Gå til innhold

E39, rister litt i 70-90 km/t og rister MYE på 110 km/t????

Anbefalte innlegg

Skrevet

E39 520i 99 mod: Når jeg kjører i ca 70-90 så begynner ristingen, og når jeg er i 110 km/t så er ristingen i ratt og hele bilen for å forklare det lett. Men over 110 km/t så er den fin som bare det, null risting? Og ingenting ved nedbremsing.

Dekk balasert, felger er rette og skiver ikke slitt.

har fått tips om at det kan være: kasterstag foringer, bærearmer (nedre/øvre) vet ikke hvilken som skaper risting. traversforinger har blitt sagt også?

Hvordan sjekke div foringer? har noen fasit for feilsøking av dette?

Noen som vet sånn ca 99% sikkert hvor feilen kan være? :)

takker for svar på forhånd.

skal også prøve å sette på vinterhjula igjen, for jeg mener å huske at jeg ikke kjente sånn vibrering med vinterhjula.

• Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Anbefaler at du prøver vinterdekka først. Ofte det er kast/ubalanse i dekk selvom dekkbutikkene mener noe annet. Ellers kan jo være casterstagsforinger, men trudde ikke det skulle gi så store viberasjoner.

Skrevet

Takker for svar folkens :) Det er bare det at ikke alle har hørt om navnet kaster/caster stag? er det noe annet navn for det staget?

Anbefales det å bare bytte foringer eller hele staget?

Kan ristingen ha noen med senterringer til felga å gjøre? For på vinterdekka hadde jeg senterringer og ikke på sommerdekka. Org sommerhjul, og uorg vinterhjul.

Skrevet

På min så ristet det ikke med vinterdekk, men kjøpte nye 19" hos GS, nå rister det ifra ca 75km/t og opp til ca 110km/t.. På slutten rister det noe gjævlig. Så blir det fint igjen.. Var ikke slik med vinterdekka.

Men skal kontrollere avbalanseringa på sommerfelga, og evt kjøpe nye casterstag.

Casterstag er det nedre staget som går ifra fjørbein og bakover til traversen/karosseriet.

Skrevet

Sjekk også styrestagene for slakk, det kan gi vibrasjoner.

For å sjekke urundhet i dekk eller felg bruker du The Beercan Test- jekk opp bilen, sett en ølboks inntil dekket og roter hjulet mens du sjekker om klaringen er nogenlunde lik rundt omkretsen, på begge sider av slitebanen. Det bør ikke være større avvik enn et par mm toppen. Bør gjennomføres rett etter en kjøretur så dekket ikke har stått seg flatt. Personlig bruker jeg to ølbokser- den ene åpnes. For beste resultat anbefaler jeg Aas fatøl ;)

Edit: symptomene dine med vibrasjoner i de hastighetene tyder på urunde hjul. En enkel måte å sjekke hvilket hjul er å bytte om for-og bakhjulene på en side om gangen, og se om symptomene endrer seg. Mine biler (japansk forhjulstrekk med multilink rund baut) er mer følsomme for ubalanse og urunde hjul bak enn foran, dvs merkes bedre når hjulet med et problem står bak.

Skrevet
Sjekk også styrestagene for slakk, det kan gi vibrasjoner.

Edit: symptomene dine med vibrasjoner i de hastighetene tyder på urunde hjul. En enkel måte å sjekke hvilket hjul er å bytte om for-og bakhjulene på en side om gangen, og se om symptomene endrer seg. Mine biler (japansk forhjulstrekk med multilink rund baut) er mer følsomme for ubalanse og urunde hjul bak enn foran, dvs merkes bedre når hjulet med et problem står bak.

Skal jammen meg prøve dette først, før jeg prøver vinterhjula igjen :) takk for info.

husket sentrerings ring på u orginale felger?

Hva mener du med dette?`Det er ikke noe senterringer på sommerhjula, men på vinterhjula, og de ringene sitter på vinterhjula. Hvis det var det du mente. Nå kjører jeg uten noe form for senterringer, og da lurer jeg på om ikke dette kan ha noe med vibrasjonene å gjøre?

Verksteder bruker ofte brekkjern eller en dekkspake å bende for å se om foringer gir seg ved belastning, eller så kan man se om gummien har løsnet på foringene.

Skal sjekke dette etterpå!

Skrevet

Hvis du skrur ut boltene på en av felgene og prøver å løfte den uten å ta den av navet og du kjenner slakk, trenger du mest sannsynlig sentreringsringer. Da er det fram stålbørsten for å så fjerne evnt. dritt på nav felg og måle dim på hullet i felgen med skyvelær og sammeligne med dim på navet.

Var iallefall problemet med mine felger og de var originale bmw bbs felger til e34...

Skrevet

Hvor er det dere kjører i over 110km/t egentlig? På bane håper jeg :)

Har samme problem med en Audi A6, luftdempere+kompressorer er byttet rundt hele+litt til. Har det noe med castoren å gjøre? Rister som et HELVETTE i 75++++

Skrevet
E39 520i 99 mod: Når jeg kjører i ca 70-90 så begynner ristingen, og når jeg er i 110 km/t så er ristingen i ratt og hele bilen for å forklare det lett. Men over 110 km/t så er den fin som bare det, null risting? Og ingenting ved nedbremsing.

har fått tips om at det kan være: kasterstag foringer, bærearmer (nedre/øvre) vet ikke hvilken som skaper risting. traversforinger har blitt sagt også?

skal også prøve å sette på vinterhjula igjen, for jeg mener å huske at jeg ikke kjente sånn vibrering med vinterhjula.

Det kan være:pralellstag, foringer, bærearmer.. Med vinterfelgene dine (som sansynligvis er mindre enn sommerfelgene) blir det mindre påkjenning for disse tingene, å du vil derfor ikke kjenne noe risting (ennå)... Få en til å bende på alt av foringer framme med f.eks et spett for å skjekke om foringene sitter tight, eller om det er slakk i noen! I dette tilfelle er jeg 100% sikker!

Skrevet

Skrevet

Det kan være:pralellstag, foringer, bærearmer.. Med vinterfelgene dine (som sansynligvis er mindre enn sommerfelgene) blir det mindre påkjenning for disse tingene, å du vil derfor ikke kjenne noe risting (ennå)... Få en til å bende på alt av foringer framme med f.eks et spett for å skjekke om foringene sitter tight, eller om det er slakk i noen! I dette tilfelle er jeg 100% sikker! Hatt AKKURAT samme problemer... den farta du nevner er den mest følsomme på bilen også;)

Skrevet
Det kan være:pralellstag, foringer, bærearmer.. Med vinterfelgene dine (som sansynligvis er mindre enn sommerfelgene) blir det mindre påkjenning for disse tingene, å du vil derfor ikke kjenne noe risting (ennå)... Få en til å bende på alt av foringer framme med f.eks et spett for å skjekke om foringene sitter tight, eller om det er slakk i noen! I dette tilfelle er jeg 100% sikker! Hatt AKKURAT samme problemer... den farta du nevner er den mest følsomme på bilen også;)

Hadde bilen oppe på bukk i dag, og kjente på kasterstagene, og de var det litt bevegelse i. Nå veit ikke jeg hvor "tighte" de skal være, men det var i hvertfall bevegelse i dem.

Hvor er det dere kjører i over 110km/t egentlig? På bane håper jeg :)

Har samme problem med en Audi A6, luftdempere+kompressorer er byttet rundt hele+litt til. Har det noe med castoren å gjøre? Rister som et HELVETTE i 75++++

Rett over grensa på svinesund for eksempel, 110 sone der se :) På bane ja selvfølgelig :) blir så plaget med risting av all den kjøringen på bane, at jeg måtte finne ut av dette :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...