KristianRudi Skrevet Mai 5, 2010 Skrevet Mai 5, 2010 Klemte på en god del med bilen istad... og så plutselig ruste motoren seg opp på fulllllll gass. Jeg skrudde av tenning å alt, men motoren fortsatte bare på fullt turtall. så jeg klemte inn brems, og 1.gir å fikk kvælt den til slutt... etterpå starter ikke bilen. Har sjekket oljenivå, tenkte kanskje ej dyse eller no hadde blitt ståendes åpen, å slept igjenom diesel i sylinderen konstant, men ikke no tegn til økning av oljenivå. Ser heller ikke no åpenbart gæærnt.. Når jeg prøver å starte bilen, høres det ut som kompresjon er iorden.. Lurer færlt på hva som kan ha skjedd, er vell ingen som tilfeldigvis ikke har opplevd noe lignende? Var iværtfall ikke no morro, å lukter kanskje litt dyrt. hihi..
mspec Skrevet Mai 5, 2010 Skrevet Mai 5, 2010 dette hørtes ikke noe morro ut nei ellers har jeg aldri vært borti at en motor fortsetter å trø på etter tenningen er slokket
KristianRudi Skrevet Mai 5, 2010 Forfatter Skrevet Mai 5, 2010 Stussa litt på slangen inn på turbo`n ifra luftfilteret, den satt ganske løst inn på turbo`n... ingen slangeklemme der eller noe, og jeg kunne fløtte veldig lett på den... noen som veit om det skal sitte en klemme rundt den slangen, eller om den skal være "løs" på turbo`n? Er godt mulig det skal være sånn, men syntes det var litt rart... (slangen ifra turbo er derimot festet godt, er selvfølgelig litt mere trykk der da men. hehe)
Lars89 Skrevet Mai 5, 2010 Skrevet Mai 5, 2010 Det er det som skjer når det kommer olje i forbrenninga. Du er heldig som fikk stoppa bilen. Mest sannsynlig gåen turbo++ Kan ikke garantere noe, men høres sånn ut. Kjenn om du kjenner noe slakk i akselen på turbo. Ang slangen skal den ikke sitte løst nei. Da suger den falskluft.
KristianRudi Skrevet Mai 5, 2010 Forfatter Skrevet Mai 5, 2010 Ok. Sjekke slakk i morgentidlig.. Men en annen ting, hvor mye skal disse bilene lade originalt? Har koblet på turbotryksmåler på den, og hender den lader 1.5 bar, mellom 1 og 1.5 bar.. er det unormalt mye, eller normalt? Bilen er ikke chipet, eller tuklet no med.
Sjøbuse Skrevet Mai 5, 2010 Skrevet Mai 5, 2010 ser ut som dette skjedde deg. men du var litt heldigere enn denne stakkaren. dett kalles vist for engine runaway dette skjedde meg i en turbo diesel, olje pakkningen til turboen røk og motoren ble kjørt på sin egen olje. selv om du slår av bilen med nøkkelen vil motoren fremdeles gå, eneste måten å stoppe den er å kvele motoren. foreksempel å sette den i 5 gir og slippe clutsjen.
KristianRudi Skrevet Mai 5, 2010 Forfatter Skrevet Mai 5, 2010 se der ja, glad jeg ikke var såå uheldig.. men jeg burde helt klart ikke prøve å starte bilen igjen da.. tilfelle den virkelig starter, å ikke lar seg stoppe!?
Lars89 Skrevet Mai 5, 2010 Skrevet Mai 5, 2010 Ville ikke starta den før du vet hva som er/var feilen nei. Skumle greier det der...
KristianRudi Skrevet Mai 5, 2010 Forfatter Skrevet Mai 5, 2010 Ok.. Takker så mye for raske å seriøse svar!
Gjest Skrevet Mai 6, 2010 Skrevet Mai 6, 2010 antagelig har motoren begynt å gå på olje fra innsugssiden, som igjen atagelig kommer fra turbo og veivhusventilasjon. bra du fikk stoppa. slange inn på turbo skal stå "løst", den skal ikke ha noe klemme eller noe, og den vil ikke suge "falsk luft" så lenge den står på. det er heller ikke der problemet ditt ligger. angående dyser, så er det ikke sånn en diesel bil fungerer. så feilen er ikke der heller. ta av en slange nede på ic elns og se om det ligger mye olje.
Trollet_ Skrevet Mai 6, 2010 Skrevet Mai 6, 2010 hmmm....ble litt skremmt av den filmen, hvordan får du stoppet bilen dersom du har automat da? eller hvordan får f.eks kjærringa til og stoppe i det hele og det store dersom dette skulle skje midt i rusj-trafikken? er jo nesten værre enn gasspedalopphenget til toyota....
Gjest Skrevet Mai 6, 2010 Skrevet Mai 6, 2010 få stoppa tilgangen til luft (med noe kraftig). bare å få av slangen på manifolden vil jo gjøre at den etterhvert ikke har noe å gå på, om en ikke har noe å tette hullet med. engine runaway er vel egentlig ikke dette, men når turtallet blir for høyt og dieselen "blir til damp". dette er bare en bil med turbohavari som beynner å brenne olja som kommer fra turboen.
Trollet_ Skrevet Mai 6, 2010 Skrevet Mai 6, 2010 må jo av med 3 tonn deksler for i det hele tatt se slangene som går ifra turbo til intercooler og videre til manifoilene på min 530dat... eneste løsning plassen man får gjort dette er slangen som går ifra "luftfilterboksen" til skjermen, og den er 4kantet og vanskelig og tette... enda en grunn til og holde seg unna automat
BMW 2002 Fredrik Skrevet Mai 6, 2010 Skrevet Mai 6, 2010 Jeg hadde ikke nølt med bare å rive av det dekslet med makt for å komme til slangen som går rett inn på innsuget. Mye billigere det enn totalt motorhavari
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå