Gå til innhold

i3 del 2


Ron Jeremy
 Share

Anbefalte innlegg

Har brukt veldig mye tid og "krefter" det siste året, med å finne en fornuftig og praktisk erstatning for vår aldrende F25 X3.

Bilen har fungert utmerket i 4 år og 80.000km, en knekt fjær bak og etter litt lystrøbbel står for det "verste", men likevel er dette den mest problemfrie og den mest allsidige BMW jeg noensinne har hatt.

Så F25 X3 er en fin pakke med bra driftsikkerhet.

Så hva er det naturlige valget videre - ungene blir jo større, de blir hhv 9 og 13 i år og vokser stadig.

Har jo alltid vært svak for X5, og i særdeleshet E70, men den er aldrende - men stadig flott, litt kunstig høyt priset kanskje?

F11 er en fornuftig bil og ser flott ut ennå, kjøpte nesten en 16´, men komfortsetene var ikke bra nok, noe som kanskje var det viktigste poenget med F11, komfort.

F15 utpeker seg som moderne nok, men her er det litt krøll med pris igjen og hybriden roter det litt til her. 

Dette er en bil jeg har testet og kjent litt på tidligere, syns den gang den var spennende og nyskapende tilbake i 2015, men nå er hybridrekkevidden blitt pinlig kort og bilen oppleves som tung og lite sportslig, slik en BMW bør være.

Syns etterhvert det blir vanskelig og grøtete, føler jeg står med et bein i hver leir, den nye spennende med el på den ene siden, den trygge og kjente med diesel og mellomløsningen med hybrid i midten.

G01 var heller ikke en imponerende bil med diesel, så jeg går tilbake til tegnebrettet.

I mellomtiden har jeg rattet G05, en fantastisk bil som hadde få svakheter, men som ikke passer mitt budsjett nå, vanskelig å se på F15 etter dette.

Etter et år med vingling, velter jeg brettet og revurderer alt jeg tidligere har satt opp som opplest og vedtatt.

 

For å gi det litt mer perspektiv:

Jeg har hatt et (stadig) større og voksende hytteprosjekt de siste 2 årene, en hytta fra sviger ble kjøpt.

Beliggenheten var fin men alt annet, hytta var liten og for "enkel"... men ungene var "oppvokst" her, og elsket plassen, så vi tok sjansen.

Planer ble lagt, budsjettene som ble ansett som spenstige og luftige (nok) har selvsagt blitt større og jobben med å utvide hytta, har endt med å ta oss med på en reise 

med alt fra teknikk, tak, kjøkken, møbler, uteområde, brygge osv osv, kort sagt, alt er utbedret, alt er gjort slik vi har lyst og hatt behov for.

jeg ser lyset i enden av tunnelen, men for første gang ønsker jeg ikke prioritere bil "nok".

Hytta har gått fra å være en fjern drøm, som jeg skulle bygge/fikse med faren min.

Faren min (vi) fikk ikke realisert sin/våre hyttedrømmer, tilfeldigheter gjorde at jeg fullfører mine.

 

Etter å ha veltet tegnebrettet, revurdert våre behov, sett på tallenes tale og hva som er fornuftig her og nå, har jeg altså endt opp med en ny i3.

En annen mer praktisk bil kan nok dukke opp, men vi snakker om ikke noe dyrt eller sexy, mer en bil av praktisk art - stikkord er hengerfeste og arbeidsbil.

Ville vært morsomt med en E9* 325ix kanskje, men ambisjonene er ikke store.

I3 er leaset, jeg sparer glatt 50k i året med denne kontra X3´n. Men hovedpoenget er at jeg hoppet av karusellen, trår vannet og ikke tok et valg i en teknologi som pr idag er .. skal vi kalle det overmoden, midlertidig og umoden?

Overmoden teknikk er diesel og bensin, avgasskrav kvelder den sakte men sikkert og fremtiden er usikker.

Midlertidig er hybriden, man ser et stort sprang i teknologi, der et par år gammel bil, nærmest virker utdatert og prisene gjenspeiler dette.

Umoden er elbilen, batteriene utvikler seg enormt og ladeinfrastrukturen er mangelfull til mange av dagens biler.

Samtidig er SW og tilgang til batterier noe fraværende, det hele ser mer ut som markedsføring enn noe annet, samtidig ser man at enkelte modeller opplever et voldsomt verditap.

Det er imidlertid noen biler som dagens ladestasjoner er tilpasset for, som vår i3 idag, batteriet dens er lite nok til å kunne dra nytte av 50Kw ladere, som det jo er flest av.

Så jeg valgte en i3, for den er perfekt som bybil, som vi jo kjører mest av, den kommer frem og tilbake på hytta. 

Selvsagt følger jeg med på finn og sikler her og der, men jo lenger jeg venter, jo nærmere kommer G05, model Y eller andre spennende objekter bedre tilpasset mitt budsjett, kanskje jeg til og med kan bli ferdig med den !#$&! hytta?

2020 er en rundingsbøye av et bilår, jeg har hoppet av, men som en junkie etter 25 år med bil og hysteriske summer i verditap er jeg stadig på leting, hvileløs og rastløs.

 

 

044D21D0-B404-4C79-83CC-E15708BB43CB.jpeg

ACB7CB6A-9069-403E-B6FA-BFDE6A566025.jpeg

Endret av Ron Jeremy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke lett å være bilkjøper i dagens marked. Hybrid er helt klart et mellomprodukt bilfabrikantene bruker for alt det er verdt helt til de må over til alternative former. Rene bensin- og dieselbiler vil åpenbart være her de neste ti årene, og en slik bil vil uansett være salgbar til et annet sted i landet enn Oslo, Bergen og Stavanger. Selv er jeg der at jeg vurderer å endre min kommende X5 45e til en X5 30d (eller 40d 48v mildhybrid eller en bruktimportert M50d) - eller at jeg venter et års tid på en iNEXT (året etter kommer visstnok X5 Hydrogen, hvilket åpenbart vil gjøre 45e mindre attraktiv med en ren elbil-SUV og hydrogen-elbil i porteføljen).

Det kule med i3 er jo dens særegenhet og at den er laget i karbon. Jeg digger rett og slett i3, og en "riktig oppsatt" utgave er jo i tillegg ganske småsexy. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Saltkjelen skrev:

Nei, det er ikke lett å være bilkjøper i dagens marked. Hybrid er helt klart et mellomprodukt bilfabrikantene bruker for alt det er verdt helt til de må over til alternative former. Rene bensin- og dieselbiler vil åpenbart være her de neste ti årene, og en slik bil vil uansett være salgbar til et annet sted i landet enn Oslo, Bergen og Stavanger. Selv er jeg der at jeg vurderer å endre min kommende X5 45e til en X5 30d (eller 40d 48v mildhybrid eller en bruktimportert M50d) - eller at jeg venter et års tid på en iNEXT (året etter kommer visstnok X5 Hydrogen, hvilket åpenbart vil gjøre 45e mindre attraktiv med en ren elbil-SUV og hydrogen-elbil i porteføljen).

Det kule med i3 er jo dens særegenhet og at den er laget i karbon. Jeg digger rett og slett i3, og en "riktig oppsatt" utgave er jo i tillegg ganske småsexy. :) 

Litt av mitt «problem» er at jeg jobber i el distribusjon og ladebransjen. Jeg sitter 2.5m unna de som server majoriteten av ladestasjoner på Østlandet. Disse står også for nybygg/planlegging.

Så kombinasjonen av pris og tilgjengelighet, enkelte merkers ladeproblemer og tiden når man får «nok» kapasiteten til 100kw generasjonen av batteribiler.. dagens situasjon (stort sett 50KW) er tilstrekkelig til første generasjon elbiler. 

Tesla er unntaket, men de har sine egne problemer!

Så en stor elbil møter idag et uferdig og lite komplett ladenettverk.

Mange er heller ikke sertifiserte til å skru på disse bilene, i begynnelsen ble mange hentet fra bl.a Danmark for klargjøring og vask av disse bilene.


Hydrogen er stort sett dyttet en tiår frem, jeg ville ikke forventet en G05 hydrogen innen uoverskuelig fremtid.

BMW har kikket mye og lenge på hydrogen, bl.a E38 modellen hadde endel testbiler.

Men infrastrukturen er manglende, NEL skal sette opp 400 hydrogenstasjoner i USA fremover, men det tar litt tid med hydrogen, men har tro på hydrogen på ferjer og tog, store og tunge enheter.

Jeg tenker nok at jeg ville vurdert en diesel som hovedbil, men da ville jeg ikke «satset» så høyt ifht kroner, jeg er litt ambivalent ifht dieselen. Men er nok denne som er enklest å drifte og kan ha det laveste verditapet. Kanskje er tiden inne for en siste morsom (kraftig) motorisering?

G05 med 30d var glimrende.

Ellers er vår i3 av typen fully charge, har ingen store visjoner med denne, dette er billig transport uten særlig komfort. Men den er befriende enkel og delvis morsom å kjøre. Langkjøring derimot er ikke dens styrke, setene er katastrofale for slikt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker dine tanker og er helt med på de. :) Bruksmønsteret er viktig i vurdering av ny bil, ikke bare hva som er best av fossil, hybrid eller el, som mange tror (basert på hva jeg leser av kommentarfelt på bilrelaterte artikler online). De nye dieselmotorene er svært effektive, så jeg hadde ikke bekymret meg over å velge en diesel om en ser for seg å ha denne en stund og kjører en del. Jeg kjører omtrent 10-11km om dagen, så dieselbilen rekker ikke gå seg varm og derfor hadde elbil vært ypperlig. Men jeg er en aktiv fyr og liker å ha med både skateboard, SUP og annet utstyr på tur og da blir de minste elbilene for liten når de andre i hus også skal ha sitt med. Jeg vurderte i3 lenge og liker de utrolig godt, men de blir i det minste laget når takboks ikke er mulig. De større elbilene er ute av budsjett. Hybrid derimot mente jeg måtte passe mitt. Elektrisk i det daglige og bensin på litt lengre. Men det har sine begrensninger det også med kort rekkevidde og skyhøyt forbruk(i forhold til bil/motor) på blandet kjøring. På langkjøring ligger den på 0,5 og det er igjen svært innafor. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også tankene og betraktningene som så langt har kommet frem i tråden. Det begynner å bli noen år siden at vi solgte vår tidligere BMW (faktisk i 2013) og på den måten ufrivillig havnet i den samme situasjonen. Skulle vi kjøpe en ny BMW, kanskje lease en BMW eller bare kjøpe en alminnelig bruksbil og "ligge på været" frem til situasjonen ble litt mer avklart?

Flere tanker surret rundt i hodet mitt samtidig. Først og fremst var det finanskrise i Danmark (og den var langt mer alvorlig enn i Norge) og praktisk talt ingen med hodet på nogenlunde rett sted brukte minimum 5-600000 DKK på en ny BMW. Leasing fristet meg lite fordi det var totalt sett dyrt og med lavt antall kilometer (altså i Danmark). Ergo ble det å kjøpe en billig bruksbil - en VW Up. Årsaken til at det ble en Up var at den var veldig populær i Danmark og det var relativt lang ventetid for å få bilen. Jeg klarte imidlertid etter en del leting å finne en lett brukt Up. Jeg mener å huske at den hadde kjørt 6000 km i langtidsleie (en annen form for leasing). 

Det gikk et år, men finanskrisen var like alvorlig i Danmark så situasjonen vedr. kjøp en ny dyr BMW var langt fra avklart. Up'en var imidlertid litt vel liten til vårt bruk så tanken om å kjøpe en annen litt større bruksbil meldte seg. Jeg falt for Citroën C4 Cactus HDi 100 som den gangen var en helt ny bilmodell. Faktisk så var den ikke engang presentert i Danmark, men jeg fikk snakket meg til å kjøpe en av "førpremiere" bilene. Såvidt jeg vet var dette trolig den første C4 Cactus i Danmark som havnet i privat eie. Dette var litt kult for oppmerksomheten man fikk hos forhandleren var mer enn eksemplarisk. C4 Cactus var en viktig modell for Citroën og med den kommende presentasjonen i vente (2-3 måneder senere) ville forhandleren ikke risikere dårlig omtale. Bilen ble virkelig fulgt opp på alle måter av forhandleren (det var som forventet en del småfeil og mangler på en såpass tidlig bil) og jeg fikk den alltid tilbake både nyvasket og støvsuget.

Vel, denne bilen hadde vi så i 3 år og kjørte totalt 90000 km. I løpet av disse tre årene gikk finanskrisen over og det begynte å bli økonomisk forsvarlig å bruke mer penger på en bil. På en annen side var elektriske biler nå kommet på markedet og dette forstyrret bildet. Folk flest leaset dyre biler, men dette var og er stadig for dyrt og antall kilometer tilgjengelig stadig for lavt. Konlusjonen ble derfor at skulle man kjøpe en ny BMW ville verditapet bli signifikant større enn normalt og dette fristet lite.

Vi kjøpte derfor en relativt billig Citroën C4 Picasso HDi 120 som vi stadig har. Ergo har vi nå egentlig "ligget på været" når det gjelder en ny BMW i hele 7 år, men situasjonen er ennå ikke avklart. Elektriske biler får stadig større markedsandeler og dyre biler blir stort sett stadig kun leaset. Verditapet på f.eks BMW 3 og 5-serien er formidabelt hvilket også er årsaken til at leasing av disse bilene er for dyrt.

Jeg kan derfor trolig se langt etter å kunne eie en ny BMW på den samme måten som med vår tidligere E46 318d Touring som vi hadde i nesten 10 år og kjørte hele 340000 Km. Den var dyr og kostet 550000 DKK i 2004 noe som svarer til over 820000 NOK i dag. Allikevel var den totale kostnaden pr. kjørte kilometer lav pga den store kjørelengden samt at jeg fikk 60000 DKK (90000 NOK) for bilen da den ble solgt. Kjøperen betalte 15-20000 kroner for mye for bilen, men han virket fornøyd og da var jeg selvfølgelig også fornøyd. Noen ganger er man bare heldig med å finne den perfekte kjøperen av en bruktbil.

Hva fremtiden bringer når det gjelder en ny BMW får tiden vise, men Corona krisen gjør det ihvertfall ikke enklere. Epidemien går jo over en dag, men hvordan verdensøkonomien ser ut etterpå er et åpent spørsmål. Jeg tror ikke at dyre biler er det første folk kommer til å tenke på. 

   

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Hydrogen er stort sett dyttet en tiår frem, jeg ville ikke forventet en G05 hydrogen innen uoverskuelig fremtid.

BMW har kikket mye og lenge på hydrogen, bl.a E38 modellen hadde endel testbiler.

Men infrastrukturen er manglende, NEL skal sette opp 400 hydrogenstasjoner i USA fremover, men det tar litt tid med hydrogen, men har tro på hydrogen på ferjer og tog, store og tunge enheter.

Jeg tenker nok at jeg ville vurdert en diesel som hovedbil, men da ville jeg ikke «satset» så høyt ifht kroner, jeg er litt ambivalent ifht dieselen. Men er nok denne som er enklest å drifte og kan ha det laveste verditapet. Kanskje er tiden inne for en siste morsom (kraftig) motorisering?

G05 med 30d var glimrende.

Ellers er vår i3 av typen fully charge, har ingen store visjoner med denne, dette er billig transport uten særlig komfort. Men den er befriende enkel og delvis morsom å kjøre. Langkjøring derimot er ikke dens styrke, setene er katastrofale for slikt bruk.

BMW, Toyota, Mercedes og et par andre har gått sammen med Shell om å innføre hydrogentanking på eksisterende stasjoner. Det er jo litt betenkelig at Toyota, som verdens største bilprodusent, ennå ikke har en elektrisk bil på markedet. I følge en høyt ansatt i BMW-systemet vil iNEXT bli levert til de første kundene i Norge før jul neste år (premiere oktober) og bilen vil bli levert med tre "motoriseringer" ("kort rekkevidde", "lang rekkevidde" og en "iNEXT M" - med noe kortere rekkevidde enn den lengste). Året etter vil de første kundene få en "X5 H" før jul (altså slutten av 2022).

Ellers er jeg helt enig med deg når det gjelder i3 og langkjøring. Setene er definitivt ikke konstruert for denne øvelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg helt enig her. Er veldig vanskelig å vite hva man skal kjøpe. Sånn jeg har sett den siste mnd er 4wd tingen for min del. Men skal man velge hybrid, skal man velge bensin/diesel eller skal man velge elektrisk? 

Eller skal man ta en siste hurra og gå for noe som har en god bensinmotor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Marius2002 skrev:

@Saltkjelen Toyota har lenge tenkt at hydrogen var fremtiden og satset derfor ikke på el, foruten selvladerhybrid. 

Edit: Kilde til dette var Toyotaforhandleren her i byen 2 år tilbake i tid :)

Etter nærmere ettertanke er jo ikke Toyotas tro noen dum idé. Det er jo ganske ulogisk å drasse rundt på 500-1000kg med batterier i en stor bil (en X5 45e veier f.eks nesten 4-500kg mer enn en 30d, og bilen har kun et batteri på 22-23kw), fremfor å ha et mindre batteri og en tank med hydrogen. Iflg. samme BMW-person sa han at BMW mente rene elbiler vil om kort tid kun dreie seg om 1-4-serie, mens de større modellene vil bli foret på hydrogen. Vel, det som er sikkert er at vi går spennende tider og massive verditap i møte. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Ellers er jeg helt enig med deg når det gjelder i3 og langkjøring. Setene er definitivt ikke konstruert for denne øvelsen. 

Er du uheldig og opplever sidevind på turen i tillegg, spesielt på vinterdekk, så er ikke det så imponerende heller. Pendler 4,5 mil til jobb og hadde en dag med snøføyk og skikkelig vind på tur til jobb i forrige uke. Førte til at det innimellom ble is på E6 når snøen føyk innpå veien. Da var jeg faktisk litt lei av hele bilen når jeg kom på jobb. Måtte blåholde rattet hele veien. Første gang jeg har opplevd det etter å ha kjørt i3 i 3,5 år da :)

Men til småkjøring og pendling alle andre dager i året. En glimrende bil! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mslello skrev:

Er du uheldig og opplever sidevind på turen i tillegg, spesielt på vinterdekk, så er ikke det så imponerende heller. Pendler 4,5 mil til jobb og hadde en dag med snøføyk og skikkelig vind på tur til jobb i forrige uke. Førte til at det innimellom ble is på E6 når snøen føyk innpå veien. Da var jeg faktisk litt lei av hele bilen når jeg kom på jobb. Måtte blåholde rattet hele veien. Første gang jeg har opplevd det etter å ha kjørt i3 i 3,5 år da :)

Men til småkjøring og pendling alle andre dager i året. En glimrende bil! 

Mener facelift endret DSC, samtidig med at første generasjon vinterdekk ble byttet ut til fordel for noe bedre(?).

Slik at i3 har gått fra å ha et dårlig rykte på vinterføre, til å få et noe mer balansert rykte/omdømme.
Men etter å komme fra X-drive de siste 7-8 årene blir jo alt annet en prøvelse. Får bare håpe det blir mer av slike vintre vi nå legger bak oss.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ron Jeremy skrev:

Mener facelift endret DSC, samtidig med at første generasjon vinterdekk ble byttet ut til fordel for noe bedre(?).

Slik at i3 har gått fra å ha et dårlig rykte på vinterføre, til å få et noe mer balansert rykte/omdømme.
Men etter å komme fra X-drive de siste 7-8 årene blir jo alt annet en prøvelse. Får bare håpe det blir mer av slike vintre vi nå legger bak oss.

 

Ja, mye bedre DSC på lci utgaven. Kan jo ha det morsomt også i traction modus nå. Det var ganske stusslig på pre lci. Veldig imponert over framkommelighet på i3, hakka piggfritt på den jeg kjører nå. Kjørte Bridgestone og continental på den forrige. Tror jeg holder en knapp på continental. Men når du får svart is, som jeg opplevde denne vindfulle dagen og blank is, så blir det merkbart at dekkene er smale. Slipper lett da. Men alt i alt, bra vinterbil 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, ahj skrev:

Jeg må si meg helt enig her. Er veldig vanskelig å vite hva man skal kjøpe. Sånn jeg har sett den siste mnd er 4wd tingen for min del. Men skal man velge hybrid, skal man velge bensin/diesel eller skal man velge elektrisk? 

Eller skal man ta en siste hurra og gå for noe som har en god bensinmotor? 

Må jo si G21 330e xdrive som kommer til sommeren virker veldig interessant etter å ha prøvd G20 330e en dag. Men en kollega av meg leker med tanken på å skaffe seg en skikkelig familieracer av type E61 M5 eller RS6, da han ser at dette blir som du sier en slags «last hurrah» for slike fossibiler, og at nå kanskje er tiden for å leve ut drømmen før det blir gjort for vanskelig for folk å kunne ha slike biler til bruksbiler. Jeg deler absolutt den tanken, og har jo virkelig sansen for allsidigheten en G21 M340i xdrive ville kunne tilby :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg syns kan være ekkelt på særdeles glatt føre er at bilen kun bremser bak (regen) og dermed begynner å gå litt sidelengs.

Gjelder bare ved type underkjølt regn og polert snø men likevel irriterende.

Burde gått an å slå av regen.

Ellers morsom bil. Sikkert lurt å lease. Har kommet/kommer utrolig mye nytt som går merkbart lengre nå.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner er at folk er så "usikre" på hva de skal ha, er det ikke bare å kjøpe den bilen du har mest lyst på? Har du lyst på diesel så kjøper du det, har du lyst på ladbar hybrid så kjøper man det. Det er jo ikke sånn at en ny X3 med diesel er verd 150 000 kr om tre år. Hvorfor gidder dere å gå rundt grøten, sitte på gjerdet og tvile til man blir blå i trynet? Det kan ikke komme som noen bombe på dere nå hvilken rettning vi er på vei med tanke på fremdrifts systemer. Velg bil ut ifra det om dette er viktig, hvis ikke så kjøper du det som passer ditt bruk best. Bil er tap uansett, noen biler vil tape seg mer enn andre men hvilke det er blir ren spådom. Utvalget av elbiler, fossilbiler og hybrider har aldri vært bedre, også sitter folk å er usikre. Jeg må si jeg sliter med å forstå dette, men vi er jo alle forskjellige.

Gratulerer med ny bil @Ron Jeremy Er det slik at dere nå kun har denne I3en eller har dere også X3en fremdeles?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...