Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Merker stor forskjell på styringen på min 1991 E36 og f.eks 2002 modell passaten.

E36'en er mye tyngre på styringen, har sjekka olje nivå på servoen og det er heller ingen ulyder. Kan det hjelpe å bytte servo olje? Eller var det generelt tyngre tyring før? merka det ikke før jeg kjøpte en annen bil:)

Skrevet

JEg også syns min er litt tung på rattet! Damen også syns det i forhold til andre biler!

Tror de bare er sånn, er jo bedre feeling på rattet sånn syns jeg, enn at den er alt for lett som det kan være på nye biler...

Skrevet

Passaten er etter min mening ALT for lett på rattet, er som å røre rundt med en pinne uten respons.

BMW har bestandig vært litt tyngre å ratte, men igjen har du en helt annen feeling.

Skrevet

Som sagt det er mye bedre at det er litt motstand spør du meg, er ikke det samme å kjøre bil når styringen har 0 motstand.

Skrevet

Blir tyngre på rattet ved større felger (regner med du har det?)

Men generelt er nyere biler mye lettere på rattet. Mye elektromotorer osv som hjelper til...

Skrevet

Er det elektromotorer som hjelper til med styringen? Er det ikke bare vanlig servoassistert styring på nye biler også da? ja har 225 dekk, men den er relativt tung med vinterdekkene også.

Skrevet
Er det elektromotorer som hjelper til med styringen? Er det ikke bare vanlig servoassistert styring på nye biler også da? ja har 225 dekk, men den er relativt tung med vinterdekkene også.

På de fleste nyere biler er servopumpen drevet av elektromotorer. Dette kalles elektrohydraulisk servostyring. Dette er energisparende da det ikke lenger er motoren som driver servopumpen. Man sparer faktisk opptil 85% energi i forhold til servopumpe drevet av motoren. I tillegg er det følere og brytere som justerer trykket utifra hvor raskt du vrir på rattet og hastighet på bilen. Jo saktere du kjører, og raskere du vrir på rattet, jo mer trenger elektromotoren å pumpe servoolje. På servoer drevet av motoren er trykket like høyt hele tiden, og da er energitapet størst når du kjører fort. Noen biler har også hel-elektrisk styring, der en elektromotor driver styringen via et snekkedrev nær rattet.

Skrevet

Da blir bilen j... tung på rattet.

Blir bare som å ratte uten servo, men eldre biler uten servo hadde gjerne annen utveksling i tannstang og større ratt så å ratte en moderne bil med defekt servo er mye værre enn en gammel bil uten servo. Puh...

Skrevet

Kan være det er noe galt med bilen din, enkleste måte å finne ut det på er å prøve en lik bil, eller få en som har kjørt mange e36 til å teste bilen din.

MEN som alle sier, de fleste bmw'er uten servotronic vil være LITT tunge på rattet om man ikke er vant til gammal bil uten servo. Har man for mye servohjelp vil følelsen av hva dekka der framme driver med bli borte, såkalt styrefølelse. Mye bedre å kjøre aktivt når man kjenner nøyaktig hva dekka driver med, altså få litt tilbakemeldinger på grepet!

Skrevet

kjøere en kompis sin e39 her en dag...den var mye lettere på rattet enn min, dog masse ulyd fra servopumpa. veit ikke helt jeg, men er det noe som kan smøres opp, eller er det servopumpe det som regel ligger i? han har samme dekkdimensjon som meg.

Skrevet

Min 2001 e46 er veldig lett på rattet. En som kjørte en 2003 passat sa at min bil var lettere på styringa enn hans. Men e46`n er veldig lett når eg køyrer over 50. Men litt tyngre når eg køyrer seint. Nesten litt for lett når eg køyrer fort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...