Muztang289 Skrevet Mai 22, 2010 Skrevet Mai 22, 2010 Hei. Har en E32 735i 1987 mod. Viftereima røyk for en uke siden, dette skjedde heldigvis 200 meter unna huset så jeg kom meg hjem med bilen, motoren ble bra varm og en slange til kjølesystemet røyk så jeg tømte hele anlegget for vann, forså fylte det opp igjen og luftet systemet osv.. Brukte bilen hele uka og det fungerte så og si smertefritt inntil igår. Torsdag kveld da jeg var ferdig på jobb kjørte jeg hjemover, kjørte opp en tunnell ( bra helling ) da jeg plutselig så nåla bevege seg oppover mot rødt parti på temperatur måleren, da jeg kom opp av tunellen og motoren jobbet lettere så sank den heldigvis ned igjen så jeg forsatte videre hjem ( kort vei ). Da jeg kom hjem å startet å sjekke hva som hadde skjedd så hadde denne "reservetanken med kjølevæske" blitt tom, og motoren hadde fått luft inn i systemet, prøvde da å fylle opp igjen på nytt og test kjørte, etter første tur så gikk alt bra, så dro jeg på en litt lengere tur ut på motorveien og kjørte noe mer hardt med bilen, da jeg kom hjem da så hadde den klart å suge inn alt vannet som lå i denne reservetanken og jeg kjente det kokte inne i den ene slangen som går ifra toppen på radiatoren og inn til termostaten. ( er i denne slangen det alltid legger seg luft først ) Startet å bli lei dette med at det lakk så mye vann, så jeg skrudde ut flere av slangene til kjølesystemet og sjekket disse for hull og sørget for at slangeklemmene satt ordentlig og stramt. Da jeg var ferdig med dette så startet jeg motoren og fylte på vann i anlegget ( putter vannslangen med fylt trykk ned i reservetanken og skrur opp lufteskrua til det tyter ut vann) og lot motoren stå på tomgang. den holdt seg veldig fint og stabilt, kom varme fra varmeapparatet i bilen og alt virket bra igjen framtil jeg så hvor det lakk vann ifra. =/ Under termostaten, der sitter vannpumpa (?) som sitter på samme høyde som vifte forran radiatoren, forså under drivhjulet som drar vannpumpa og vifta rundt, under her utifra blokka renner det ut vann.. Det er trangt og godt der, så må demontere panser og radiator for å komme bedre til for å se eksakt hvor dette kommer fra.. Men det første som slo meg igår og som jeg ikke håper på at feilen er, er at kanskje toppakninga har gått? Jeg skal ut å ta litt bilder og få lagt det ut, slik at dere kan se selv litt hvor og hvordan problemet er, så det blir lettere å gi svar.. Sikkert noe skriveleif og slurv, men skrik om dere ikke forstår.
SteffenM2 Skrevet Mai 22, 2010 Skrevet Mai 22, 2010 Ryker det noe av eksosen da? Det er jo første tegnet på at toppakkningen er gåen. Skal vel ryke litt hvitt, men er det tegn til kraftig hvit røyk utvikling så vill det jo være vann i sylindrene.
Muztang289 Skrevet Mai 22, 2010 Forfatter Skrevet Mai 22, 2010 Da problemet skjedde for en uke siden så røyk den noe hvitt fra eksosen, men natta før så stod bilen stille og det regnet.. Kompis av meg sa at det sikkert bare var pga regnet og fuktigheten som har lagt seg i eksosanlegget, og det var derfor det kom. Men igår da jeg lot den stå på tomgang så jeg ikke til noe hvit røyk mener jeg å huske.. Men er vel forskjell ifra damp røyk og hvit røyk ( kjølevæske ) ? Jeg var kjapt ute å tittet nå, jeg tror kanskje det ikke er toppakninga, for der det lekker, det er under vannpumpa, og toppakninga og toppen står jo på sjevt på høyresiden for vannpumpa, og er noe lengre opp ser det ut som..
Muztang289 Skrevet Mai 22, 2010 Forfatter Skrevet Mai 22, 2010 http://nettbutikk.gsbildeler.no/part_in ... 1&type=new Om dere ser på den, så ser det ut som om det er på undersiden herfra hvor det lekker ut væske.. Tenkte å demontere litt nå for å komme til der, men jeg har en ting jeg VET jeg kommer til å stå å klø meg i hodet med.. Hvordan i svarte får jeg av denne vifta sammen med viskosi-ettellerannet eller hva enn denne slurreduppeditten heter? Har prøvd på dette før for å få av dette reimhjulet som drar vifta og vannpumpa rundt før på min gamle E30, men fikk den aldri av..
FTE Skrevet Mai 22, 2010 Skrevet Mai 22, 2010 Hadde samme problem som deg igår faktisk. Vannpumpa mi røk, det lakk vann fra under pumpa. Er nok det som er problemet ditt også, tenker jeg. På min så løsnet skovlehjulet fra akselen, værste var at pumpa var helt ny. Men over til din. Hvis det er likt som på M20 motoren, så må du ha av den store mutteren (32mm) som holder vifta til reimhjulet ja. Hvis den ikke løsner greit, prøv å holde fast reimhjulet med en stor tang. På M20 er den links, altså du løsner den ved å skru "med klokka" , vet ikke åssen det er på M30. Du får prøve å se
Fliid Skrevet Mai 22, 2010 Skrevet Mai 22, 2010 Syntes det høres ut som lageret på vannpumpen har røket og det lekker da ut av dreneringshullet som er i bunn av vannpumpe. Bytt vanpumpe. Koke tendensene virker og logiske med havarert vannpmupe.
Efen Skrevet Mai 23, 2010 Skrevet Mai 23, 2010 jeg regner med at det er topp pakningen, at det lekker fra en av "kjølekanalerene" i blokka. At topp pakningen har røket ved en av de kjølekanalene, Så da har du en god jobb foran deg
Muztang289 Skrevet Mai 23, 2010 Forfatter Skrevet Mai 23, 2010 jeg regner med at det er topp pakningen, at det lekker fra en av "kjølekanalerene" i blokka. At topp pakningen har røket ved en av de kjølekanalene, Så da har du en god jobb foran deg Tror ikke det er topp pakningen, siden toppakninga sitter høyere opp og langt lengre til siden der det lekker, jeg ser godt det at det kommer fra underkant av vannpumpa, jeg vil tro det er bare pakninga som gikk, da motoren ble bra varm og opparbeidet et høyt trykk i kjølesystemet.. Men, det er vansklig å si før jeg har kommet fram dit.. Sliter med å få av visko'n.. =/
Efen Skrevet Mai 23, 2010 Skrevet Mai 23, 2010 åja, skjønner. litt vanskelig å tenke seg hva det er ved en forklaring kan jo godt også bare være en pakning
Muztang289 Skrevet Mai 23, 2010 Forfatter Skrevet Mai 23, 2010 åja, skjønner. litt vanskelig å tenke seg hva det er ved en forklaring kan jo godt også bare være en pakning Ja, det forstår jeg jo.. Hehe. Men, jeg sliter forsatt med å få opp clutch'n til vifta, men trenger en 32mm fastnøkkel, og ikke en skiftenøkkel for denne blir for stor. Regner med at det ordner seg til slutt.. Men, jeg tenkte jeg kunne starte å skru av vannpumpa ( de mutterne jeg kom til ) og etter hvert jeg startet å løsne disse, jo mer og mer vann rant det ut ifra på det samme stedet hvor det lakk i første omgang.. Så føler meg ganske sikker på at det bare er pakninga rundt vannpumpa som er gåen.. Skrudde også opp termostat huset for å komme bedre til vannpumpehuset, og demonterte pent og forsiktig, men pakningen der var også heeelt spist opp, så blir nok til å bytte ut litt pakninger når jeg først er igang..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå