Gå til innhold

Bassreflex inn gjennom midtarmlene??

Anbefalte innlegg

Hallais!

Driver å bygge basskasse for E39 uten skipose.

Lurer på om noen har erfaring eller en mening ang. å ha bassreflexrør gjennom midarmlene, og subbene stående bakover mot koffertluka???

har bygget 50L kasse som skal ha 2x 4" bassreflexrør.

det er snakk om 2x 12" RF P3 eller JBL P1222

Må ha noen innspill før i morgen!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke skjønne hvorfor det ikke går. Er vel samme "luft" når de står i samme kasse? Er vel uansett å foretrekke å få trykket inn i kupeen. Mener også det er best å plassere høyttalerelementene fremover mot ryggen på baksetet, da med bassreflexen i midten av disse to elementene. Ellers har jeg også sett noen med bassreflexen opp igjennom hattehylla. Har kun erfaring fra min E36, og den er tett som en tank i bagasjerommet når jeg spiller. Går derfor med samme planene ang bassreflex i bakseterygg eller hattehylla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porter og elementa gir sammen ei fin frekvenskurve.

Favoriserer du f.eks. portene, vil frekvenskurva bli annleis.

Dvs at frekvensane portene gir ut vil du høyra bra, men frekvensane som elementa gir ut, vil du høyra endel svakere.

Dette gir dårligare lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan risikere å få blåse lyder oxo vis du har refleks røra inn i bilen. jeg har bygd tett kasse og klipt opp litt rundt ski-luka eller hva det er får at bass elementet skal kunne passe perfekt inn, oxo har jeg isolert bagasjen fra cupeen får å ikke få så mye eksos støy osv inn i bilen. bilen min er e36 og jeg er drit fornøyd med lyden, trenger bare å fikse frontsettet nå da:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepps...skjønner hva dere mener, men lurer på om dette er bare noe dere antar, eller etter erfaring?

bassreflexen er vel i prinsippet til for å utnytte seg av baksiden av membranen, og for å få subbene mer lettdrevne? det er jo akkurat samme frekvens foran og bak subbene=p i mitt hode skulle man tro at dette fungerer fint. er jo også mange som setter på bassreflek fra bagasjerommet og ut i cupe for å få trykket inn, og dette med god erfaring.

blåselyd skal i teorinen forsvinne med riktig utformede bassporter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp.. har bygget kassen perfekt til dette oppsettet. det vil ikke bli en kasse uten bakvegg limt mot setene, som noen lager=S men en hel kasse med bassreflex som går gjennom.

jeg har gjort sånn som du har tenkt til å gjøre, men bare på en e36, og jeg kan si med en gang at det er noe man nesten må gjøre så lenge bagasjerommet nesten er et lukket rom. med en gang jeg tar opp midtarmlene bak opp, så er det så tragisk dårlig bass at jeg begynner å grine, men med en gang bassreflex røret får fri tilgang til kupèn så blir det bedre lyd, slipper også at hattehylla får mye trøkk og vibrasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...