Fuzzy Skrevet April 28, 2010 Skrevet April 28, 2010 Har hatt bilen på verksted i dag og sammen med faktura stod det påpekt at det var ulyd fra svingningsdemper. Regner med at det er snakk om vibrasjonsdemperen, altså reimhjulet som sitter på veiva i framkant av motorenBilen har i flere år hatt en "gnisselyd" når den stoppes og startes men det har aldri blitt påpekt fra verkstedet før. Er det noen som har byttet dette selv? Ser ut som en grei jobb bortsett fra at man trenger noe spesialverktøy for å holde igjen når man skal løsne senterbolten som holder denne, samt når den nye senterbolten skal strammes igjen (100NM+60 grader+60 grader+30 grader). Noen som har tips till hvordan man holder igjen dette med vanlig "garasjeverktøy"?
Gjest Skrevet April 28, 2010 Skrevet April 28, 2010 det første er at du må under bilen for å holde igjen svinghjulet. 100nm +60+60+30 er mye, og det sitter ofte sinnsykt fast i utgangspunktet, så du bør ha noe verktøy i adekvat størrelse. ellers tut og kjør
Fuzzy Skrevet April 28, 2010 Forfatter Skrevet April 28, 2010 det første er at du må under bilen for å holde igjen svinghjulet. 100nm +60+60+30 er mye, og det sitter ofte sinnsykt fast i utgangspunktet, så du bør ha noe verktøy i adekvat størrelse. ellers tut og kjør Å komme under bilen er intet problem da jeg har grav i garasjen. Men må man blokkere svinghjulet? Er vel litt pes siden det er automat? Ifølge BMW's spesifikasjoner skal man holder igjen med et spesialverktøy (P/N 116 310) mot de taggene som stikker frem rundt bolten til vibrasjonsdemperen; Ser for meg at det skulle være mulig å lage en midlertidig innretning som kunne fikse dette? 100NM er jo det samme momentet som hjulboltene, og deretter 2x60 + 30 grader (altså mindre enn en halv omdreining), hvilket ikke høres skremmende ut siden det tross alt er snakk om en strekkbolt som også skal byttes sammen med vibrasjonsdemperen?
Gjest Skrevet April 28, 2010 Skrevet April 28, 2010 sier bare mine erfaringer etter å ha bytta x-antall slike. det spesialverktøyet har jeg aldri brukt, selv om det hang rett borte på tavla.. kan fint holde igjen på startkrasen med et "Eu-jern" (langt stort kraftig flattjern, og en kar som konstrerer seg litt om å holde igjen).
Fuzzy Skrevet April 28, 2010 Forfatter Skrevet April 28, 2010 sier bare mine erfaringer etter å ha bytta x-antall slike. det spesialverktøyet har jeg aldri brukt, selv om det hang rett borte på tavla.. kan fint holde igjen på startkrasen med et "Eu-jern" (langt stort kraftig flattjern, og en kar som konstrerer seg litt om å holde igjen). Flott Er det mye jobb å komme til startkransen på svinghjulet når man er under bilen og har fått av den store beskyttelsesplata derunder? Er litt tilfredsstillende å fikse slikt selv også fremfor å sette bort alle mulige "småjobber" Var ute å sjekket i sted og jeg hørtelitt klakkelyder i det jeg stoppet motoren - er vel dette de kaller ulyd i svingningsdemperen; virket ikke særlig dramatisk foreløbig i alle fall...
Gjest Skrevet April 28, 2010 Skrevet April 28, 2010 er normalt den raklinga ja.. du burde dog se hvordan tilstanden til gummien i den er (noe vanskelig å komme til). skal ikke så fælt mye til før reima begynner å hoppe av. og har dem påpekt at den begynner å bli dårlig er det egentlig bare å bytte. vanlig "problem" det er helt greit å komme til startkransen når plata er nede.. mulig det er en gummikloss der, husker ikke helt, men det er hvertfall helt enkelt..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå