se folk som gjør det skikkelig. Ang. innsug er vel det en løsning med seperate spjeld å trakter.
02turbo Skrevet April 25, 2010 Forfatter Skrevet April 25, 2010 Ang. innsug er vel det en løsning med seperate spjeld å trakter. Jeg har ikke planer om det, nei. Jeg har ikke sett noen som har gjort noe lignende mine planer på M20. Derfor velger jeg å ikke skryte for tidlig i tilfelle vi ikke får det til.
winchester Skrevet April 25, 2010 Skrevet April 25, 2010 Er jo flere som har stroket opp til 3 liter som jeg har sett, bl.a KSR.
e30 tic Skrevet April 25, 2010 Skrevet April 25, 2010 Er jo flere som har stroket opp til 3 liter som jeg har sett, bl.a KSR. pitstop sin 3.2..
bustadmo Skrevet April 25, 2010 Skrevet April 25, 2010 ser artig ut! her må jeg følge med.. hva er forresten en amc topp?
winchester Skrevet April 25, 2010 Skrevet April 25, 2010 ser artig ut! her må jeg følge med..hva er forresten en amc topp? Eneste forskjellen på en AMC topp og en 885 topp såvidt jeg vet er at AMC toppen skal tåle litt mer med tanke på sprekking.
winchester Skrevet April 25, 2010 Skrevet April 25, 2010 Er jo flere som har stroket opp til 3 liter som jeg har sett, bl.a KSR. pitstop sin 3.2.. Jepp, den og.
vrossi46 Skrevet April 25, 2010 Skrevet April 25, 2010 hvorfor er innsugskanalane glassblåst etter porting..?
02turbo Skrevet April 25, 2010 Forfatter Skrevet April 25, 2010 Er jo flere som har stroket opp til 3 liter som jeg har sett, bl.a KSR. Ja, jeg vet det, men det jeg mente var at jeg ikke har sett min planlagte løsning med innsug før.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå