Gå til innhold

Justerbart senkesett E36, JOM eller TA Technix?


HansV
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe ett justerbart senkesett til min E36 Compact. Har sett på to billige sett fra JOM og TA Technix som i utgangspunktet virker ganske like. Begge selges til rundt 200 EU-penger på ebay i Tyskland.

Er det noen som har erfaring med disse settene? Hvilket er hardest? Er det stor forskjell på kvaliteten?

Jeg vil ha noe som ikke blir alt for lavt og som er greit til vanlig kjøring, men som også gjør det artigere å kjøre på bane.

Har kopi av TUF papirene for begge settene, og det er litt forskjell på godkjent justering av settene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er høyden på JOM settet greit? Hvor mye senker det egentlig når det er justert innenfor området der TUF godgjennongen gjelder? I følge papirene jeg har fått kopi av skal lovlig justeringsområde gi omtrent 40-55mm senk. Men jeg har tenkt å ha det litt høyere enn dette, særlig bak. Ikke det at det er noe problem å justere det litt etter at jeg har vært på visning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat justert JOM på min. Høyden er bra, blir ganske stivt, men ikke for ille :)

Eneste som er negativt er at de originale gummigreiene som sitter over fjøra bak, husker ikke hva det heter, passer ikke på senkesettet, så jeg kjører stål mot stål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere måter å måle dette på. Du bør vel i utgangspunktet vite hvor høy bilen var når den var ny. Så kan du f.eks måle klaring fra laveste punkt under til bakken eller avstand fra hjulbuen til senter på hjulet. Det siste er den greieste måten å måle på.

TUF godgjenningpapirene beskriver hva som er lovlig justering av settene og hvordan hvilke punkt det skal måles på. Disse settene har bare referanser på fjærbeinene og ikke i forhold til karosseriet, så det er egentlig bare justeringen som måles. Men TUF har målt dette på bilen da settene ble testet for å gå god for at det faktisk senker bilen lovlig. Tror det stort sett er 80mm minimumsklaring som er kravet TUF godkjenner ettet. For å få det kodkjent i notge med 110mm bakkeklaring må du da kansje legge på 30mm på laveste lovlige høyde for å få det igjennom hos BT. Det BT skjekke er i hvertfall at settet er justert innenfor kravet i godkjenningspapirene og at bakkeklaringen er 110mm.

Jeg har TUF papirene på PDF for begge disse settene, bare send en PM hvis noen er interessert. Hvis en leser litt nøye ser en f.eks at JOM settet kun er godkjent for 40-55mm senking, men det kan selvsagt justeres både høyere og lavere etter at det har vært godkjent hos BT. Dette kan også komme i konflikt med det norske 110mm kravet, fordi det ikke er godkjent å justere fjærene høyt nok. TA-Technix settet ser ut til å være godkjent for 20-60mm bak og 20-70mm forran. Men jeg er ikke så stø i tysk, så jeg kan ta feil.

Jeg tror jeg skal gå for TA-Technix settet, siden det godkjente justeringsområdet her er mye større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei for jek kjøpte jom settet, og monterte det på min e46. skjønner ikke så mye av di derre pappirene som står på tysk;P skal inn til bt snart. er ikke sikker på om den er lik på høyden foan og bak?;/ ser ganske likt ut . tror du den blir godkjent når jeg har juster den såpass ned at jeg akkurat klarer og presse flathanden under hjulet og hjulbuen foran? og må det verre akkarat likt justeret foran og bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ingenting i papirene om at justeringen må være lik forran og bak.

BT har to krav: Du skal ha minimum 110mm på laveste punkt under bilen(ikke frontspoiler) og du skal oppfylle kravene i papirene.

JOM settet her papirer jo både på engelsk og tysk, så det var litt greiere og forstå. Jeg har i hvertfall en kopi der det er oversatt til engelsk.

Forran er TUF kravet: 160-185mm fra nedre låsemutter(på fjær) til senter av fjærbeinsfesteskuen.

Bak er TUF kravet 20-45mm fra fjæra til underkant av justeringspluggen. Regner med at dette er totallengden på justeringspluggen?

Du må i hvertfall være sikker på at du har 110m klaring og prøve å justere deg innenfor TUF kravene. Så går det sikkert greit. Du kan jo alltids slippen den med mer etter at du har fått det godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...