Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har en 318 e30 med m40b18 og denne tikker noe hinsides. Er det bare slitt kam og løftere osv som kan lage tikkingen, eller kan det være noe annet? Like gale på kald som på varm og ifølge tidligere eier var toppen overhalt på 195 000 og er nå gått ca 225. Men begynner jo såklart å lure.

Kan det være dyser?

mvh Julian

Skrevet

Klarer du å dra den til sperra? Isåfall er det nok slitt kamaksel.

Når skiftet du sist olje og hva slags olje kjører du på?

Skrevet

Klarer å dra den på sperren ja. Har skiftet olje for 500km siden, og skiftet før det var for 4000 siden. Kjører på 10w40 delsyntetisk. Kjørte på 15w40 delsyntetisk :)

Skrevet
Klarer å dra den på sperren ja. Har skiftet olje for 500km siden, og skiftet før det var for 4000 siden. Kjører på 10w40 delsyntetisk. Kjørte på 15w40 delsyntetisk :)

Klart, alle M40 tikker, det er normalt.

Men det kan selfølgelig hende at det hjelper å bytte ventiler og løftere, men jeg hadde ikke giddi å brukt penger og tid på det :) Billigere å kjøpe en ny motor om den skulle rase.

Skrevet

Hehe, joda klar over det ;) Men motor er i så god stand ellers at jeg føler at det kan være verdt å bytte dette :) men kan ikke være noe annet?

Skrevet

Merker at den drar litt ugjevnt til tider, kan det være kammen da? akkurat som den mister litt effekt på spesielle steder på turtallet.

Skrevet

Ja er klar over dette, men jeg lurer på om tikkingen kan komme fra noe annet. Er nemlig ikke den helt normale "tikk-tikk" lyden vis dere skjønner, men mye mer markant og kraftig klikk-klikk.

Skrevet

Det er en førstegangs hydraulisk ventilløfter teknologi, men bortsett fra at kam slites raskt, s klaringen blir for stor, så man får en ubehagelig tikking høy/lav. Så er resten av toppdelen på motoren OK satt i sammen med lite feil. Ved tikking så slites vippearmene raskere. Man kan spørre seg om hva som ligger i ordet "overhalt" .. Noen mener dette er å bytte topakning og se at toppen ser grei ut og kanskje bytte kam, noen mener dette er å bytte alt. Så først og fremst ville jeg funnet ut hva som er byttet for å få litt mer klarhet i hva som er byttet.

Skrevet

Jeg aner ikke hva som er gjort, og er nok ikke mulig å finne ut hva som er gjort :S Men tror jeg bare tar å bytter alt jeg. 2500 kr er ikke mye vis det gjør at motoren virker bedre. Dessuten hørte jeg at slitt kam og dårlige løftere over tid vil brenne ventilseter og ventiler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...