Hevart Skrevet April 24, 2010 Skrevet April 24, 2010 Hei Tenkte å skrive noen linjer om feil/problemer med min BMW 320 som jeg har hatt de 3 siste årene. Dette er overhode ikke en klagepost, men ønsker å hjelpe andre som kanskje har samme feil/problemer. 1 Jeg har skiftet ut det originale standard luftfiltret med et sportsluftfilter, det første kjøpte jeg fra biltema og kjørte noen måneder med det. Fikk en fin og grom lyd fra bilen. Så kjøpte jeg et sportsluftfilter av bedre kvalitet fra GS bildeler. Fikk et gult varsellys på motorstyringen på instrumentpanelet etter noen uker. Kjørte en god stund med gult varsellys på motorstyringen uten å merke noe uvanlig. SÅ en dag bestemte jeg meg for å sette på det originale standardluftfiltret, etter 1 time forsvant det gule lyset for motorstyringen. Problemet var sportsluftfilter! 2 Kjørte på jobb, etter noen km så fikk jeg en forferdelig skrapelyd fra venstre bakhjul, stoppet øyeblikkelig og gikk ut for å ta en visuell titt på bakhjulet, fant ingen feil (ikke var dekket løst, ikke var det slakk, ikke var det is som hadde kilt seg fast), prøvde å kjøre videre men samme lyd, rygget litt tilbake og kjørte fram igjen, da forsvant lyden. Jeg skjønte at noen måtte være galt, etter noen turer til og fra jobb så begynte en lyd å komme fra bilen, handbrekket vibrerte så noe måtte være galt. Tok fra bakhjulet, skrudde av bremskalipper, og bremseskive. Da ser jeg at bremseklossene ligger skeivt, og det er stygge hakk i dem. Ved nærmere undersøkelse ser jeg at bremseskjoldet har rustet slik at de boltene som holder bremseklossene på plass har løsnet. (korte bolter med en fjær montert på)! Det å skifte bremseskjold er ikke så lett, man må av med navet og for det trengs spesialverktøy! det finnes mange DIY tutorials ute på nett for hvordan man kan skifte dem. En annen løsning er å sage gjennom bremseskjoldet der det er tynnest og vippe det på. (kanskje en dårlig løsning siden de da vil ruste igjen ) Problem er rust på bremseskjoldet der boltene til bremseklossene festes! 3 Senking av bilen ble gjort før jeg kjøpte den, fikk det registrert i vognkortet! Bilen ser flott ut når den er senket men du verden hvor den sliter bakdekk, særlig innersiden av bakdekkene. Har ikke funnet noen løsning på dekkslitasjen enda, men har kjørt den gjennom flere forstillingskontroller hvor de bare sier at de ikke klarer å justere bakdekken optimalt, nå sliter jeg heldigvis ikke på framdekkene, men bakdekkene får gjennomgå. 4 Støttestagene har jeg skiftet 2 ganger, slites fort ser det ut som. Men det er fort gjort å skifte dem, billig er de også. 5 Airbag lys, fikk et rødt airbaglys på instrumentpanelet, har det fortsatt og er litt usikker på hva som kan være feil, sikkert en sensormatte i et av setene. Betyr det røde airbaglyset at airbagen er deaktivert eller? 6 Falskluft fra en lekkasje på innsprøytningbelgen, en feil som var på bilen før jeg kjøpte den. Ble obs på denne lekkasjen ved en motorvask, bilen gikk heller ikke så bra, måtte ha høyt turtall for å få godt moment. Kjøpte ny innsprøytningbelg og skiftet den. Det ble akkurat som jeg fikk en ny bil, responsen fra motoren ble momentant og draget var bra på hele turtallsregistret. 7 Feil som kom idag! Har fått en skikkelig stygg ulyd fra bilen når jeg kjører i 80 km/t, lyden forsvinner ved lavere fart. Den forsvinner også om jeg akselerer, slags dong dong dong lyd som har samme frekvens som dekket. Har prøvd å holde inne clutchen men det hjelper ikke, så feilen må være fra girkassa og bakover. Har kjent på dekkene og finner ingen slakk der! Har dere noen ideer om hva som er galt ? lager, foringer ? Uansett hvilke problemer jeg har hatt, så kommer min neste bil til å være en bil med 3 bokstaver, BMW! BMW = Kjøreglede! Mvh Håvard
bullseyee Skrevet April 24, 2010 Skrevet April 24, 2010 denne var fin greit å ha en sånn med feil å svar på ting den lyden din kan jo være foringa på mellom akselen din kanskje?
Lars89 Skrevet April 24, 2010 Skrevet April 24, 2010 3. Kjøp justerbare stag bak hvis du vil bli kvitt slitasjen(retta opp hjula og få mindre negativ camber). Koster litt så må vurdere det opp mot å kjøpe nye dekk av og til. Hvor ille er det? 5. Kan "garantere" deg at det er sensormatta i pasasjersete er gåen, men ta en diagnose først. Skulle det være denne finnes det en enkel løsning på dette... http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BMW-E36- ... ioQ5fVideo
Hevart Skrevet April 26, 2010 Forfatter Skrevet April 26, 2010 3. Kjøp justerbare stag bak hvis du vil bli kvitt slitasjen(retta opp hjula og få mindre negativ camber). Koster litt så må vurdere det opp mot å kjøpe nye dekk av og til. Hvor ille er det?5. Kan "garantere" deg at det er sensormatta i pasasjersete er gåen, men ta en diagnose først. Skulle det være denne finnes det en enkel løsning på dette... http://cgi.ebay.com/ebaymotors/BMW-E36- ... ioQ5fVideo Hei! Takk for svar! Skal få tatt en diagnosetest før jeg kjøper bypass sensor for sensormatta! Innersiden av dekkene er helt slicks, mens yttersiden har godkjent dybde! Når det gjelder punkt 7, så har nettopp funnet feilen, ble litt flau når jeg oppdaget hva som egentlig var feil hjulboltene på venstre bakdekk hadde løsnet, nettopp skiftet til sommerdekk på alu felger! Jeg bruker en moment-arm / lang forlenger for å feste boltene skikkelig fast, men det var tydeligvis ikke nok. Dekket hadde løsnet etter et par dager, men har heldigvis fått det fikset nå før noe mer dramatisk skjedde! Skikkelig flause Men men man lærer så lenge man lever!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå