Gå til innhold

Får ikke av vifte clutch'n / visko'n på E32 ( Bilder )

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har både igår og idag stått flere timer og prøvd å komme til et annet problem jeg har, for å få komme frem til det må jeg av med vifte+clutch+reimhjulet til vannpumpa.

Problemet er at denne 32mm mutteren som sitter sammen med clutchen sitter jævlig godt fast, og jeg er ganske sikker på at jeg har dratt til riktig vei ( links gjenger ).

Men nå, etter utallig forsøk starter jeg å tvile på om jeg gjør ting riktig..

Legger inn et bilde her, så om dere ser noe feil ved det jeg sier at jeg gjør så SKRIK ut!

xezwo15166iekssfz78c.jpg

På dette bildet, så drar jeg skiftenøkkelen MOT kameraet/dynamoen, er det riktig?

Håper på kjappe svar! =)

Skrevet
Har både igår og idag stått flere timer og prøvd å komme til et annet problem jeg har, for å få komme frem til det må jeg av med vifte+clutch+reimhjulet til vannpumpa.

Problemet er at denne 32mm mutteren som sitter sammen med clutchen sitter jævlig godt fast, og jeg er ganske sikker på at jeg har dratt til riktig vei ( links gjenger ).

Men nå, etter utallig forsøk starter jeg å tvile på om jeg gjør ting riktig..

Legger inn et bilde her, så om dere ser noe feil ved det jeg sier at jeg gjør så SKRIK ut!

xezwo15166iekssfz78c.jpg

På dette bildet, så drar jeg skiftenøkkelen MOT kameraet/dynamoen, er det riktig?

Håper på kjappe svar! =)

riktig at det er links, er som regel lettere å ha drivreima på å sette nøkkelen på som du har den.. bruk en hammer å slå fort å hardt på nøkkelen.. kommer sikkert etterverdt.. prøv kansje å varme den me en propan brenner.

Skrevet

Hm... Jeg surfet rundt istad, fant en side hvor de som gjorde dette hadde på reima på, noe som jeg også prøvde på men det endte bare med at reima ikke fikk tak i reimhjulet og sklei rundt. Prøvde å skru opp dynamoen og stramme den så mye jeg klarte, mens fattern prøvde å dra opp muttern men det hjalp heller ingenting.. Har prøvd det jeg nettopp sa samtidig ved at vi brukte whritskript-tang ( eller hvordan det skrives ) men til heller ingen nytte.. Men det du nevnte ang. å varme opp, det burde vel fint fungere?

Men hvordan er det med clutch'n til vifta da? Har hørt at den er ganske så sensitiv ( spesielt mot å ligge vannrett ), hvordan takler denne varmen tror du?

Takk for svar! =D

Skrevet
Tror du må prøve med noe tynnere en en skiftnøkkel, den blir sikkert så tykk at du kiler de fast.

Reimen er grei og sette på igjen og stramme.

Smal fastnøkkel er det beste, og så gi den et par kontante kakk med en hammer.

Jepp, men problemet er at jeg ikke har 32mm i fastnøkkel, men det er noe jeg kommer til å kjøpe asap butikkene åpner igjen.. :-)

Men, er det riktig at jeg skal dra den i retningen mot kamera/dynamoen? Altså, når man står forran bilen og ser på fronten av bilen så skal den med klokka?

Kjipt å drite seg ut på retningen.. =p

Skrevet

Hold igjen på reimhjul til vannpumpe med en vannpumpetang. Legg den ann mot motor, så slipper det å bli så slitsomt og holde igjen når man slår til med hammeren på 32 nøkkelen. Reimhjulet er av metall, så det går bra. Ikke bruk "knepet" på motorerer av nyere årgang, reimhjulene er da av komsitt og knekker om man holder igjen på hjulet.

Skrevet
Går jo ann å prøve med propanbrenner(biltema feks) men ville tru at det var bedre med skjærebrenner :wink:

Må nok bare prøve med propanbrenneren, da jeg ikke har mulighet til å kjøre bilen slik den er nå til å få den til jobben.. =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...