FredrikE24

Medlem
  • Innholdsteller

    5194
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    12

FredrikE24 vant dagen sist Januar 14 2017

FredrikE24 hadde mest likt innhold!

Om FredrikE24

  • Rang
    BMW Flying Brick
  • Bursdag Mai 13

Profile Information

  • Kjønn:
    Intetkjønn
  • Bosted:
    Follo, Akershus

Nylige profilbesøk

1741 profilvisninger
  1. FredrikE24

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    har inntrykk av at SVV på Sørlandet er litt mer på hugget enn ellers. Kjører man med ikke-godkjent eksos på motorsykkel får man visning. På Sørlandet så ryker skiltet på stedet om kontrolløren mener at det trengs.
  2. FredrikE24

    Lorriz 525i og 535ia fra side 32

    Mitt råd er å scanne lakken.. Det blir eksakt likt.. Jeg scannet lakket på E24en jeg hadde. Alle omkringliggende paneler ble scannet og fikk 100% match på en nyanse av Brilliantrot. Fikk blandet tynnerbasert lakk i den fargen, og lakkerte ny frontspoiler.. Det ble 100%. Når det gjelder ventiler. Kan du ikke måle med søkerblad og i det minste kontrollere åpningen før du går løs på demontering? Har ikke sett noen bilder av knastene som beviser at kammen er betydelig slitt.
  3. FredrikE24

    Et must i garasjen

    Innlagt vann, varmt og kaldt.. Har man først hatt det, så er det ingen vei tilbake.
  4. En kollega har E53 X5 3.0d facelift, med absolutt alt av utstyr og mere til krysset av.. For en mafia-maskin! Billig går den også.. har hatt den i rundt 5 år.. ikke hatt noen feil egentlig. Kun oljeskift. jeg synes den for «amerikansk», kjenner at det liksom ikke er dette BMW er kjent for. Stiv og stumpete er den også. Samme med X3, som en kamerat har med M54B30 under huven. Toyota-lyden når man lukker dørene er ikke akkurat det man forbinder med en tysk bil.
  5. FredrikE24

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Jeg tror nok det er en stund til man ser samtlige tyskere stå på gassen nedover autobahn i en elektrisk bil. Sålenge rekkevidden er heller dårlig i godt driv, vil nok dieseler holde stand en stund til. I byene har jeg inntrykk av at de fleste kjører relativt små og fornuftige bybiler. Det er rart med det da. Dersom tyskerne finner en god nok batteriteknologi og ser at det kan satses på for fullt, er infrastruktur bygget ut nesten over natta, og bilene ruller ut fabrikkdørene i en kjempefart. Men det kan ta veldig, veldig lang tid før de er klare for det.
  6. FredrikE24

    Lorriz 525i og 535ia fra side 32

    Grunnen til rekkefølgen er vel egentlig at når man begynner med lukkede ventiler(kamknastene peker motsatt vei av vippearmen) på sylinder en, og dreier motoren så følger du tenningsrekkefølgen(som står i støpen på toppdekselet 1-5-3-6-2-4?). Så neste sylinder som står med lukkede ventiler etter sylinder 1, er sylinder 5. Derfor manualen sier at du skal justere i den rekkefølgen. når det gjelder tomgangen. M30 motorer går ikke som de skal når du skrur av oljepåfyllingslokket, drar ut peilepinnen, tar av toppdekselet osv. Helt normalt.
  7. FredrikE24

    Lorriz 525i og 535ia fra side 32

    Du løsner egentlig bare mutteren på vippearmen og vrir den eksentriske skiva som går nedpå ventilen. Tight til og foreta måling. Søkerbladet skal ikke gå lett inn, men ikke tungt heller. Skal gå sånn passe trangt.
  8. FredrikE24

    Lorriz 525i og 535ia fra side 32

    Hvor ille er denne tikkinga? Jeg tviler på at du får noe bedring når det gjelder tikking med oljeskifte på disse motorene. Det er jo mekaniske løftere.. Tikker alle ventilene, eller er det en og annen ventil som tikker? Har vært bortfor at én ventil på en M30B28 hadde slitasje på toppen der vippearmen treffer nedpå. Noe som medførte at vippearmen "glei" til side når den gikk nedpå og traff skiva som ligger mot fjæra. Dette lagde en ganske intens tikkelyd. Dette ble fiksa med å slipe ned flaten så den ble slett og fin igjen, og dette har holdt i en 10 års tid.. Justerte ventilene flere ganger på denne motoren, men måtte tilslutt fyre opp uten toppdeksel og se fysisk hva som skjedde. La en boks på hodet over registeret for å hindre den verste oljespruten. Juster ventiler før komptest. Det uroer meg litt at den har fått så omfattende arbeid utført på verksted. Det er fort mye slurving og feil folk som roter det til. Sånne ting gjøres best av en selv, i ro og mak.
  9. FredrikE24

    Hagen´s E24 635csi oppdatering!

    Jeg synes burgundrot metallic er en veldig fin farge jeg da. Min gamle E24 var Brilliantrot, den regelrett skrek om oppmerksomhet, og det fikk den. Om man liker slikt.. jeg synes fargen passet bra.
  10. FredrikE24

    Jakten på hvorfor batterilampa lyser

    Da finner du typebetegnelsen på dynamoen. Og bestiller en regulator til denne på EBay og bytter. Koster rundt 150 spenn. så bytter du denne, så vil du nok se at børstene på den gamle er nedslitt.
  11. FredrikE24

    Jakten på hvorfor batterilampa lyser

    Holder en knapp på ladefeil. Typisk er det nedslitte børster som er problemet. Hvor langt har bilen gått? Mye over 260k?
  12. FredrikE24

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Jeg skulle nok hatt fullt sett med BBS RC090 for å få helt gjennomført "stock" stil på bilen. Selv om 16toms Rondellene som fulgte bilen ikke er altfor prangende. Nå kjører jeg med originale alufelger(stålfelg-look) med hjulkapsler, og jeg digger det litt også.
  13. FredrikE24

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Jeg har dobbelvanosen på min 520iA, noe som resulterer i akseptabelt med dreiemoment også på lavt turtall(mener å ha lest et sted at peak-dreiemoment på en M52 ligger på rundt 4000rpm, peaken på M52TU er rundt 3000rpm). Enkel-vanos versjonene er noe litt annet. Jeg opplevde uansett ikke den største forbedringen ved overhaling av vanos(til tross for at o-ringene ikke tetta noe som helst..). Det gjorde jeg med fiks av DISA-ventil(M52TU/M54) og gasspjeld. Merkelig nok også den elektriske kjølevifta foran og den elektroniske termostaten(også M52TU/M54 spesifikk). Den elektriske kjølevifta fikk motoren til å gå feil på tomgang og diverse rare greier som jeg ikke helt forstår hvorfor. Den elektroniske termostaten i tillegg til den mekaniske termostaten en strupeventil som finregulerer kjølevæsketemp +/- 10grader for en jevnere kjølevæsketemperatur. Så til tross for åpen mekanisk termostat, så vil den fremdeles finregulere temperaturen til å ligge dønn på 90grader. Temperatur over dette starter laveste viftehastighet(om man ikke allerede kjører AC). Motorstyringa ble hvertfall veldig fornøyd(M52TU styrer viftepådraget vha. pulsbredde-modulasjon, ikke tre-stegs viftehastighet vha. to motstander). Gasspjeldet på akkurat M52TU(1999-2000) er litt spesielt for den nevnte perioden, og den visste nok ikke alltid like godt hvor den skulle stå(den sto nok ofte i feil posisjon til tross for ønsket åpning fra mitt høyrebein, og responderte sikkert ikke like raskt som nå) for å prestere best mulig. I motsetning til før, så får jeg et bra skyv når jeg gølver pedalen. På bedagelig kjøring velger girkassa høyeste gir for å cruise på 12-1500rpm og låser samtidig convertern, dette gjør den helt nede i 30km/t.. Jeg har igrunn ikke kjørt så mye landevei etter at jeg fikk orden på motoren, men hadde en landeveistur istad faktisk, og jeg ble svært overrasket over hvordan den bykset forbi rekken med biler jeg ville forbi(så fort det ikke er våt svart asfalt kjører jo folk som pyser..). Disse folka har O-ringer. Kun to stykk på enkelvanos, M50TU og M52. http://www.beisansystems.com/products.html
  14. FredrikE24

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Du har kanskje ikke lagt merke til at Perstad selv(?) har begynt å legge ut mengder med TrafikMagasinet på Youtube. Porsche 959, en eksepsjonelt rå bil etter min mening.
  15. FredrikE24

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Bortsett fra alle de som av egen vilje gjør bilen ulovlig(felger, feil dekkdim, sot, senk osv.), er vel rust det som oftest gir problemer på PKK? Hvertfall slik jeg ser det. Et og annet stag eller foring er jo enkel fiks på en gammel BMW. Jeg spyler bilen minst en gang i uka, jeg har kjørt bilen 1,5 vinter i Oslo-området. Rusten kommer fort.. Jeg fant ikke rust av betydning(kun en boble bak venstre framskjerm) da jeg kjøpte bilen for 20k, et kupp føler jeg. Synd egentlig for bilen kjører så fryktelig bra, og alt annet er så originalt og urørt.. Nå har jeg over litt tid til å få motoren til å gå skikkelig også. Det har vært en lang vei å gå, men nå går den fra 0-100 på rett under 10sekunder og det er jeg fornøyd med. Går som et børseskudd til en 520iA å være. En ting er sikkert, at 520'er har rykte på seg for å være dvaske har nok noe med at 99% av 520'er der ute har en eller annen motorfeil. Jeg ble svært overrasket over at den nå orker å dra seg oppoverbakke på 1200rpm med mer å "gi" før den girer ned et gir eller to. Det har resultet i et blandet snittforbruk på jevnt over 0,8 liter pr. mil. Den må ikke på samme måte piskes for å få opp farta. Utseendemessig er den flott også synes jeg. I tilnærmet originalstand. Nå røyk parklyspære forran samme dag som dette bildet ble tatt. Da sier lysmodulen at det er lurt å gjøre blinklyspærene til parklys.. BMW er smarte greier.