Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tomgangen er ikke så grei for tiden. Kjørte bilen varm, og parkerte, også tok jeg en filmsnutt av bilen.

Se denne videoen her med lyd

Noen som kan si meg hva som er feil?

Skrevet

Hvordan tester man gasspjeldsensoren?

Bilen fungerer helt toppers da den er kald. Tomgangen står på ca 900 (noe høy, men det er bare å justere). Ønsker først å finne ut hva som feiler den da den er varm.

Takker for alle svar : )

Skrevet

den enkleste måten å finne det ut på er diagnose, eller du kan ta av spjeldhuset (mulig det går an å løsne sensoren uten å ta av på m42) og måle om motstanden øker lineært når du vrir på kontakten.

men enklest som sagt: diagnose

Skrevet

Ok, har m44 motoren. I front på spjeldet går det en ledning, tenkte jeg skulle ta meg en tur ut og nappe ta den når motoren har blitt varm.

Skrevet

Ja da har jeg vært ute og kjørt.

Tok av ledningen\kontakta og fikk disse resultatene.

Kald motor: 2000 rpm

Varm motor: 2500 rpm

Så det betyr at motoren gikk opp ca 500 rpm da jeg tok av ledning, noe som sikkert betyr at den fungerer.

Det var denne kontakta du mente?

lirqr6ach16frzw0h2y0.png

Random bilde, ikke mitt motorrom

Skrevet

Bilen fungerer helt toppers da den er kald. Tomgangen står på ca 900 (noe høy, men det er bare å justere). Ønsker først å finne ut hva som feiler den da den er varm.

Hvordan er det mulig å justere tomgangen? Min ligger på 600 -700. Mulig å justere litt opp?

Skrevet

Hvordan er det mulig å justere tomgangen? Min ligger på 600 -700. Mulig å justere litt opp?

Du tar gasswiren som går rett over og skrur på den skrua innerst.. skru den ut for høyere og inn for lavere... Er du usikker på hvilke jeg mener kan du bare dra forsiktig i den så merker du fort hvilken det er... Den går rett over sensoren på bildet der til høyre oppe...

Rai Rai

Iceybear :)

Skrevet

Det var en bra "bruksanvisning". Takk

Fikk målt opp alle ledningene som vist i eksempelet. Fikk 5 på første og 4 på de to andre. Så da går jeg utifra at sensoren der fungerer.

Hva kan være feil da?

Skrevet

hva med det tredje punktet? Det er det som er det viktigste, at motstanden varierer jevnt fra 1-4 Kiloohm når du vrir sensoren fra endepunkt til endepunkt. Mål mellom pin 1 og 2.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...