Gå til innhold

bytte clutch E30, vrient?


håkon_w
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg går med planer om å skifte clutchen, siden den er i overkant hard.

Jeg lurer på om det er esy pisy? Jeg ser for meg at det vanskelig å få på kassen igjen, da den blir stående på støttebukker og begrenset plass på undersiden.

Er det bare å ta av girkasse, skru ut trykkplate og lamell, og sette på ny lamell o trykkplate, på med kassen igjen? noe unormalt verktøy som trengs?

Hvor lang tid bruker et verksted for denne jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke bare bare uten løftebukk og girkassejekk. Du må vippe motoren ganske mye, og te med masse forlengere for å komme til de øverste boltene på kassa, også er det vrient å få den på igjen. Trenger ikke noe spesialverktøy såvidt jeg vet, men hvertfall en muttertrekker er jo kjekt å ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øverste boltene kommer man "fint" til uten å vippe motoren vel? må bare lirke litt med fastnøkler...

Mins jeg klarte det sist jeg holdt på med m20...

Hadde heller tatt ut motoren.... for kan være kødd å entre kassa igjen vet jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, da tror jeg det blir satt bort, er ikke sugen på å pelle ut motor 1 gang til. men på en annen side går det nok mye kvikkere nå, da det er 2. gangen.

at jeg ikke skifta clutchen før jeg satte den i..

noen som aner hvor mange timer det vanligvis blir skrevet på 1 slik clutch jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hva bruker man som sentreringsvertøy på en slik clutch? Jeg ser det koster 149 på tema for div sentreringsverktøy, men det er kjipt å kjøpe det når det mest sannsynlig blir brukt 1 gang. eller er sentreringen mindre viktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bruker man som sentreringsvertøy på en slik clutch? Jeg ser det koster 149 på tema for div sentreringsverktøy, men det er kjipt å kjøpe det når det mest sannsynlig blir brukt 1 gang. eller er sentreringen mindre viktig?

beste er å bruke en gammel inngående aksel fra en defekt girkasse.

ellers så følger det med plast verktøy i noen clutch sett (fulgte med i det jeg kjøpte sist)

får 99% sikkert ikke på kassa om man ikke sentrerer skikkelig. (kan ha flaks dog :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var bra tips janerik, Jeg skal bytte kasse og, så det er bare å finne frem vinkelsliperen om det ikke følger med engagsverktøy i den jeg bestilte?, hvor lang bit må jeg ev kutte av?

jeg klipper og limer et innlegg jeg skrev på BMWCCN:

om jeg forstår det riktig er det å skru trykkplata inntill lammelen, sentrere lammellen igjennom trykkplata, skru til, så er klutsjen montert. Er det viktig å skru til i *form her, eller er det meste akseptert?

vil det bli voldsomme vibrasjoner om den ikke er sentrert, eller er den sentrert om girbox går på? tenker på den akselen utløserlageret er på, at den ikke vil skli innpå om den ikke er tiltrekkelig sentrert.

Jeg har nemlig planer om å skifte, og jeg har ikke gjort klutsjbytte før.

er det enklest å ta ut motoren, eller går det fint med motoren i? andre tips å triks som er kjekt å vite? Jeg kommer til å ligge på gulvet med bilen på bukker, jeg har ikke girkassejekk, men ser for meg at en vanlig kan gjøre jobben like godt.

m40 motor, fikk tak i en kasse som skal ha gått 52000(!) det burde bli som ny og gire om det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

verste boltene er til starteren, de er gjennomgående. jeg pleier å bruke en del forlengere og et ledd, samt muttertrekker. også kilte jeg bare en skrutrekker i mutteren på motorsiden av starteren, slik at jeg kunne løsne boltene uten å være to=)

husk å skru ut hele clutchpumpa istedenfor å løsne slangen, er kjedelig å lufte clutch non ganger.

hvis du har høye støttebukker og er littegrann fysisk sterk så kan du gjøre dette uten løftebukk og girkassejekk. men er absolutt en fordel å ha det. clutchen skal sentreres for ellers får du ikke på kassa, får du på kassa så er den sentrert, enkelt og greit=) håper det hjelper noe hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukt 4 timer på å ta ut girkassen i E36 med M40 motor.

Ta ut batteriet og skrue med nøkkel ut to boltene som sitter på opp i girkassen, ser ikke bolten i toppen men merker det med hånden

Må ta ut starteren? Eller bare ledninger fra startermotoren. Trodde den sitter med girkasse eg #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...