Julianv Skrevet Mai 10, 2010 Skrevet Mai 10, 2010 Hei. Har en 318 e30 med m40b18 og denne tikker noe hinsides. Er det bare slitt kam og løftere osv som kan lage tikkingen, eller kan det være noe annet? Like gale på kald som på varm og ifølge tidligere eier var toppen overhalt på 195 000 og er nå gått ca 225. Men begynner jo såklart å lure. Kan det være dyser? mvh Julian
Glennski Skrevet Mai 10, 2010 Skrevet Mai 10, 2010 Klarer du å dra den til sperra? Isåfall er det nok slitt kamaksel. Når skiftet du sist olje og hva slags olje kjører du på?
Julianv Skrevet Mai 11, 2010 Forfatter Skrevet Mai 11, 2010 Klarer å dra den på sperren ja. Har skiftet olje for 500km siden, og skiftet før det var for 4000 siden. Kjører på 10w40 delsyntetisk. Kjørte på 15w40 delsyntetisk
Glennski Skrevet Mai 11, 2010 Skrevet Mai 11, 2010 Klarer å dra den på sperren ja. Har skiftet olje for 500km siden, og skiftet før det var for 4000 siden. Kjører på 10w40 delsyntetisk. Kjørte på 15w40 delsyntetisk Klart, alle M40 tikker, det er normalt. Men det kan selfølgelig hende at det hjelper å bytte ventiler og løftere, men jeg hadde ikke giddi å brukt penger og tid på det Billigere å kjøpe en ny motor om den skulle rase.
Julianv Skrevet Mai 11, 2010 Forfatter Skrevet Mai 11, 2010 Hehe, joda klar over det Men motor er i så god stand ellers at jeg føler at det kan være verdt å bytte dette men kan ikke være noe annet?
FredrikE24 Skrevet Mai 11, 2010 Skrevet Mai 11, 2010 Er vel gjerne slitt kamaksel som er problemet på disse motorene.
Glennski Skrevet Mai 11, 2010 Skrevet Mai 11, 2010 Er vel gjerne slitt kamaksel som er problemet på disse motorene. Da merker man det på turtallet.
Julianv Skrevet Mai 11, 2010 Forfatter Skrevet Mai 11, 2010 Merker at den drar litt ugjevnt til tider, kan det være kammen da? akkurat som den mister litt effekt på spesielle steder på turtallet.
Fliid Skrevet Mai 11, 2010 Skrevet Mai 11, 2010 m40 motoren er feilkonstruert. Sliter kam like raskt som jeg spiser brødskiver. 30 tusen for en M40 kam er ikke dårlig det : )
Julianv Skrevet Mai 11, 2010 Forfatter Skrevet Mai 11, 2010 Ja er klar over dette, men jeg lurer på om tikkingen kan komme fra noe annet. Er nemlig ikke den helt normale "tikk-tikk" lyden vis dere skjønner, men mye mer markant og kraftig klikk-klikk.
Fliid Skrevet Mai 11, 2010 Skrevet Mai 11, 2010 Det er en førstegangs hydraulisk ventilløfter teknologi, men bortsett fra at kam slites raskt, s klaringen blir for stor, så man får en ubehagelig tikking høy/lav. Så er resten av toppdelen på motoren OK satt i sammen med lite feil. Ved tikking så slites vippearmene raskere. Man kan spørre seg om hva som ligger i ordet "overhalt" .. Noen mener dette er å bytte topakning og se at toppen ser grei ut og kanskje bytte kam, noen mener dette er å bytte alt. Så først og fremst ville jeg funnet ut hva som er byttet for å få litt mer klarhet i hva som er byttet.
Julianv Skrevet Mai 11, 2010 Forfatter Skrevet Mai 11, 2010 Jeg aner ikke hva som er gjort, og er nok ikke mulig å finne ut hva som er gjort :S Men tror jeg bare tar å bytter alt jeg. 2500 kr er ikke mye vis det gjør at motoren virker bedre. Dessuten hørte jeg at slitt kam og dårlige løftere over tid vil brenne ventilseter og ventiler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå