aottesen Skrevet Mai 24, 2010 Share Skrevet Mai 24, 2010 Har akkurat handlet dekk&felg til min 118d pålydende 235/30R19 fremme, og 245/35R19 bak. Overhodet ingen problem å kjøre på, og på mange måter mindre ukomfortabelt enn Runflat-dekkene jeg hadde på (for de som lurte på det). Men, ser i vognkortet at bilens alternative setup er akkurat samme dimensjoner, men i 18" Vil det være noe problem dersom jeg skulle ønske å få dette skrevet inn i vognkort under merknader? Har målt med GPS, og hastighet og speedometervisningen er nesten 100% korrekt. Takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AutoMartin Skrevet Mai 24, 2010 Share Skrevet Mai 24, 2010 Hvis det ikke er noe å si på klaring mellom dekk/felg og bil skal det gå fint. Og selvfølgelig at de ikke er for brede. Her kan du se om f.eks rulleomkrets er noenlunde lik: http://www.miata.net/garage/tirecalc.html Er nok grenser å holde seg innenfor, men de er jeg desverre ikke kjent med. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Mai 24, 2010 Share Skrevet Mai 24, 2010 Du må mest sannsynlig ha TÜV-papirer på felgene som sier at du har lov til å kjøre med forskjellig bredde foran og bak. Det er det de pleier å steile på. Pluss at innpress må være innenfor +/-7.5mm på hvert hjul i forhold til originalt, og rulleomkretsen innenfor +/-5%. Har du de to kriteriene her og hadde valgt samme dimensjon foran og bak hadde du ikke behøvd å godkjenne det i det hele tatt. Hvis hastigheten nå er korrekt så har du nok litt høy profil på dekkene som gir misvisning på kjørecomputer osv., for det er feilvisning på speedoen originalt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AutoMartin Skrevet Mai 24, 2010 Share Skrevet Mai 24, 2010 Du må mest sannsynlig ha TÜV-papirer på felgene som sier at du har lov til å kjøre med forskjellig bredde foran og bak. Det er det de pleier å steile på. Pluss at innpress må være innenfor +/-7.5mm på hvert hjul i forhold til originalt, og rulleomkretsen innenfor +/-5%. Har du de to kriteriene her og hadde valgt samme dimensjon foran og bak hadde du ikke behøvd å godkjenne det i det hele tatt.Hvis hastigheten nå er korrekt så har du nok litt høy profil på dekkene som gir misvisning på kjørecomputer osv., for det er feilvisning på speedoen originalt. Ang. innpress, er det ikke sånn at, som du sier, at er det innenfor +/- 7,5mm på hvert hjul så trengs det ikke godkjennes, men er det mer så må det godkjennes? Altså, innpress må ikke være innenfor +/-7,5mm, men er det mer må det godkjennes? Så lenge det passer greit på bilen med tanke på klaring rundt om, så går det vel greit? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Mai 24, 2010 Share Skrevet Mai 24, 2010 Stemmer det, men ofte må man ha papirer på at det er OK hvis de skal godkjenne det, må ikke subbe noe sted med maks svingutslag OG ene hjulet på en 4x4" planke, pluss at en skal klare å kjøre opp på den uten å ta i noe sted. Men dette er som regel i forbindelse med senking... Forutsetningene for å ikke behøve å godkjenne er altså: - Hjulene må ikke stikke utenfor hjulbuene - Du skal kunne ha fullt rattutslag uten å subbe - Innpress må være innenfor +/- 7.5mm per hjul - Må være innenfor +/-5% av original rulleomkrets - Samme dekk- og felgdim foran og bak Hvis dette stemte så ville faktisk ikke Biltilsynet se meg der oppe med 20" på 7ern. De sa rett ut at det var bare tull å godkjenne sånt, for så lenge disse kravene oppfyltes så var bilen i henhold til kjøretøyforskriften. Nå skal det legges til at jeg kjørte med forskjellig dim foran og bak, men ble aldri stoppet så det var ikke noe å tenke på. Koster jo like mye å få det godkjent som det koster å ta det om man får mangellapp og må inn og vise det (hvilket sannsynligheten for er veldig liten), så det føles litt meningsløst å bruke både tid og penger på det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aottesen Skrevet Mai 24, 2010 Forfatter Share Skrevet Mai 24, 2010 Bak: Specification Sidewall Radius Diameter Circumference Revs/km Difference 225/55-17 124mm 340mm 679mm 2134mm 469 0.0% 245/35-19 86mm 327mm 654mm 2055mm 487 -3.7% Fremme: Specification Sidewall Radius Diameter Circumference Revs/km Difference 205/50-17 102mm 318mm 637mm 2001mm 500 0.0% 235/30-19 70mm 312mm 624mm 1959mm 510 -2.1% Ser jo lovende ut, prosentmessig? Bilen (M-Pakken) leveres med bredere bak orginalt 205f og 225b. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aottesen Skrevet Mai 24, 2010 Forfatter Share Skrevet Mai 24, 2010 Forresten, den subber ikke. Fullt rattutslag er ikke noe problem. Felgene går AKKURAT innenfor skjermene ... Det er visst akkurat samme innpress på E87 og E46. Bytter ikke tilbake til 17" ihvertfall Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dufniall Skrevet Mai 24, 2010 Share Skrevet Mai 24, 2010 NICE! Sånne vil jeg óg ha! Forøvrig er det jo forskjellig dim originalt i vognkortet på den, skal vel ikke trenge godkjenne det spesielt da? Eller? PS Ser du har tatt bilder om kvelden? Får akkurat samme duggen på taket på min DS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aottesen Skrevet Mai 24, 2010 Forfatter Share Skrevet Mai 24, 2010 Det jeg sitter og lurer på ogsā.. Trodde forskriftene bare gikk på samme aksling? Menmen, hvis det er dyrere å få det godkjent, enn å vise bilen med piggfrie vinterhjul dersom jeg får mangellapp, så er det jo ikke noe styr. Man får ikke bot på teknisk kontroll? Hatt lappen i over syv år, uten å ha vist den til noen. Så oddsene er vel små for å bli stoppet..(?) Jepp, bildene er tatt på kvelden, og det er ALLTID dugg oppå taket Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Mai 24, 2010 Share Skrevet Mai 24, 2010 Flotte felger! Passet veldig godt. Går den klar skjermene under nedfjæring og? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aottesen Skrevet Mai 24, 2010 Forfatter Share Skrevet Mai 24, 2010 Flotte felger! Passet veldig godt.Går den klar skjermene under nedfjæring og? Takk for det! Ble veldig fornøyd! Og det diggeste er at den ligger helt perfekt, kun med M-senkingen. Ikke behov for noe ytterligere senk med andre ord... Det går bra i 99% av tilfellene. Litt for stor fart over dump eller segen vestlandsvei har ført til subbing fremme noen få ganger. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå