Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er kommet lys i varsel lampa for eksos/katalysator. Den som er gul og ser ut som en motor. Noen som vet om dette er et vanlig problem på 318, og om jeg må bytte katalysator eller om det kan være lambda sonden som kødder. Har nettopp oppdaget at slangen til veivhus ventilen var gåen, kan det ha noe med saken å gjøre?

Skrevet

Motorlampe indikerer at det er en feil en eller annen plass i motoren og ikke bare eksossystemet. Sitter mange følere rundt om som sier ifra hvis de registrerer feil verdier.

Bytt slangen til veivhusventilen (gjerne alle slangene+ventil) og få tatt en diagnose med diagnosetester.

Merker du at det er noe galt med bilen? Fusker, drar dårlig osv?

Skrevet

enkleste er å ta en diagnose, låne av kompis eller kjøpe selv. evt snakke pent med et versted. tar ofte godt betalt for å lese ut feil. som lars89 foreslår tror di har på biltema eller kjøp på ebay.

se over innsugs slanger, sprekker osv. prøv med startgass rund om innsugsslangende. se om turtalle forandrer seg.

Kjører du med sports filter? LMM kan være ødelagt eller trenger rens.

Men jeg hadde holdt fingen på lamda sonden de har en tendens til å ryke. når bilen drar på åra.

Jeg har byttet et par stk, enkleste å kjøpe på http://www.lambdasensor.com/ (rundt 600 ink frakt)

bruker den mye bensin?

Skrevet

Motoren har gått fint utenom at den varierte noen ganger litt på tomgangs turtall. Vet ikke så mye om forbruket fordi kjærringa har kjørt mest på den i det siste. Hva er LMM? Må jeg ha diagnose på den for å få sletta den feil meldinga eller? Hadde den på verksted (SKODA) der de tok diagnose på den. Det eneste de kunne lese på dataen var at bakerste lambda registrerte uriktige verdier på eksosen. De sletta feilen men den kom tilbake like fort. :?:

Skrevet

Da har du det. da er den bakerste lamdaen ødelagt eller er katalisatoren ødelagt.

LMM er Luft mengde måler det er den sensoren som sitter rett på luftfilter boksen eller rett etter. Nr 1 på bildet. men ikke begynn å rot med det hvist du ikke har sportsfilter eller k&n insats filter.

y1fcudpnz9qi2n66qv2l.gif

Skrevet

Hei,

har slitt med samme problem i over et år. Kan resette feilen, men den dukker opp igjen - noen ganger etter bare noen dager, andre ganger etter flere måneder. Har vært inne på 4 BMW verksteder i Oslo, uten at noen har kunne finne feilen :shock: . Alle har kjørt diagnose og funnet denne 171 feilkoden som indikerer at motoren går for magert. De samme har fortalt meg at det bare er å begynne å bytte deler, veivhusventil m/slanger - LMM - luftventil for skundærpumpe - plugger - veivsensor - kamsensor - lambda'er osv. Blir dyrt om de skal feilsøke med denne byttemetoden :cry: .

Har begynt å søke selv med Carsoft, og funnet tilsynelatende samme feilen som hos deg. Precat lambda raser opp og ned i verdi som den skal, men postcat lambda ligger fast på 0,45V (bias). Denne skal visst også fluktuere slik precat sensor gjør.

Så da skal jeg bytte lambda og håpe på at ikke også katalysator er gåen (10 år gammel).

Må si meg ganske forundret over at ikke BMW verksteder ikke klarer å tolke diagnostikken bedre... Skoda mekanikerer får kanskje bedre opplæring :applause:

Skrevet

Var i dag og vasket og kosa litt med bilen, håpet det var det den ønsket :lol: Oppdaget at luft strømte ut av luftpumpa, der var to av poppnaglene som holder den sammen gåen. Bytta disse med skruer og håper det skal gjøre susen. Lurer på hvilken funksjon luftpumpa og sekundærpumpa har? Får man opp verdiene på lambda sondene på Carsoft. Må vel kjøpe Carsoft nå. Kan jo få høre fra deg (Aquarius) hvis og når du bytter lambdaen

Skrevet

Hei Larris,

At popnaglene på pumpen din er "gåene" høres litt merkelig ut. Er det tegn til varmegang rundt på pumpen? Kan i så fall være lekkasje i ventilen - slik at varm eksos føres tilbake og ødelegger pumpen.

Skal prøve å forklare så langt jeg har forstått dette (andre får gjerne fylle på med fakta og korreksjoner):

Når motoren er kald kreves en rikere bensin/luftblanding enn når motoren går under normal driftstemperatur. Ved rik blanding forbrennes ikke all bensin (hydrokarboner) og økt forurensning oppstår. Dette gir ikke bare økte utslipp av CO og NOx, men også økt korrosjon på bl.a. katalysator.

Derfor er det montert en luftpumpe (kalt sekundærluftpumpe) som trykker luft inn i eksosen for å bedre forbrenningen av uforbrente hydrokarboner - redusere utslipp, og sekundært få katalysator hurtigere opp til riktig driftstemperatur. (PS! Det som på mange tegninger kalles sekundærpumpe, er ikke en pumpe men et filter for sekundæluftpumpen.)

Så lenge denne pumpen går (det høres tydelig), er lambdasensorene både før og etter katalysator satt ut av funksjon og avgir kun en påtrykt "bias"-spenning på 0,45V. Så fort luftpumpen stopper, begynner motorstying å regulere bensin/luft forholdet etter lambdasensorene. Lambda før kat viser da hoppende verdier mellom 0,1 og 0,8V - lambda etter kat varierer litt rundt 0,45V (ved turtallsvariasjoner forekommer litt større variasjon).

Det er her jeg (og du) trolig har et problem da verdien ligger bom urørlig på 0,45V (bias).

Alle disse verdiene kan du lese ut via CarSoft og andre diagnosesystemer.

Om du kan fjerne sekunddærluftpumpen uten å få opp motorfeil lampe vet jeg ikke, men det er vel en mulighet for at du reduserer katalysatorens levetid (slik jeg har forstått det).

Skal følge opp med info så snart jeg får satt inn ny lambda.

Skrevet

bakre lamdaen skal ikke pendle slik som den første.hvis den gjør det er kat utslitt.er verdien konstant 0.45 mener jeg den er defekt.(nødspenning fra styreenhet) den skal variere litt.alt etter om det er magert el fet.ikke konstant 0.45.bakre altså.men ikke pendle mellom 02-08 som den første.om den bakre pendler vil lampa lyse og om den er def.konstant 0.45 vil lampa lyse.om vakumslanger,innsugsbelger og veivhusslanger og slikt suger falskluft vil også lampen lyse,etterhvert.alt etter hvor stor lekkasjen er.oljepåfyllingslokket også om det ikke er helt påsatt,har jeg vært borti sugd falskluft på denne motoren.ellers veldig bra skrevet av aquarius.

Skrevet

Om det er ett vanlig problem skal jeg ikke si, men det er nok av tråder på nettet hvor det er frustrerte eiere av bl.a. BMW med feilkode P0170 (fuel trim malfunction). Har sett litt på en bil i familene som har dette problemet uten at jeg har hatt tid til å feilsøke videre (og ja, det er en BMW 318). :)

Som allerede godt forklart her, så skyldes denne feilkode (og tilsvarende, f.eks. P0171) at en komponent er i ustand.

Sånn sett har jo ikke verkstedet helt feil med å foreslå bytte av komponent for komponent.

Nå skal ett merkeverksted ha diagnoseutstyr som gir mer info enn den "generiske" P0170 (og tilsvarende) feilkode.

For de sier bare at ECU ikke lenger kan kompensere "fuel trim" pga "ville" sensor-verdier.

• 1 year later...
  • 2 months later...
Skrevet

Jeg har en E46 318 Touring 1999 mod. Bilen har gått 150000 km. Gul motorlampe lyser på bilen. Forrige eier skiftet Lambda, LMM og veivhusventil om jeg ikke tar feil. Lampa lyser fortsatt et år etter. Bilen går helt normalt og drar godt. Kan ikke helt skjønne hva dette kan være da bilen oppfører seg helt normalt. Var og tok diagnose på GS Bilverksted. De konkluderte med at styreenheten/hjernen var gåen siden lambda, LMM og veivhusventil var byttet.

Må jeg virkelig bla opp 12500 kr for ny styreenhet for en bil som går som en klokke ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...