FredrikE24

Members
  • Content Count

    5369
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    13

FredrikE24 last won the day on November 9 2019

FredrikE24 had the most liked content!

About FredrikE24

  • Rank
    BMW Flying Brick
  • Birthday May 13

Profile Information

  • Kjønn:
    Intetkjønn
  • Bosted:
    Follo, Akershus

Recent Profile Visitors

2458 profile views
  1. FredrikE24

    Lorriz 525i og 535ia fra side 32

    Min var fra 76, og hodene dreid av på enden og boret hull i. Så skulle man dra ståltråd gjennom alle og knytte de sammen for at det ikke skulle skru seg ut. Svartstål minnes jeg. kan tro det var mye jobb å bore ut boltene som satt igjen i fjærbeina uten å skade gjengene. Satt med dremel og slipte i sikkert tre dager.
  2. FredrikE24

    Lorriz 525i og 535ia fra side 32

    De boltene i bunn av fjærbeina på min gamle E24, der var to bolter løse og den tredje hadde noen dratt av, så hodet var limt på. På begge sider! Ikke bra.
  3. R12 er den gamle typen hvertfall. R134a den nye. På Mercedes-Benz 124 ble R12 faset ut i 92 en gang. 93 og utover hadde etter hva jeg vet R134a, min 94 E300 Diesel hadde nå R134a. Sikkert noe rundt samme år BMW konverterte.
  4. Må sjekke om anlegget er bygget for R12 eller R134A. Bruker å stå en lapp under panseret et sted som sier noe om hvilket kjølemedie som benyttes.
  5. Kona kan trøste seg med at hun finner deg utenfor huset. Er verre med de som drar på pub, spiller golf, eller på automat eller whatever!
  6. FredrikE24

    Bmw e39 540i/6 Touring Svenskimport!

    Perfekt! 2400kr og 120kr er jo utrolig bra. Mva. Er jo greit nok. Mon tro om jeg gjør det samme om noen år. Du beholdt vognkortet, hva gjorde selger for å bevise eksporten og avregistrering hos söta bror?
  7. FredrikE24

    Bmw e39 540i/6 Touring Svenskimport!

    Før du kludrer med snekka, sjekk hjelpesnekke, paralellstag og endeledd nøye! Gratulerer med drømmebil! Får jeg spørre hvor mye avgifter du måtte ut med? Jeg er litt nysgjerrig.
  8. FredrikE24

    Bmw primetime?

    En styring med snekke blir dårlig først når den blir slitt. Så strammer man litt(for mye) også slites den ut, også begynner den å knipe, også har man det gående. Så finnes de som muligens prøver å justere bort slakk i styringen på snekka når det finnes noen slitne kuler på veien. Snekka i gamle E24en min var krutegod, også i broderns E28. I gamle Benzen jeg hadde overhalte jeg snekka på 412 000km. Da var det merkbart slakk uten at pitmanarm rørte seg. På E24en ble hjelpesnekke og paralellstag skiftet, etterpå var den fin. Har byttet flere tannstenger enn snekker. Slakk i tannstang er hvertfall irriterende.
  9. Hadde ikke garasje da jeg begynte med bil i 18-års alder. 2 år senere og familien flytta. Garasje. Det har vært enorm aktivitet i den garasjen siste 10 åra. Det beste som har skjedd! Anbefales.🤙
  10. Min E39 var så utrolig fin for rust da jeg kjøpte den. Nå er den en rustholk. To Oslo-vintre så var det over. Det dem salter med nå er regne syra. Ikke smaker det salt heller(jeg kjører mc og smaker stadig på det).
  11. Jeg vil nesten påstå at det er i Norge og Sverige franske biler har solgt dårlig. For oss har liksom Opel vært langt nede, og de franske enda lenger. Sverige har Volvo og har hatt Saab. Ellers i Europa ser jeg franske biler alt. Twingo er feks en artig bil. Det går flust av dem på Balkan og de virker veldig enkle og holdbare. Jeg tror nok vi fremover kommer til å se at Norge vil gå for billigere biler etterhvert. Peugeot sin nye modell er jo lekker synes jeg. Vi har vel en arbeiderklasse med relativt høy lønn og dyre vaner. I Tyskland kjører middelklassen små biler med liten motorisering og går i blå kjeledresser og er stolte av det. Når man ser hvor skjør økonomien vår er, så vil nok mange kutte kostnader i tiden fremover. Dette vil man nok fort se på nybilkjøpere. Viktig å holde handelen i gang, men tror de fleste vil se nytten av å ha litt fyll i madrassen og ikke ha lån til langt over pipa.
  12. At man må vise amcar i Drammen henger nok litt igjen fra Bergheim-tida. Bergheim i Drammen bygde ikke om få G30 og G30 Starcrafter fra lett lastebil til personbil med 9 seter. Likeledes med nedklassing av Silverado og Tahoe. Ombygging av lys og hele det greiene der. Bergheim kjørte alt av godkjenninger av disse gjennom bilsakkyndig i Drammen. De har liksom blitt Amcar-ekspertene. Nå er imidlertid Bergheim Auto en sagablott. Kroken på døra for ikke mange månedene siden. Den siste sjappa lå på Ensjø i Oslo. For å få en Tahoe 6.5 godkjent var det lakk av markeringslys forran svarte. Ombygging av lysstyring, montering av oransje blinkers bak, utskiftning av sealed beam lamper forran til H4 Hella osv osv osv. Hver eneste bil måtte SVV godkjenne og registrere etter å ha fått frisering hos Bergheim i Drammen.
  13. FredrikE24

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Drev med modellflyving på nedlagte Fornebu flyplass. Fattern og jeg brukte å kjøre dit noen ukedager, men som regel hver Lørdag og Søndag om været var bra. Dette var vel i 2001 tipper jeg. Det var en far og sønn der som hadde Mercedes-Benz S600 av W140 varianten og en CL600, de dukket opp litt sporadisk i begge to. Rimelig fjonge folk, men bilene var på den tiden litt av et blikkfang. Folk var mer opptatt av bilen deres enn det som foregikk i lufta. Vi hadde på den tiden en helt ny Passat Highline 4Motion som jo på en måte var veldig fin, så var liksom de Mercedesene noe helt annet. Så sjeldne å se, oste kvalitet og var helt luksus. Jeg husker følelsen i kroppen enda. Man hadde aldri hatt mulighet til å se på noe sånt før. Nå har Internett kommet for fullt. ISDN er bytta ut med 4G og fiber-to-the-home. Vi har YouTube og andre medier, Google bildesøk. Hva enn vi vil kan vi finne ut av relativt enkelt. Hvordan en S600 ser ut, lyd, proporsjoner, utstyrsnivå, alt det der er tilgjengelig. Enkelt. Så nå blir jeg ikke veldig gira om jeg ser noe (nytt og) sjeldent på gata. Superbiler er litt meh.. Den gangen var det oppstandelse, og jeg kunne ikke begripe av det virkelig var V12 under panseret(skilt på C-stolpen var det vel) på dem. Slik luksus var veldig fjernt å se for en på 9-10 år den gang.
  14. FredrikE24

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Nok strøm så starter det meste av bensinmotorer hvertfall! Var på jobbtur i Hemsedal for noen år siden og det hadde vært bikkjekaldt på natta. E39en som den gang var helt ny for meg fyra tvert. En med Tesla fikk ikke i gang bilen da batteriet var nedkjølt ellerno? Ikke lov p plugge i veggen på leiehytta heller, så ble bergingsbil på han. Et par Audier og en Passat starta ikke, diesel og trolig på diesel fylt i Oslo. Den eneste BMWen med diesel fyra omsider, men den hadde fått en full tank to dager før fra lokal stasjon. Har vel inntrykk av at man må passe på å gløde lenge nok før man drar motoren rundt for å få litt temp inni forbrenningskamrene slik at dieselen tenner lettere. Har inntrykk av at de fleste gløder en syklus og durer på. Så har man fyllt på med iskald diesel og gjort vondt verre. Gamle diesel Benzen jeg hadde fyra i -27 grader som ingenting. I Trysil. Tiltrakk seg til og med folk som ville se på.. Den hadde friske glødeplugger, 110Ah startbatteri og varmekolbe på diesel-tur røret som gikk mellom filteret og pumpa. En glødesyklus og den fyra tvert, etterfulgt av 2 minutter automatisk ettergløding. Da hadde den vel gått drøyt 515 000km. Var nesten litt skuffa. tidligere på kvelden hadde en danske med en Peugeot slitt med start i timesvis. Bergingsbilen måtte tilslutt bare slepe den igang. Så det var nærmest en attraksjon på parkeringsplassen der. Nå har jeg rimelig lite peiling på diesel, men alt har vel blitt bedre med commonrail og direkte innsprøytning og ikke forkammer?
  15. FredrikE24

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Har kjørt motorsykkel denne vinteren også. Kan skrive under på at det saltes heftig til tross for høye temperaturer og tørre veier. Det kjennes på smaken. Jeg liker vinteren som har vært. Har vært slike vintre før, men da med litt hyppigere innfall av kuldegrader. Var vel en del snø i begynnelsen. Så ble det borte. Grisevær i desember var det også. Jeg jobber innenfor energibransjen, og kan vel si så mye som at den varme vinteren som har vært har vært dårlig Business.