Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann

E39 (520IAT '98) ble innkjøp mai 2008. Jeg har kjørt siden da til nå; ca 25 000km.

Det ble ved overtakelsen skiftet, bremse skiver og klosser på alle hjul samt skiftet bremseveske.

Bilen ble EU godkjent i februar i år med ingen mangler. Har hatt regelmessig olje/filter skift hvert år.

Det jeg lurer på er hvordan jeg kan sjekke om det er på tide å skifte bremsene også? Evt. hvor ofte bør man skifte? Og hva med bremseveska?

Eller ser jeg utifra servicehefte at det ikke er blitt skiftet mikrofilter til AC siden 2006. Er dette viktig? Er vell bare farlig for dem med allergi.. eller?

Andre slite deler jeg bør tenke på å bytte ut snart?

På forhånd takk :)

Skrevet

Kontroller om det er nok bremsebelegg på klossene og om tykkelsen på skivene er tykke nok.

Og evt stramme opp håndbremsen. Er ingen spesiell intervall på dette, men bør kontrollerst min. 2 ganger i året.

Pollenfilter bør du skifte ja.. Hvis det tar lang tid før det skiftes, kan det gi stygg lukt i kupèen etc.

Skrevet

Jeg kjøper pollenfilter på Biltema, og bytter de annenhvert oljeskift siden de er så billige!

Skrevet

Bremsevæske skal byttes hvert andre år. Så jeg ville bytta den, og bytta pollenfilter, luftfilter, bensinfilter. Kansje også sjekke at tennpluggene er fine og sjekke at servooljen ser fin ut...

Bortsett fra å skifte bremsevæsken, som er litt jobb og gris uten skikkelig utstyr, er dette billige og greie jobber.

Skrevet

Takk for svar!

- Hva er minimum tykkelse på skivene? og hva med bremsebelegg på klossene. Lurer egentlig hva jeg skal se etter.

- Kan jeg kjøpe bensinfilter på biltema også, er dette lett og bytte også?

Brekket ble stramma ved EU kontroll, og de andre tinga som er nevnt bytter jeg selv ja :)

Skrevet

Bremsevæska bør skiftes ihvertfall hvert 4. år, gjerne oftere.

Tykkelse er ikke noe å tenke på hvis de bare har gått 25K km. Du blir varslet når det minker på belegget (varsellampe). Klosser blir gjeren byttet hvis belegget er tynnere enn stålet på service.

Å bytte filter er lett. Ikke dyrt på www.koed.no f.eks

http://forums.bimmerforums.com/forum/sh ... p?t=533140

Skrevet
Bremsevæske skal byttes hvert andre år. Så jeg ville bytta den, og bytta pollenfilter, luftfilter, bensinfilter. Kansje også sjekke at tennpluggene er fine og sjekke at servooljen ser fin ut...

Bortsett fra å skifte bremsevæsken, som er litt jobb og gris uten skikkelig utstyr, er dette billige og greie jobber.

Skiftet akkurat bremsevæske på min å er ikke store jobben...Kjøp deg en gjennomsiktig slange og ha en gammel spylevæske dunk og en venn til å pumpe på bremsepedalen da er mye gjort...11 mm er lufteskruene spander gjerne på deg Ringnøkler http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handve ... pne-3-stk/

da får du bedre tak. Kan sitte litt. Haynes boka er fin fåes kjøpt på Biltema står det bra forklart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...