Gå til innhold

Justerbart senkesett E36, JOM eller TA Technix?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har jeg bestillt med ett sett med TA Technix fjærer og dempere herfra:

http://www.stwtuning.de/

Dette er en av de som selger på ebay, men jeg fant ut at det var greiest å bestille rett fra nettbutikken. Da fikk jeg også trukket fra tysk mums automatisk. Da kom det på i underkant av 1600kr før norsk mums og fortollingsgebyr.

Nå er jeg bare litt spent på hvor mye fortollingsgebyret blir. De sender i utgangspunktet med DHL, men jeg har bedt de bruke tysk post i stendenfor. DHL kan ha ganske høye fortollingsgebyrer.

Er det noen som har erfaring med hvor mye det koster å få slikt fortollet av DHL eller andre fraktselskap? Posten tar vel 200,- for tollbehandling av varer over 1000kr?

• 3 weeks later...
Skrevet

Bare en liten oppdatering:

Forsendelse og fortolling gitt knirkefritt. DHL sender til Norge, men Posten fortoller og sender videre. Moms og fortolling kom på 550kr, så totalprisen ble litt over 2000kr. Mye hyggligere enn å betale 3500-4000 for det samme settet i Norge, og rimelig trygt når jeg kjøper fra en forhandler og ikke en luring på ebay.

TA-Technix settet er nå montert på Compacten. Bak passet alt fint, men forran var det litt værre. Med orginale 7x15" felger med ET47 tar dekket inni fjæra. Dette kan løses på flere måter: Felger med mindre innpress, spacere eller litt modding.

Fjærbeina forran kommer med en liten hjelpefjær i bunnen i tillegg til hovedfjæra. Denne har til oppgave å spenne opp fjæra så den ikke løsner når bilen jekkes opp. Hvis høyden settes vanlig en denne helt komprimert og har ingen funksjon, kun når den er skrudd veldig lavt.. Derfor valgte jeg å fjærne denne. Nå kommer fjæra over den bredeste kanten på dekket, og det er nok klaring uten spacere. Dette forutsetter at bilen ikke er skrudd så veldig lavt ned, og at dekket ikke er for bredt. Jeg skal sette på 195/60 dekk (har 195/65) for å få det lavere, da kommer jeg ned på 11cm bakkeklaring. Jeg har også filt litt på låsemutterene til justeringen forran så kanten skrår inn og det ikke er skarpe hjørner. Det er denne som tar i dekke først, og dette gir litt bedre klaring. Det vil også sørge for at dekket ikke blir kuttet opp så lett hvis det skulle komme borti.

Jeg vet ikke om BT vil godkjenne dette når jeg har fjærnet hjelpefjæra. Det kommer nok helt an på hvor pirkete kontrolløren er.

Så konklusjonen er:

Dette settet og andre med coilovers forran gir mindre klaring til hjul enn vanlige fjærer og trenger stort sett tilpassing eller spacere for å passe på bilen.

Ellers er blien fin og stiv, uten at det blir ubehaglig ved bykjøring. Den ligger godt i svingene med minimal krenging og er fortsatt så høy at jeg ikke trenger å være redd for å ta nedi fartsputene. Det ble altså akkurat slik jeg ville ha det:)

• 4 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...