Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Leker litt med tanken på å kjøpe en E61 525d av noe slag med tiden. Nå har jeg en E34 525i og jeg regner med dette vil bli en overgang :)

Siden jeg skaffet meg E34n har jeg blitt en ivrig hobbymekker, klarer meg nå stort sett på egen hånd og trenger ikke involvere disse verkstedene hver gang noe går galt. Hvordan er dette med E61, kan en gjøre noe selv med disse eller må en på verksted hver gang det er noe mer avansert enn å fylle bensin? Går det for eksempel greit å skifte bremser og ta servicepunkter på samme måte som med en E34 eller er de for avanserte på noe vis?

Tjah, noen som har noen erfaring med garasjehold av en E61?

Skrevet

E6x er en E39 i nytt skal (understellsmessig) så teknisk skal du klare deg fint. Angående resetting av intervaller, så kommer du langt med privat diagnos utstyr.

Skrevet

Du klarer sikkert det meste selv i den grad ja. Men det er kanskje noe med at på en så ny bil kan det være fint å ha gjort dette på verksted å få det i en evt service-bok?? Det kan jo også hende at det blir litt mindre å ta etter på en E61 enn den E34`n du har, siden E61 er en god del nyere bil? ;)

Skrevet

De fleste servicene som blir tatt er vel stort sett kun inspeksjon og olje/væskebytte. Dersom det er slitte deler blant kontrollpunktene blir dette skiftet av verkstedet. Dersom du da på forhånd har byttet alt av slitedeler, ventiljusteringer osv vil jo ikke verkstedet ha noen grunn til å bytte noe mer enn oljer og væsker samt inspeksjonen de må gjennomføre for å gi stempelet sitt. Du kan jo kanskje avtale med et lokalt verksted på forhånd at du bytter væskene dine selv, og at de bare evt tipser deg om slitedelene du evt har oversett når de har bilen inne, og betaler da kun for stempelet deres i boken din.

Skrevet

Nå vet jeg ikke i hvilken pris-klasse det er snakk om her, men en E61 er jo ikke gratis, og hvis jeg hadde vært i markedet for en slik bil, hadde jeg nok dessverre styrt unna en bil uten de nødvendige stemplene i service-heftet:(

Hvis du er heldig, så kan du helt sikkert klare deg med et minimum av utgifter med en slik bil, men er man uheldig, slik jeg var med min x-bil (E60), så blir slike biler meget dyre i drift, når mer eller mindre "alt" må gjøres på verksted.

Skrevet
De fleste servicene som blir tatt er vel stort sett kun inspeksjon og olje/væskebytte. Dersom det er slitte deler blant kontrollpunktene blir dette skiftet av verkstedet. Dersom du da på forhånd har byttet alt av slitedeler, ventiljusteringer osv vil jo ikke verkstedet ha noen grunn til å bytte noe mer enn oljer og væsker samt inspeksjonen de må gjennomføre for å gi stempelet sitt. Du kan jo kanskje avtale med et lokalt verksted på forhånd at du bytter væskene dine selv, og at de bare evt tipser deg om slitedelene du evt har oversett når de har bilen inne, og betaler da kun for stempelet deres i boken din.

Hvilken verden lever du i?! Ved service bytter de absolutt ingenting annet en selve serviceartiklene, det vil si filter, oljer og diverse fludium, og tar eventuelle servicemeldinger som har kommet fra importør/fabrikk. Skal de bytte noe som helst utenom dette tar de betalt i tillegg, både for deler og arbeid.

Dessuten håper jeg at verksteder som stempler servicehefter på falskt grunnlag ikke eksisterer.

Til trådstarter:

Ved kjøp av biler i denne prisklasse og alder styrer jeg unna biler som ikke har fulgt serviceprogrammet. Unntaket må være at selger virker særdeles ærlig, oppegående, skikkelig, har både bil og hus på stell og gir et solid inntrykk, samt har alt av kvitteringer samlet for fremvising.

Ikke at servicehefte i seg selv er noe kvalitetsstempel, men det sikrer i allefall at bilen har fått en minimum av vedlikehold.

Skrevet

Takk for innspill alle sammen. Ser klart verdien av servicehefte når jeg skal selge bilen igjen, men jeg ser for meg en tidlig E61 (da dette er det eneste som er innenfor økonomisk rekkevidde) for å ha den noen år. Så den blir kanskje 10 år gammel når jeg skal selge den igjen og servicehefter begynner nå å bli slurvete på mange biler da. Hvertfall såpass at salgstapet pga manglende serviceheftet blir langt mindre enn om jeg må betale en fyr nesten tusen kroner timen for å stå og knote når noe skal fikses. (Er forøvrig lite imponert av verksteder så langt, ikke nok med at det er urimelig dyrt men ofte er det dårlige greier de leverer og).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...