Vanilla_ninja Skrevet April 29, 2010 Skrevet April 29, 2010 Jeg har byttet hjullager bak på E39, og nå skal alt skrus sammen igjen. Hvordan får jeg trukket drivakselen på plass i navet igjen? Når jeg setter på lageret og navet går akselen inn i spindelen, og da er det jo ikke mulig å skru på drivakselmutteren. Er det noen som har noen knep å dele? LJ
Sharif Skrevet April 29, 2010 Skrevet April 29, 2010 Mener du kronemutteren som låser drivakselen i navet? Sist jeg skifta hjullager skrudde jeg bare alt sammen igjen, mulig du kan formulere problemet litt bedre? Du kan også se i haynes boken, der tror jeg det er en illustarsjon av monteringen.
Vanilla_ninja Skrevet April 29, 2010 Forfatter Skrevet April 29, 2010 Jeg mener få drivakselen til å komme langt nok ut i navet. Drivakselen går bare rett innover når jeg setter på navet med lageret på. Den blir ikke pekende ut, men forsvinner inn når navet presser på enden.
AutoMartin Skrevet April 30, 2010 Skrevet April 30, 2010 Dette må presses på. På samme måte som lageret er presset fast i bærearmen, må lageret presses på aksling. Dette kalles presspasning. Eventuelt må lageret varmes opp for å kunne få det på aksling, men det må da varmes opp i spesiell olje, eller en slags oljekoker, for ikke å ødelegge lageret.
S.Arnesen Skrevet April 30, 2010 Skrevet April 30, 2010 Gjorde dette på min e46 for to uker siden. Da tredde jeg bare drivakselen inn i navet, også sparket jeg på navet til drivakselen var langt nok igjennom slik at jeg fikk på mutteren. Så skrudde jeg den siste bitten ved hjelp av mutteren. Skal ikke være noe hokus pokus å få inn akselen, men kan kreve litt tolmodighet... hehe
AutoMartin Skrevet April 30, 2010 Skrevet April 30, 2010 De erfaringene jeg har med disse hjullagerene er at det trengs store krefter for å få de på plass. Men har du fått hjullageret helt på plass? For da burde du få akselen igjennom såpass at du kan få satt på mutteren i midten og skru den igjennom. Skjønner personlig ikke hvordan folk klarer denne jobben med "spark" og slag med f.eks trestykke! Om det er meg eller min bil som er vrien, vet ikke jeg, men på min bil var det umulig å få på plass lageret i bærebroen eller på akslingen uten presse Og da hadde jeg prøvd i flere dager!!!
S.Arnesen Skrevet April 30, 2010 Skrevet April 30, 2010 Lager må presses på ja, men det pleier å gå greit med skrustikke og noen 2*4 plankebitter også. Men nå skal vel heller ikke lageret ha noe å si på det å få inn akselen. Regner med at lageret er likt som på e46, at det sitter rundt/utenpå nav'et?
Gjest Skrevet April 30, 2010 Skrevet April 30, 2010 nei nei og nei. jeg skjønner hva du mener. Du trenger ikke presseverktøy, det originale spesialverktøyet er bare ei "gjengestang" så du får tak i akslingen. Smøre begge deler godt inn, så kan du prøve å gi det noen kakk med den slarken du har i knuten ved diffen. Går ikke dette ville jeg funnet noe som er stort nok til å gå på annleggsflata (der boltene går gjennom og skrus fast i diffen), for så å ta inn slarken og slå med f.eks. tre som mellomlegg. bare pass på at du ikke "bulker" senteret som bare er et deksel for knuten. lykke til
AutoMartin Skrevet April 30, 2010 Skrevet April 30, 2010 De erfaringene jeg har med disse hjullagerene er at det trengs store krefter for å få de på plass. Men har du fått hjullageret helt på plass? For da burde du få akselen igjennom såpass at du kan få satt på mutteren i midten og skru den igjennom. Skjønner personlig ikke hvordan folk klarer denne jobben med "spark" og slag med f.eks trestykke! Om det er meg eller min bil som er vrien, vet ikke jeg, men på min bil var det umulig å få på plass lageret i bærebroen eller på akslingen uten presse Og da hadde jeg prøvd i flere dager!!! Mener selvfølgelig at jeg ikke fikk på lageret på navet og ikke akslingen. Og det er nok mulig å komme langt med en litt kraftig skrustikke. Men det er tross alt en grunn til at mange bilmerker leverer nav ferdig med nytt lager fastpresset ut av boksen. Uansett: Lykke til Vanilla_ninja
Gjest Skrevet April 30, 2010 Skrevet April 30, 2010 da skal jeg forklare det for dere andre også, den aktuelle bilen har ikke et hjullager som det dere prater om. det er "komplett" med navet forhåndsmontert. Det er ikke dette trådstarter spør om, han spør om hvordan han skal få gjennom akslingen etter at alt er montert. se på delefilmen om dere ikke skjønte hva jeg mente, så slipper vi å forvirre trådstarter.
Bimmerlars Skrevet April 30, 2010 Skrevet April 30, 2010 Skrap splinesen på Leddet skikkelig rent for gjengelimrester. Ha på litt fett og dytt den inn. De er satt inn med lim orginalt
Vanilla_ninja Skrevet Mai 1, 2010 Forfatter Skrevet Mai 1, 2010 e34 har nok svaret, ja. Lageret er presset ordentlig på navet med denne: http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... se-5-tonn/ Lett som en plett. Det jeg sliter med er å få drivakselen med splines inn gjennom senter av navet (også med splines). Problemet med å dunke og banke og jobbe fra innsiden er blant annet at jeg ikke har bilen på lift, men på støttebukk utendørs. Resten av jobben må uansett vente til det ikke snør ute. LJ
AutoMartin Skrevet Mai 1, 2010 Skrevet Mai 1, 2010 da skal jeg forklare det for dere andre også,den aktuelle bilen har ikke et hjullager som det dere prater om. det er "komplett" med navet forhåndsmontert. Det er ikke dette trådstarter spør om, han spør om hvordan han skal få gjennom akslingen etter at alt er montert. se på delefilmen om dere ikke skjønte hva jeg mente, så slipper vi å forvirre trådstarter. Beklager feil info/jatting fra min side. Gikk meg hus forbi at det var spørsmål fra trådstarter om å få aksling gjennom nav, og ikke nav gjennom/på lager
Vanilla_ninja Skrevet Mai 2, 2010 Forfatter Skrevet Mai 2, 2010 Jeg fikk dritten sammen, gitt. Det holdt på ingen måte å dytte navet på akslingen. Jeg endte opp med å holde igjen fra baksiden mens en kompis slo navet innover fra utsida. Det tok sikkert et kvarter med banking og dunking, men til slutt var navet langt nok innpå til at mutteren fikk tak i akslingen og jeg kunne trekke alt på plass. Bilen laget jammen mindre lyd med nytt hjullager, gitt. LJ
Trollet_ Skrevet Juni 19, 2010 Skrevet Juni 19, 2010 hvor stor er mutteren på splinsen? skal gjøre dette på min bil idag...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå