Jump to content

FredrikE24

Members
  • Content Count

    5476
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    13

FredrikE24 last won the day on November 9 2019

FredrikE24 had the most liked content!

About FredrikE24

  • Rank
    BMW Flying Brick
  • Birthday May 13

Profile Information

  • Kjønn:
    Intetkjønn
  • Bosted:
    Follo, Akershus

Recent Profile Visitors

2987 profile views
  1. Jeg har transportert foreldrene sine 520iA med singelvanos nedover på kontinentet flere ganger. Min oppfatning med den er det den gang late draget fra bunn som er slitsomt, men sålenge man pisker den hardt og får opp farta så kan man fint cruise med speedometeret rett over 200km/t i time etter time om trafikken tillater det. Har aldri prøvd å teste toppfart, det har igrunn aldri vært hensikten, men har vært en veldig komfortabel skyss. Rundt 14timers reise rett sydover på motorvei. Østerrike er slitsomt mtp. Fartsgrenser, men Slovenia og nedover Balkan så kan man snakke seg unna de større bøte
  2. Jeg sammenligner «sparket» med andre 520er og 320er jeg har kjørt som må trues opp i fart. Slik var også min da jeg kjøpte den. En sum av en masse småting som må være OK for full fres. Overhalte vanos først. De holdt ikke tett, men var ikke der feilen lå hos meg. Sto en hel sommer med hodet under panseret og logget live-data og testet alt mulig. Den blir aldri noen racer, men da man kjørte E39 520i for første gang på tidlig 2000-tallet og spurte meg selv hva BMW tenkte på da de lagde en bil med slik undermotorisering, så kan man begynne å lure. Det jeg hvertfall har funnet ut er at når al
  3. Gav 20k for min E39 520i 99. Uten rust. Var et kjempekjøp! Nå 3-4 år Senere er det noe helt annet. Rusta tyter frem. Jeg er imidlertid veldig fornøyd. Skifta olje regelmessig. Utover det noe småtteri på motor, hele forstillinga da jeg kjøpe den, noen skiver og smått. Det mest keitete tok jeg i høst. Nye eksosmanifolder med katalysatorer.. Fikk tak i noen fra Ehrnst. De passa fint og bilen går som bare det! forstillinga jeg satt på kosta 1250 spenn, og den holder fint enda. Går den gjennom EU til våren så skal jeg faktisk være meget fornøyd. Håper egentlig på å finne en E39 til n
  4. Fryste dører er jo mer et vag-problem. Da jeg kjørte caddy i jobben så hadde man en jekkestropp inni bilen til å sikre døra inntil man fikk såpass med kupévarme til at mekanismen timer opp. En kompis kjøpte en E83 og her var det brukt silikon. Det knirka så sinnsykt at han ville kvitte seg med bilen. Minnes vi smurte på mengder med isopropanol for å stilne spetakkelet. Samme med E39en til foreldra mine da de kjøpte denne
  5. Kan ikke huske at jeg har brukt smøring på dørlistene på noen bil ever! Selv etter vask i kulde. Problemet med silikonstift på BMW-listene er at det begynner å knirke noe helt sinnsykt! Hver eneste ujevnhet i veien medfører et knirk
  6. Bytta O-Ringen, bare å bestille, er ingen standard O-Ring, dog lite trolig at den lekker. Er membranen i DISA-aktuatoren hel? Holder den tett? Minnes at jeg bestilte ny fra en fyr i Russland. Min var gått i oppløsning. Selve spjeldakslingen var ok. Om jeg ikke husker feil skal spjeldet stenge så fort man starter bilen/setter på tenning(om det er tilstrekkelig vakum).
  7. Jeg hadde også antydning til risting på kald motor, men ekstremt lite, men alltid ved kaldstart året rundt. Tok en sjau og overhalte DISA(denne opererte ikke) og skifta veivhusventilasjon. Fiksa problemet for min del. En mye friskere motor. Bytta også innsugsbelger etc. Når det gjelder inni innsug var min rein og fin. Har dog M52TU. Er det EGR på M54? Jeg har fått én feilkode på «rich» men vanskelig å si hva man skal henge det på. Aldri kommet siden. Hadde også eksoslekkasje på begge katalysatorer. Skifta manifolder med katter i høst og etter dette har motoren gått HE
  8. Har vel linka til denne før. Skikkelig entusiast han her! Har mange fine eksemplarer
  9. Bilde av vår gamle Senator med en Lotus Omega. Man kan si mye fint om Alpina B10 BiTurbo, men for meg er Opel Lotus Omega «The Ultimate». Fordi det er en ganske snodig bil. Er vel en skap-Opel entusiast på mange måter. Ikke at Opeler etter Omega B med BMW diesel eller MV6 interesserer meg.
  10. Det er jeg klar over, men spørs om det er uheldig på ID3. Jeg bare synser, men hva eller kan få ID3 til å dugge igjen? Jeg skrur nå kun AC på om jeg føler behovet, ellers kan kompressoren få lov til å gå utkoblet.
  11. Appropos ID3 og duggproblemet. Har tenkt litt på det, og problemet kan fort være at man rundt en viss utetemperatur(la oss si 4 grader) deaktiverer AC, som mange ukritisk kjører med hele året, å kondenserer det inni bilen og dugger igjen vinduene. En autofunksjon som kanskje ikke er så heldig? Eller burde man vite at man skrur av AC når der ikke er behov? Jeg kjører ikke med AC uten at jeg behøver kjøling og har aldri hatt et duggproblem.
  12. Er en drøss med ting som må være OK for at den skal fyre utover det at bilen vil initiere en start. De funker sålenge de blir brukt, og ikke småkjørt med er min erfaring!
  13. Det går vel to E300 Diesel W124, en sølv og en blå og en grønn E300 Turbodiesel S124. Alle som reserver såvidt jeg vet. Den S210 E300 Turbodiesel er vel mørkeblå? Det gikk i perioden 2012-2016 en 040 Schwarz 300TD Turbo også. Det året jeg skrota min game E300 Diesel med 540kkm på meteret var det mange søsken som også ble levert inn.. Nå er de vekk. Har sett to S124er i vinter. Den ene er en kompis av broderen sin, en E280 S124. Han har flere. Han er entusiast. Omega B kom med M51, ikke Omega C? Range Rover P38 kom med M51 også, forferdelig undermotorisert. Videre kom RangeRover
  14. Må det gjøres så veldig mye da? Hadde konsentrert meg om vedlikehold først og fremst, så får visuelle endringer komme aller sist! En original E21 er tøft!
  15. Jo flere et-tall jo smalere. Husker det var en Volvo på Lambertseter i Oslo som hadde DH(?) 11111. Det var smalt som fy!
×
×
  • Create New...