ac turbo Skrevet Mai 11, 2010 Skrevet Mai 11, 2010 Hei.jeg solgte min E 34 525tds 94 mod for ca 5 måndre siden. Bilen er i god stand og pen å se på.hadde den i ca 2 år selv. bilens km.stand var 173000km da jeg solgte den. Men nå har ny eier fått vite av tideligere eier(før meg)at det er skifta speedometer på biln.så biln er kjørt over 320000km.dette er noe ikke jeg viste om heller.biln føltes både tight å fin.ingen ulyd fra gir eller noe.og i biln så ligg det eu kontroll papir for mange år tilbake med km.stand som går ned i fra 173000km for vær eu kontroll.helt ned til ca 1998. Nå vil dagens eier av bil heve kjøpt og forlanger at jeg ska ta biln tilbake. bilen ble solgt med brukbilkontrakt fra naf. Hva mener dere jeg ska gjøre med dette? svar mottaes med stor TAKK
vågen89 Skrevet Mai 11, 2010 Skrevet Mai 11, 2010 Hei Er det i da heila tatt mulig å heve eit kjøp ette heile 5 måneder? er vel regler for dette.
vågen89 Skrevet Mai 11, 2010 Skrevet Mai 11, 2010 Hei Er det i da heila tatt mulig å heve eit kjøp ette heile 5 måneder? er vel regler for dette.
ac turbo Skrevet Mai 11, 2010 Forfatter Skrevet Mai 11, 2010 Det vet jeg ikke,men trur ikke det.å i kontrakten står det at bilen selges i den stand den er forevist kjøper.trur ved kjøp av brukt bil fra bilfirma så er det vell 3 måna garanti iallefall...
ac turbo Skrevet Mai 11, 2010 Forfatter Skrevet Mai 11, 2010 Men viss man kan heve kjøpet så skulle jeg å få hevet kjøpet av han jeg kjøpte biln hos å...
vågen89 Skrevet Mai 11, 2010 Skrevet Mai 11, 2010 her er noe eg fant på forbruker rådet: Spørsmål: Jeg har kjøpt en bruktbil som den er, av en privatperson. Jeg angrer kjøpet fordi bilen ikke er i forventet stand. Det viser seg nemlig at bilen har gått lenger enn det står på kontrakten, og i tillegg har den vært kollisjonsskadd. Kan jeg angre/heve kjøpet? Svar: Det er ingen angrerett etter inngåelse av bilkontrakt, men man har en reklamsjonsrett på to år, dersom ikke annet er avtalt. Dette forutsetter at det foreligger en mangel. Når man kjøper en bil "solgt som den er" er det tre spørsmål som må vurderes for å finne ut om det foreligger en mangel. Har selger gitt feil eller holdt tilbake opplysninger, og/eller er bilen i vesentlig dårligere enn du kunne forvente av kjøpesummen og forholdene ellers. Er svaret ja på en eller flere av spørsmålene så foreligger det en mangel. Når det gjelder feil oppgitt kilometerstand kan dette gi et krav på prisavslag beregnet utfra verdiforringelsen dette medfører. Er det snakk en svært stor differanse kan det være snakk om heving. Når det gjelder kollisjonsskaden kan dette gi krav om prisavslag beregnet av verdireduksjonen kollisjonen har medført. Er skaden fagmessig reparert, gir ikke dette nødvendigvis noe hevingsrett. Det kommer an på hvor store skadene har vært. Dersom bilen har vært kondemnert, eller sveiset sammen i bærende konstruksjoner e.l. kan dette gi en hevingsrett. Forutsetningen er at dette ikke ble opplyst om på forhånd.
vågen89 Skrevet Mai 11, 2010 Skrevet Mai 11, 2010 på naf.no og forbrukerportalen.no kan du lese en del om dette, dvs, reklamasjon, angrerett, hev av kjøp, regler. osv.
justemann Skrevet Mai 11, 2010 Skrevet Mai 11, 2010 http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?do ... ml&emne=kjøpslov*& (kjøpsloven) Eg kan anbefale deg å lese gjennom kjøpslova eg har linka til over, det er denne som gjeld for sal og kjøp mellom privatpersonar. Det tek ikkje lang tid å lesa lova, og det er nyttig kunnskap for alle som skal selja eller kjøpa bil. Essensen i denne lova er at om seljar har opptredd i god tru, altså at seljar har spelt med opne kort, er det kjøpar som overtek risikoen for tingen etter overtaking. Korleis den rettslege framgongsmåten vil vera i dette tilfellet, når ein må gå fleire "ledd" attende for å finna glippen/lovbrotet (seljaren som haldt attende opplysingar om km.stand), er eg usikker på, men dersom du har overholdt di opplysingsplikt trur eg du har lite å misse nattesøvnen din over.
ac turbo Skrevet Mai 12, 2010 Forfatter Skrevet Mai 12, 2010 Takker til nå for alle svar For å si d sånn.Hadde jeg vist at biln hadde kjørt lengere enn det som står på speedometeret,så hadde ikke jeg heller kjøpt biln da jeg kjøpte den. har ikke tilbake holdt noen informasjon.det følgte med ei hel lefsa med kvitteringer på ting som er gjort med biln.har ikke selv sett gjennom alle papirer som fulgte med. Trur ikke det er så mye papir før år 1998 som er ibiln,men fra den tiden til 2009 er biln fulgt opp og km.stand ført på for vær gang biln har vært inne til service eller eu kontroll. kjøpte biln selv fra et bilfirma.kontaktet dæm idag.Og dæm hadde følgene å si. Biln blei solgt for kunde uten noen form for garanti.bilen var ikke taksert på noen måte.solgt som den stod. Eneste som dæm hadde notert var at det var skiftet forstillingdeler på biln ganske nylig. Selger som solgte biln jobber ikke hos firma lenger
ac turbo Skrevet Mai 14, 2010 Forfatter Skrevet Mai 14, 2010 http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/all/nl-19880513-027.html&emne=kjøpslov*& (kjøpsloven)Eg kan anbefale deg å lese gjennom kjøpslova eg har linka til over, det er denne som gjeld for sal og kjøp mellom privatpersonar. Det tek ikkje lang tid å lesa lova, og det er nyttig kunnskap for alle som skal selja eller kjøpa bil. Essensen i denne lova er at om seljar har opptredd i god tru, altså at seljar har spelt med opne kort, er det kjøpar som overtek risikoen for tingen etter overtaking. Korleis den rettslege framgongsmåten vil vera i dette tilfellet, når ein må gå fleire "ledd" attende for å finna glippen/lovbrotet (seljaren som haldt attende opplysingar om km.stand), er eg usikker på, men dersom du har overholdt di opplysingsplikt trur eg du har lite å misse nattesøvnen din over. føle mæ ikke helt trygg enda...syns ikke noen av di lova fra lov data hva retta speiselt bra for bruktbil kjøp...
engen90 Skrevet Mai 14, 2010 Skrevet Mai 14, 2010 Har han egentlig noen bevis for at bilen har gått 320000 da? Holder ikke akkuratt at en tidligere eier sier det.
justemann Skrevet Mai 15, 2010 Skrevet Mai 15, 2010 Årsaka til at kjøpslova verka å ikkje vera spesielt godt tilpassa kjøp og sal av bruktbil, er at den ikkje er det. Lova er generelt utforma og gjeld kjøp og sal mellom private, om det er snakk om ein dokost eller ein bil. Dersom du etter å ha lese lova framleis slit med nattesøvnen, kan det jo vera greitt å ta kontakt med forbrukarrådet, dei har som regel god greie på slike ting som dette.
ac turbo Skrevet Mai 15, 2010 Forfatter Skrevet Mai 15, 2010 Har han egentlig noen bevis for at bilen har gått 320000 da? Holder ikke akkuratt at en tidligere eier sier det. han har vist funne i en av papiran som fulgte med biln.at det er skifta speedometer på biln. og det nye er kjørt i dag ca 183000km etter skift.
AutoMartin Skrevet Mai 15, 2010 Skrevet Mai 15, 2010 Du sier at km.stand teller ned fra 173.000 tilbake til ca. 1998, og at bilen egentlig skal ha gått 320.000km. Det betyr at bilen da har gått ca. 150.000 på de ca. 4 første årene? Dette høres usannsynlig ut, syns jeg. Mener bare at du kanskje kan komme bedre ut på km.stand enn de 320.000 som sies å være original km.stand;-) Det er da svært mye kjøring på såpass få år?
Edin_M Skrevet Mai 15, 2010 Skrevet Mai 15, 2010 Jeg er av den formening av at hvis du har solgt bilen med ren samvittighet m.t.p opplysninger du satt på, har fortalt alt du vet om bilen av mangler og div, og at kjøper selv har besiktiget bilen før kontrakten er underskrevet så har du ingenting å være redd for. Hadde det vært sånn at hvis hver gang en fant småting på en bruktbil en har kjøpt og kunnet heve kjøpet så hadde det ikke vært mange som hadde kjørt samme bilen de kjører i dag. Viktigeste regelen når en selger/kjøper bil er å være fullt klar på feil, mangler, mulige utbedring osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå