Jump to content

Ess

Members
  • Content Count

    178
  • Joined

  • Last visited

About Ess

  • Rank
    Løytnant

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Lexus IS er en annen interessant sedan fra Japan. Mens de fleste andre japanske biler på 90- og 2000-tallet ble levert med forhjulsdrift, så kom IS med drift i den andre enden. Første generasjon kunne leveres med rekkeseksere på 2.0 eller 3.0 liter. Andre generasjon kunne leveres med blant annet V6 og V8 bensinmotorer.
  2. Interessante innlegg om Nissan Primera og Mitsubishi Galant. Disse har vært oppe til vurdering i en annen tid. Hvordan var de sammenlignet med samtidige Honda Accord og Toyota Carina E? I dag ser man dem nesten aldri i trafikken, men det er jo i og for seg bra at tiden har gått videre. Ellers har jeg alltid vært svak for Honda Accord fra 2003 til 2008. Ser for meg at denne kunne vært et hyggelig bekjentskap med 2.4 liter og 190 hk, men også basismotoren med 2.0 liter, 155 hk og 0-100 på cirka 9 sekunder ville nok fungert fint. Den ble også levert med dieselmotor på 2.2 liter og 140 hk. En av de øverste lederne i Honda skal angivelig ha mislikt dieselmotorer, så denne ble laget for å være mest mulig lik en bensinmotor i karakteren. Samtidige Subaru Legacy kunne jeg også eid. Disse kunne for øvrig leveres med seksylindret boksermotor på 3.0 liter. Designet bakfra er spesielt vellykket i mine øyne. Ingen av disse er spesielt dyre eller hurtige i dag, og heller ikke i sin samtid, men jeg overbevist om at de kunne gitt mye kjøreglede likevel.
  3. Ess

    BMW dieselmotorer

    Takk for svar, @TRF. Betyr det at man bruke M Performance Power Kit på x18d? https://www.bmw.no/no/topics/offers-and-services/bmw-tilbehor.m-performance-power-kit-for-bmw-120d-og-220d1.html
  4. F10 og F11 528i og 530i står høyt på listen, aller helst med manuell, men det er vel ikke solgt mange av disse i Norge? Var de i det hele tatt mulig å få kjøpt med manuell i Norge?
  5. Ess

    BMW dieselmotorer

    @TRF, eller noen med kompetanse på området: Er det noen fysiske forskjeller mellom B47D20 110 kW og 140 kW?
  6. Så spennende trenger det heller ikke å være. Fra mitt ståsted, så er senking, kantfelger, karbondetaljer og lignende sjelden oppgraderinger, selv om en del her inne tilsynelatende mener det. Foretrekker biler som er mest mulig sånn som de ble levert eller kunne leveres fra fabrikken.
  7. Oppsiktsvekkende påstand, men kan du dokumentere den? For øvrig en svært ryddig bil du har, men jeg synes den tar seg best ut med 662-felgene i 18".
  8. Kan det tenkes at ikke alle er like ressurssterke som deg?
  9. Passat 3BG har faktisk langsstilte motorer og Torsen.
  10. Interessante betraktninger om Audi 90 B3 sammenlignet med E30 og W201. Audi 90 B3 var den påkostede varianten av samtidige Audi 80, og ble kun levert med rekkefemmere. Interiøret i forskjellige varianter av Audi 80 og 100 gjorde virkelig inntrykk på passasjeren de gangene for mange år siden. Spesielt W201 er særdeles umoderne i forhold. Audi leverer faktisk fortsatt rekkefemmere, i hvert fall sist jeg sjekket, men i et begrenset utvalg modeller med høy ytelse og pris. Forskjellen er at disse er tverrstilte, som de også var i blant annet Volvo 850 og etterfølgeren V70 en gang i tiden. Det betyr at firehjulsdriften er av typen Haldex, som innebærer at all eller mesteparten av trekkraften er på fremhjulene. Fordelingen endres riktig nok ved behov, men det blir liksom ikke det samme som et permanent system med noenlunde symmetrisk fordeling av kreftene. Audi har i nyere tid lansert et system som de kaller Quattro (sic.) Ultra. (Quattro skal i følge fanatikere skrives med liten q, men det er lingvistisk uryddig i mine øyne.) Det skal visst erstatte Torsen-systemet på større modeller som A4, Q5, og så videre. Quattro Ultra ser for en lekmann ut til å bare være Haldex i forkledning, uansett hvor fort elektronikken reagerer. Bilindustrien blir med andre ord stadig mer homogen. Særpreg viskes ut. Det er ikke lengre snakk om å få en fem- eller sekssylindret 2,0 i en alminnelig sedan eller stasjonsvogn. Om man er i markedet for ny eller relativt ny bil, så kan man stort sett velge fritt blant karakterløse rekkefirere, muligens koblet sammen med en elektromotor. Det blir litt som Henry Ford en gang sa: "Du kan få bilen i hvilken farge du vil, bare den er svart." Dette er stadig aktuelt, 111 år senere.
  11. Akseptere at noen setter andres liv i fare for å underholde seg selv? Eller, du er sikkert en av disse som har full kontroll.
  12. Bondeknøll

  13. F80 M3 var en drømmebil helt til jeg hørte eksoslyden. Det er utrolig at en rekkesekser kan høres så forferdelig ut. Lyden fra de firesylindrede topputgavene til Mercedes-Benz og VAG-konsernet er også til å bli flau av. Spesielt bakfra synes jeg R129 er vellykket. Designet på W126, W124 og W201 synes å være mer helhetlig enn R129 sitt. Audi er vel eneste av de tre tyske som har hatt en vellykket evolusjon av sin topputgave. A8 4D var for eksempel en naturlig fortsettelse av Audi V8, og de senere generasjonene følger den samme linjen.
  14. Det handlet nok mye om at det er forskjellige motorer også. M119 i R129 500 SL og M117 W126 500 SE. Cirka 60 til 100 hk forskjell, avhengig av hvilken utgave du kjørte, er nok merkbart. W126, W201 eller W124, de to sistnevnte med saccoplater og fem eller flere sylindre, kunne gjerne stått i garasjen min. Likeså R129, men designet på fronten er litt problematisk. Den er langt fra tidløs i mine øyne. Ellers er W140, som er en vanntrukket og oppsvulmet W124 designmessig, ikke så veldig interessant bortsett fra at den kunne fås med V12. Den er sikkert ellers revolusjonerende hva teknikk angår, men mangler forgjengerens eleganse.
×
×
  • Create New...