pedro Skrevet Mai 7, 2010 Share Skrevet Mai 7, 2010 Hei Har en 99mod 530 dat som er gått 221000 nå det har vært en nullfeilsbil og jeg er veldig fornøyd med den. I vinter begynte den å bruke ca 0,1 mer enn vanlig og etterhvert kjentes den slapp ut. Etter mye feilsøking og turer inn og ut Bosch i Asker og Stenshagen og 21500 kroner fattigere ble det konstatert at turboens variable geometri ikke lenger virket tilfredstillende. Sansynligvis prga koksing i skovlene på turboen. Dette kunne skyldes at jeg slifter olje på lit for lange intervaller og at jeg hadde kjørt for lenge med tett veivhusventilasjon. Luftmassemåler, ventiler og alle slanger er byttet. >Det var ingen unormal slakke i turboens aksel i lengde/aksialretning eller i høyde eller ulyd. Ingen olje på luftsiden. Den hverken blå eller svartryker såframt jeg ikke kjører tung henger + 110kmt. Da kan den ved pådrag gi litt svartrøyk ett sekund. Dyser har vært inspisert og kun glødepluggen på eneren er litt slitt. Hverken Bosch eller Stenshagenkunne finne noen annen forklaring enn at det var turboens variable geometri som ikke lenger virket tilfredstillende. Dvs. at skovlene var kokset fast i senterakselen og derfor ikke lenger vrir seg slik de skal og da ikke varierer geometrien på skovlenes vinkel. Dette gir da for lavt ladetrykk på lave omdreidninger. Har fått pris på 10555 for ny turbo både hos GIK og Zubi(elektroservice på Høvik) Dette er mye synes jeg for noen skovler. Kjøpte en til Peugeoten på jobben til 3600. Er det noene som har noen tips her da pengesekken er TOM og jeg trenger å spare inn der det går nå. Noen som vet om turboen kan legges i parafin for å løse opp kokset??Noen som har prøvd?? Med blakk hilsen Pedro nå kjørende 85 m Volvo 360. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///stian Skrevet Mai 7, 2010 Share Skrevet Mai 7, 2010 Eg har turbo liggene til deg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr.Silver Skrevet Mai 7, 2010 Share Skrevet Mai 7, 2010 diesel er tingen for koks Det som blir brukt for å rengjøre smøreolje separatoerer full av koks, så kan ikke skjønne hvorfor du ikke skal klare å få løst opp dette med diesel.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristian H. Foss Skrevet Mai 7, 2010 Share Skrevet Mai 7, 2010 Bruker Kent - One Shot på jobb. (sterkere enn bremserens). Tar alt av sot og koks, men blir litt klin. Fåes på Frimann Dahl. Funker som bare det på centimeter tykke kokslag. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pedro Skrevet Mai 7, 2010 Forfatter Share Skrevet Mai 7, 2010 Takker for tipsene her. Vil legge turboen i diesel/parafinblanding og hjelper ikke det blir det prøvd ett stoff som skal hete G21 og er i bruk på marine turboer etter tips fra en smører på BMWccn. Kjipt å måtte koste på ny turbo så tidlig. gamlemærra til en nabo gikk 425000 før kassa gikk. Har brukt 21000 på bilen denne mnd og det suger. Noen som har kjøpt turbo på nett fra statene eller Tyskland og har gode erfaringer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
pedro Skrevet Juli 1, 2011 Forfatter Share Skrevet Juli 1, 2011 RENSE TURBOEN UTEN Å DEMONTERE DEN ELLER BYTTE. TORSHOV BILREK SELGER Q M I TURBORENS ER DET NOEN HER INNE SOM HAR PRØVD DETTE -BLANDES OPP I VARMTVANN TIL EN LITER og sprayes fra finfordelende sprøyte inn i innsuget mens bilen går. -Skal så virke i ett minutt og så skal resten av vesken sprøytes inn og bilen skal da gå på litt over 1200rpm igjen. ETTERSKYLDES MED EN TIL TO LITER RENT VANN ER DETTE RISKY? Kjipt å bruke 9 tusen + montering ++ på ny turbo etter kun ett år. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå