Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en e36 318is med M42B18. Har begynt å merke at bilen av og til "lugger" når jeg akselererer på lavt gir. Lurer på hva dette mest sannsynligvis kommer av?

Har fra før mistanker til luftmengdemåler eller lambdasonder, men vet ikke hva jeg kan gjøre for å teste dette uten å faktisk bytte delene.

Og hvilke biler kan jeg plukke deler fra? Må LMM og/eller lambdasonde være fra en annen 318is M42B18, eller passer det fra noen andre motorer?

Skrevet

Lugger det bare når du aksellererer?

Merker du noe på turtelleren eller bensinforbruksmåleren når lugginga forekommer?

Går den jevnt på tomgang?

Skrevet

Turtelleren går ned når den lugger, så er ganske sikker på at det er noe med bensin/motorstyringa. Har ikke sett på bensinforbruksmåleren mens det skjer enda.

MEN, idag kom et nytt "symptom". Den gikk ujevnt på tomgang, og når jeg skulle rygge ut av innkjørselen gikk den også ganske ujevnt.

Skrevet

Prøv å koble fra lambdasonden og kjør en liten tur.

Evt. kan du gjøre det samme med LMM, men da må du forvente ekstremt dårlig aksellereasjon :P

Se om nykkinga forsvinner med en av de to koblet fra.

Skrevet

De mest "kjente" problemene med M42 motoren er falskluft, LMM og lambdasonde, men lamdasonden skal ikke ha noe å si før motoren blir litt varm.

Sjekk uansett for falskluft først! Har du falskluft men heller trekker ut kontakten til LMM vet du ikke om det er LMM eller falskluft som er årsaken.

Kontakten til Lamdasonden kan også skrues ut og teipes fast på et stag til girkassen, så kan du ta en kjøretur å se om det blir bedre.

Bare husk å gjør en ting av gangen ;)

Skrevet

Takker. Falsk luft vil si hull i slangen fra luftfilter og LMM til motoren, eller? Kan jeg bare kjenne med fingrene rundt hele slangen og kjenne etter hull og vakuum?

Skrevet

Sjekk først ut del nr 10 her. Denne slangen går det mye oljedamp gjennom så den har derfor lett for å sprekke.

2.png

Så kan du sjekke ut nr 6, 11 og 12. Du sjekker dem med å starte opp motoren å spraye startgass på slangene. Begynner motoren å kveles har du falskluft. 11 og 12 er litt vanskelig å komme til, men du må bare prøve å spraye, uansett er det vanligst med falskluft i den svarte belgen mellom manifold og LMM (#6)

0.png

Skrevet

Ja den er grei, får prøve dette når jeg har kjøpt startgass.

Men tenkte jeg kunne legge til en annen observasjon: Når jeg starter motoren går turtallet opp og ned en 5-6 ganger mellom kanskje 1700 og 400, før den flater ut og blir ganske jevn.

Skrevet

Siden jeg har et lignende problem med min bil benytter jeg sjansen til å spørre: hvofor det?

Vil ikke et problem med falskluft føre til at problemet er der hele tiden?

Skrevet

Er jo mange elektroniske komponenter/sensorer på motoren som alle er med på å gi informasjon til ECU. La oss ta LMM eksempelvis: Denne skal måle hvor mye luft som kommer til motoren, dette for å kunne kalkulere hvor mye bensin som må sprøytes inn. Motoren vet hvor mye gass du gir vha. et potensiometer festet til gass-spjeldet. Får du da falskluft (luft motoren suger til seg via diverse slanger i innsuget etter LMM) kommer ikke denne lufta gjennom LMM. Da tror bilen at det kommer mindre luft til enn det egentlig gjør og da begynner klusset.

Siden alt er elektronisk kan motoren omsider klare å regulere seg inn om du har jevnt gasspådrag. Dette opplever Langdal når han starter opp bilen; Bilen går ujevnt helt til den får justert sine parametre, men så fort du endrer gassen må den begynne på nytt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...