Gå til innhold

Problem med 316i motor (defekt topp?)

echopro
 Share

Anbefalte innlegg

(Bil: BMW 316i E36 1998modell)

Var ute å kjørte BMWen min en tur i dag på morgenen og skrudde varmen opp på max, men det ble aldri varmt.

Jeg tenkte ikke så mye over det da, men da jeg skulle til å parkere på en parkeringsplass så jeg at temperatur nåla var på det røde.

Jeg lot bilen stå og avkjøle seg ei god stund til den var godt under 40 grader. Skrudde så opp for å se om det var lite kjølevann på den, men det var det ikke. Senere på dagen skulle jeg hjem og satte meg i bilen for å komme meg hjem. Temperaturen holdt seg fint på 85grader, men da jeg skulle parkere hjemme så steig den noe over.

Snakka så med noen kamerater om det og dem mente det var enten vannpumpa eller termostaten. Jaja tenkte jeg, den utgiften er vel grei.

Uten å tenke meg om tok jeg en ny test-tur for å sjekke litt. Temperaturen var igjen grei og holdt seg på 85grader.

MEN så kom jeg inn i rushen på vei hjem. Her starta helvette.

Motoren jobbet seg sakte oppover mot det røde mens jeg kjørte fremover i 2-3km/t.

Plutselig var nåla på det røde. Etter 5min med nåla på det røde fant jeg ei lomme jeg kunne svinge av på.

Etter ei stund var motoren nede på 80grader og køen var borte. Jeg valgte da å prøve å komme meg hjem. Da jeg kom hjem var temperaturen på ca. 90 grader.

Jeg fikk noen til å komme å se på den, men dem kunne ikke si noe.

Da vi skulle prøve å starte motoren sto den helt stille, kom bare masse lyder fra starteren.

Så da kommer spørsmålet mitt: Har motoren skjært seg?

Eventuelt, hvor kan jeg få tak i en brukt motor? Og hva vil det koste?

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig vil jeg ikke si det er noe spesielt vanskelig og bytte pakning, men jeg kan skru.

Timepriser rundt om varierer vel fra 600 til 1000 kr. og ville tro at ett verksted burde ta den jobben på 3-4 timer.

Men se deg ikke blind på at pakninger er gåen da.

Få noen som har peil til og titte litt på bilen først.

Kan jo være at starteren tilfeldigvis har funnet ut at den ikke vil mere også.

Sett den i gir og rull forsiktig frem og tilbake, så ser du om motoren sviver i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke like greit og bare bytte hele motoren i dette tilfelle da ? Tilsvarende motor kan umulig koste mye. Skal du sette vekk toppakningsjobben, trykkteste toppen, plane toppen og handle slipesett. Så koster jo dette og. I tilegg må man finne årsaken til kokingen i utgangspunktet..

Koed.no

Varenummer: KB1087367

Pris med frakt : 6.828 NOK og det mangler da noen deler. Men du har jo alt av deler på den gamle motoren.

Kom si kom sa, like greit å bytte motor om du ikke tar toppakningsbytte selv / toppen er sprekt eller mer av motor har tatt skade.

Du har forøvrig en M43 motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, motoren står i deler, men regner med at jeg får start på den igjen til uka.

Jeg tror årsaken til at bilen har kokt er at topp-pakninga har lekket litt og det har gjort at jeg har fått eksos i kjølesystemet som har presset vannet ut av motoren. Kunne se på kjølevannet at det var grått og lukta litt eksos.

Men jeg har allerede begynt å kikke etter en 318is motor. Så om jeg finner en så bytter jeg ut min 316motor. Men skal først fikse opp den jeg har.

Legger ved et bilde av toppen hvor man kan se at det har vært vann i den ene sylinderen.

bsbrar06hz1ssv3wcauo.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, koster ikke allverdens. Ja, de må du bytte også. Ved toppakningsskifte så kjøper man gjerne noe man kaller "slipesett" det er alt av pakninger og tettninger til toppdel av motor. Dette er noe dyrere enn å kun kjøpe en toppakning. Det kommer ann på hvor "ordentlig" man vil gjøre jobben når man "først har det oppe"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...