Gå til innhold

2x10" eller 2x12"?


Anbefalte innlegg

Hvis det kun er 2x12" eller 2x10" som er aktuelt, så velger man selvfølgelig 2x12".

2x12" er rimelig greit til all slags musikk, hvis de bygges i lukket kasse.

Det at noen elementer er tregere enn andre er bare tull! Jo større element, jo mer fyldig lyd får du, og de mørke frekvensene blir mere forsterket. Større element=større lyd.

Selv bruker jeg KUN 15" subber. Gjerne da fra Kicker, med f.eks Rockford forsterker. Watt har ikke stort å si, bare du kjøper av riktig god kvalitet. Du kan fint bruke en 300 watts forsterker på en 900 watts høyttaler.

Jeg ville uten tvil godt for 2x12" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når man spiller merker man jo når høyttalerne begynner å "vrenge", og med små forsterkere skjer dette raskere enn med større forsterkere. Altså, du "kontrollerer" høyttalerne bedre i tillegg som du selvfølgelig får mer effekt. Derfor hører man stadig om at det "går fint" med den og den type mindre forsterker, det virker jo, men effekten generellt blir mindre og faren for å spille "ukontrollert" og sprenge er større. Det er en grunn til at vi ser demobiler og konkurransebiler med svæære forsterkere, ikke bare show. Disse får max ut av høytalerne pluss at de samtidig klarer å spille ufattelig høyt uten at høyttalerne tar skade, pga. forsterkeren har nok effekt til å "kontrollere" elementene.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, bedre kontroll pg ytelse blir det selvfølgelig med større forsterker. Men kommer an på merket også da. Med en RF 2x50 watt rms forsterker brokoblet, kan man fint spille i hjel 2x12" pga for MYE effekt.

Men om det er optimalt å bruke - nei.

Derimot er det MYE større sjanse for å sprenge et element med større forsterker en angitt, hvis signalet skulle klippe. Man må derfor ALDRI skru opp høyere enn volumet øker på spilleren. Hører man at volumet ikke øker, selvom man har mer å gå på på spilleren, skru heller ned lyden et par hakk. Dette for å unngå klipping som sender feilspenning til høyttalere og ødelegger dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derimot er det MYE større sjanse for å sprenge et element med større forsterker en angitt, hvis signalet skulle klippe. Man må derfor ALDRI skru opp høyere enn volumet øker på spilleren. Hører man at volumet ikke øker, selvom man har mer å gå på på spilleren, skru heller ned lyden et par hakk. Dette for å unngå klipping som sender feilspenning til høyttalere og ødelegger dem.

Er mye smartere å ha en forsterker som er litt større enn det elementet tåler i effekt, enn for liten. Headroom er veldig bra å ha om det er musikk en skal spille.

Justèr bra på equalizer og still deretter gain. Om man stiller gainen med volum på 4/5 så har man litt headroom på de sangen som er spilt inn med lav gain. Er mye bedre i praksis med større forsterker enn for liten.

Farlig hvor lett det er å ødelegge lyd med for liten forsterker. Musikk er dynamisk, en forsterker på 1000Wrms leverer ikke 1000Wrms hele tiden. Så om et 800Wrms element får 1000W over 1sec, eller noen få beats, har ikke noe å si. Derimot om man hører på Young Jeezy og det er sammenhengende sinustoner gjennom hele sangen, så kan det jo fort gå for varmt for elementet. Men, de fleste sanger er temmlig dynamiske, og det bør gå helt fint med for stor forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om man bruker en 1000w forsterker på et 800w element, så ser jeg hva du mener. Men vet om folk som bruker 1500wrms forsterkere på 800w elementer. De har ikke elementene sine veldig lenge, uansett om dem spiller lavt eller høyt. Watt er watt uansett gain/volum. Og klipper signalet med en så kraftig forsterker kan man bare kysse elementet sitt farvel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens, en ting her, watt er ikke bare watt da, hjelper svært lite med en forsterker på 1000w om den ikke kan gi fra seg strøm (amper) derfor er det viktig med kvalitet. og en annen ting, om du har en forsterker som gir mere watt en elementet så ødelegger du ikke elementet pga det nei, en forsterker som har mere effekt en elementet gir faktisk mye mer kontroll på elementet, og om man da ødelegger det, ja da spiller du alldeles for høyt ;)

Dette med treghet på elementene forekommer selvfølgelig, men tenk på en ting folkens, et element har en "motor" altså magneten, det er den som bestemmer hvor slapp/rask den er, jo større magnet jo raskere element, så dyrere element jo raskere er den som regel, men her kommer også lydkvaliteten inn, men det tenker jeg ikke å utdype meg mer på nå.

Dette med størrelse på et element da, en ting som er en vesentlig del ang størrelse er jo hvor dypt du vil den skal gå, du klarer aldri å få en kvalitests 10" til å gå like dypt som f.eks en 15", dette har med membra størrelse å gjøre.

Nå er ikke jeg noen ekspert på dette,men har holdt på med lyd i mange år, og driver selv å bygger konkurransebil for lydkvalitet.

Men håper nå at dette har bidratt til en mere forståelse av bass elementene :)

PS det er bedre med 1 skikkelig 10/12" eller 2 dårlige 10"/12"

ang som topic da, beklager at det sklei litt ut her, så ville jeg heller gått for en så dyr 12" du har råd til en 2 10" iværtfall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med treghet på elementene forekommer selvfølgelig, men tenk på en ting folkens, et element har en "motor" altså magneten, det er den som bestemmer hvor slapp/rask den er, jo større magnet jo raskere element, så dyrere element jo raskere er den som regel, men her kommer også lydkvaliteten inn, men det tenker jeg ikke å utdype meg mer på nå.

Et kjennetegn på elementer med stor magnet, er at de har høy effekttålighet. Elementer med høy effekttålighet har også veldig stiv/sterk surround, slik at surrounden ikke ryker ved skikkelige rykk. Det gjør at basselementet kan oppfattes som slapt. Krever mye effekt(eller en god forsterker) for å få det til å spille riktig. Ikke minst en skikkelig kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med treghet på elementene forekommer selvfølgelig, men tenk på en ting folkens, et element har en "motor" altså magneten, det er den som bestemmer hvor slapp/rask den er, jo større magnet jo raskere element, så dyrere element jo raskere er den som regel, men her kommer også lydkvaliteten inn, men det tenker jeg ikke å utdype meg mer på nå.

Et kjennetegn på elementer med stor magnet, er at de har høy effekttålighet. Elementer med høy effekttålighet har også veldig stiv/sterk surround, slik at surrounden ikke ryker ved skikkelige rykk. Det gjør at basselementet kan oppfattes som slapt. Krever mye effekt(eller en god forsterker) for å få det til å spille riktig. Ikke minst en skikkelig kasse.

Vel vel, nå blir nå ikke elementet slappere bare fordi du ikke mater det med effekt da,dessuten så har ikke det så mye med elementet å gjøre egentlig, da det ikke er elementets feil at du ikke kan mate det ;) åja den tåler mer effekt, å det sier seg vel seg selv. riktig kasse må du ha på alle elementer om du skal få mest mulig ut av det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper hvertfall kassa er avstivet eller med skillevegg, ellers kommer Dynabelene til å røske i stykker sponplatene med makt! Bruk alltid mdf ved bygging av kasse til litt seriøse elementer ;) Handler jo om å få mest lyd ut av det man gjør også. Er ca 460,- for ei diger plate mdf som fint holder til 200 liter kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...