Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette var nyttig også for meg. Har sett på sånne små gule runde, og/eller den som er formet for hånden fra AG. Og takk for svar på forrige, har nemlig vurdert den Ag Intensive tar remover da jeg har en del drit som sitter skikkelig langs siden bakhjulet (fjerner også limrester fra lakk og plastikk veldig bra) + Ag Ultra Deep Shine.

Men blandt AutoGlym og Meguiars ville du tatt sistnevnte?

For orker ikke begynne bestille ting fra nett TROR jeg.. får se om jeg setter meg ned snarest og ser gjennom linkene på produktene du anbefaler og sjekke litt.

Høres bra ut :)

Bare så du er klar over det, så vil nok Autoglym Intensive Tar Remover fjerne alt av beskyttelse på bilen også, så er nok lurest å bare bruke denne samtidig som du skal polere og legge på voks/sealer igjen.

Om jeg skulle velge selv, så ville jeg gått for enten Duragloss serien eller Meguiars 1-2 + en voks i stedetfor step 3. Eller kanskje gått for Autoglym SRP + EGP. Eller.... Ja, ikke så lett å velge egentlig :lol: Du vil nok bli overrasket over resultatet uansett hva du velger, om du bare legge noen timers arbeid i dette.

Selv om jeg ikke likte Autoglym sin Paint Renovator da jeg brukte den vet jeg at det er flere som liker den. Fungerer best på matt og stygg lakk vil jeg tro :)

Slik jeg ser det, så fortrekker jeg å kjøpe fra internett. Da har man god tid til å bestemme seg for hva man vil ha, og hvis du i tillegg klarer å la være å trykke bestill med en gang kan du gå tilbake igjen å endre handlekurven til alle varer er gjennomtenkt. Du slipper også de impulskjøpene du ellers ville hatt i en vanlig butikk. En annen fordel er jo at du kan søke opp de ulike produktene og lese om dem før du bestemmer deg.

• Svar 124
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Hehe, tror nok det meste ville hjulpet på bilen min sånn som den er nå uansett. Stakkars ikke gjort noe med den på en stund nei :S Ble litt lei når jeg hadde skikkelig bulk i den ene siden.. men fikset nå, og hvordan lakken på den nye skjermen er i forhold til det gamle gjør så jeg har lyst til å ordne skikkelig med den nå.

Skrevet
Da kan du enten bruke skumpads (slike små gule) eller du kan kjøpe egne microfiberpads som er laget for formålet.

Til å fjerne dette igjen fra lakken vil jeg anbefale deg å bruke microfiberkluter. Når du først har prøvd dette tviler jeg på at du kommer til å bruke polergarn og polerduker igjen :wink:

takktakk :)

• 2 weeks later...
Skrevet

Da er Meguiars #16 og application pads på vei fra ebay.co.uk :)

For 150,- er det jo verdt å teste ut.

Men kan jeg ha den utenpå voksen jeg har nå, eller er jeg nødt til å polere på nytt?

Skrevet
":x6mzyh2d]Da er Meguiars #16 og application pads på vei fra ebay.co.uk :)

Men kan jeg ha den utenpå voksen jeg har nå, eller er jeg nødt til å polere på nytt?

Hvorfor ikke claye bilen, da vil jo LSP forsvinne uansett, deretter legge på MG#16 :)

Skrevet
":2a7j5z85]Da er Meguiars #16 og application pads på vei fra ebay.co.uk :)

Den er veldig bra, så er nok et godt kjøp. Mye for pengene, og bra holdbarhet. Bare et lite tips, legg på TYNT! Legger du denne her på tykt, så vil du slite med å fjerne den igjen. Alt du tørker av igjen er jo produkt som er tilovers uansett...

Du kan greit ha den oppå voksen du har der allerede. Vil som regel bare forbedre effekten om du har to lag i forhold til ett. Hva har du liggende på fra før av?

Men selvsagt, det skader jo aldri å polere på nytt for å heve glansen litt mer. Er forarbeidet som gir den store glansen, voksen bare hjelper til å beholde utseende lenge.

":2a7j5z85]Clay fjerner voksen ja?

Det var jo i så fall en rimelig kjapp løsning. :)

Clay fjerner voks og lakkforsegling (de fleste typer), MEN du må huske på at enkelte typer clay lager litt merker i lakken. Dermed vil du ved å kun gå rett fra clay til å legge på voks, ikke få fjernet disse merkene.

For å unngå merker ved bruk av clay, sjekk ofte at den ikke er skitten, og bruk mye claylube når du holder på. Den skal gli fint over lakken til enhver tid... Bør også være 15grader eller varmere når du holder på. Et annet triks er å dele clayen du skal bruke i to like store klumper, og så legge dem i varmt vann. Da holder de seg veldig myke, og så bytter du bare på dem ofte slik at du hele tiden bruker en som er varm og myk

Skrevet

Ok. Men hva bør da være skrittet før denne voksen? Har jo tatt hele bilen fra før med ok polish på mediumharde pader. Hva vil heve glansen til nye høyder før voksen?

Skrevet
":212wwen2]Ok. Men hva bør da være skrittet før denne voksen? Har jo tatt hele bilen fra før med ok polish på mediumharde pader. Hva vil heve glansen til nye høyder før voksen?

Kva slags utstyr og midler har du brukt før?

Har du tatt bilen for ikkje altfor lenge siden, er det nok likegreit å vaske bilen skikkeligt og legge på den nye voksen på bilen.

So kan du ta bilen skikkeligt til høsten att.

Skrevet
":pxhb1uux]Ok. Men hva bør da være skrittet før denne voksen? Har jo tatt hele bilen fra før med ok polish på mediumharde pader. Hva vil heve glansen til nye høyder før voksen?

Om bilen er så bra du tror du kan få den, og uten nupper osv etter avfetting er det bare å legge på voks :)

For å få opp glansen mer er det lurt å gå over med fiiiin pad og en fiiin polish for å "gjevne ut" lakken så mye som mulig før LSP (last step product = voks/sealer). Går du over med grov polish og pute kan du få hologrammer av dette, men selv om du klarer å avsluttet uten hologrammer kan det være lurt å gå over med noe finere for å få en penere finish.

I tillegg til dette inneholder fine polisher en del oljer. Disse hjelper til med å skjule defekter i lakken, samt gjør at den ser blankere ut. Normalt sett tar man en wipedown for å fjerne dem og sjekke at det ikke er hologrammer, samt at LSP får bedre feste i lakken. Er du over middels bilinteressert er det ikke noe problem at holdbarheten på LSP går ned slik at du må legge på voks litt oftere tenker jeg hehe

Det som er litt rart på DCN er at man "skal" ta wipedown om man bruker en vanlig polish, mens Swissvax sin Cleaner Fluid Pro er det akseptert at man lar være å gjøre dette med. Skjønne det den som kan... Uansett, jeg synes hvertfall at lakken ser BRA ut etter en runde med SV CFP etterfulgt av voks.

Dette er selvsagt noe kostbart, så alternativt kan du bruke produkter som inneholder litt fillere (fyller småriper) og er noe oljete før voks. Da får du den samme effekten. Alternativer til slike produkter er Autoglym Super Resin Polish, Poorboys Black Hole, Chemical Guys Vertua Bond / EZ-glaze. Gir lakken litt ekstra glans før LSP da de fyller porene i lakken. Har også prøvd Bilt Hamber Auto Balm, som er et produkt som fungerer som kombinert "ripefyller" og LSP. Fungerer hvertfall bra til fylling av riper syns jeg :)

Er kanskje litt utenom det du spør om med tanke på at disse fyller småriper, men alle ugjevnheter i lakken vil gjøre glansen mindre imponerende.

Et siste alternativ er jo å våtslipe hele bilen, for å fjerne alt som finnes av appelsinlakk på den. Nye biler har desverre mye av dette :( Da blir det slik at uansett hvor ren og ripefri lakken er, så vil du likevel ikke ha fått det optimale ut av den. Et eksempel på bil som er behandlet, men det appelsinlakken ødelegger finishen:

051.jpg

Uten appelsinlakk vil du få en slik finish i stedetfor:

184reflect3.jpg

Er "litt" forskjell på disse bildene... Men ligger en del timer bak om du skal våtslipe hele bilen.

Skrevet

Det er nok ikke så populært å bli stående på selvvasken med eget utstyr om det er mye folk der, så kan nok være lurt å velge tidspunkt der det ikke er så stor pågang. Rekorden min på selvvasken er 6-7timer tror jeg :roll: Men det var riktignok midt på natten for å unngå folk...

Da var dagen overstått og jeg tok til meg tipset her om å gjøre alt på et selvvask sted.

Veldig spennende å bruke de forskjellige tingene for å oppleve hvordan de virker. Ble veldig overasket over clayen.

Anbefalt for dere som bor i indreøstfold området og ikke har plass hjemme eller det er for mye sol.. Askim Bilservice (nedlagt shell ved brannstasjonen). På baksiden er det 2 selvvask plasser, og en 24T åpen maskin vask( [-X). Vasket først i selvvask, for så å kjøre under taket mellom bensin pumpene for konstant skygge. I løpet av 3-4 timer kom det 2 biler til selvvasken og et par andre som kjørte innom for å se om de kunne kjøpe is/pølse/whatever og fylle bensin(noe de ikke kan lengre). Heller ikke så mange pollentrær rett ved så her var det kjekt å stå :D

Skrevet

Autoglym Super Resin Polish har jeg faktisk liggende :) Har også skikkelig myke pader, som jeg brukte legge på bananavoksen med.

Hehe, våtsliping blir jo helt rått, men neppe noe jeg setter i gang med :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...