SlimG Skrevet Mai 25, 2010 Skrevet Mai 25, 2010 Jeg har en '95 328 E36 med 11 knappers OBC og Check Control, av og til får jeg varsellampe på ABS systemet, jeg mistenker en av ABS sensorene. Er det mulig å lese ut evt. hvilken ABS sensor på hvilket hjul som er problematisk med et OBD verktøy, eller med CC via 11knappers OBC, eller evt. en oppgradert 18knappers OBC? Hvis OBD verktøy er eneste utvei for å finne slike feil, kan noen anbefale en håndholdt OBD leser eller en trådløs OBD dongle som kan kobles til via WiFI/Blåtann? Kan jeg bruke freediag programvaren til å lese ut hvilken abs sensor som er/har vært problematisk via et OBD interface? Jeg er klar over at jeg kan måle alle ABS sensorene med et multimeter, men dette vil antagelig ikke gi noen diagnose ettersom ABS varsellyset bare oppstår sporadisk under kjøring, hvis jeg slår av tenningen, er ABS varsellyset borte igjen ved neste oppstart.
Johnsen86 Skrevet Mai 25, 2010 Skrevet Mai 25, 2010 Rimelig sikker på at OBC ikke kan fortelle deg noe fornuftig. Prøv å kontakte noen som har utstyr i nærheten av deg på forumet om du absolutt skal ha det superbillig, hvis ikke kan det være raskere og mer konkret å spør ett bilverksted, da helst BMW ettersom deres utstyr er det beste for avlesing av feilminne spes på disse gamle bilene. Kan fort få opp en generell abs feil på jallautstyr. Diagnose hos BMW koster vell rundt 800-1000 nå om dagen.
SlimG Skrevet Mai 25, 2010 Forfatter Skrevet Mai 25, 2010 Jeg kjøper heller et OBD verktøy eller datatilkobling enn å betale så mye for å lese ut data hver gang. Hvis man ser bort fra tilkoblingstype, hvilke egenskaper må et OBD verktøy ha for å kunne lese ut samtlige data/koder fra min bil? [*:1fgup6pc]Sitter det OBD2 i bilen min?[*:1fgup6pc]Hvilken protokoll snakker bilen? (SAE J1850 PWM, SAE J1850 VPW, ISO 9141-2, ISO 14230 KWP2000 eller ISO 15765 CAN)[*:1fgup6pc]Vil man kunne lese ut logg og nåværende status på de individuelle ABS sensorene på min bil via OBD?[*:1fgup6pc]Er det forskjell i antall sensoravlesninger de forskjellige OBD verktøyene kan hente fra bilen? (forutsatt at verktøyet støtter riktig protokoll) Jeg er også avhengig av å kunne lese ut status på airbag systemet siden jeg har varsellys på denne også. Jeg vurderer som sagt å anskaffe et OBD interface til bilen som jeg kan lese via freediag, men kan klare meg med et enkelt håndholdt apparat om det er kapabelt til å gi meg så detaljerte tallkoder som mulig fra min bil.
TL1000S97 Skrevet Mai 25, 2010 Skrevet Mai 25, 2010 Det finnes *mange* OBDI/II-scannere. Bare å google det. Har sjøl 4 stykker nå. Siste var fra Odbkey.com Din gamle klassiker har i beste fall OBD1 med proprietære BMW-kontakter. Men sannsynligheten for at du får lest ut noe om ABS-systmet/sensorer uten spesifikkt BMW-diagnoseverktøy er liten er jeg redd. Har sjøl en gammel reservebil, Passat 2.0Cl -94. På denne er det faktisk mulig via VAG-COM (RossTech) å lese ut hvilken ABS-sensor som feiler. Fantastisk bra software. Dessverre "bare" for VAG-biler (fra 94->). En "standard" OBD-scanner skal i prinsippet kunne lese alt av koder fra alle komponenter koblet til ECU. MEN: Det er *software* som koster, og som dessverre er spesifikk for mange produsenter. Det er svjv ingen standard som sier at adresse 0x0000ditt-datt er der man leser ut ABS-data eller Airbag-data..osv. Derfor er det en del research/"insider" info som må til for å lage en komplett løsning (scanner+software) som kan vise alt for mange bilmodeller. Nyere OBD-scannere finner selv ut hvilken protokoll som ECU/bilen har. Men det finnes også spesfikke "proprietære" OBD-kontakter (f.eks. eldre Opel) som må ha spesfikk scanner + software (OpelScanner).
SlimG Skrevet Mai 25, 2010 Forfatter Skrevet Mai 25, 2010 Jeg ser at Carsoft er et godt program som skal klare å lese ut det jeg trenger ++ Hvor får jeg tak i billigst mulig Carsoft 8.3 kit? Er selve Carsoft programmet gratis, at det er interfacet man betaler for? jeg ser man kan laste ned programmet fra hjemmesiden til Carsoft.
SlimG Skrevet Mai 25, 2010 Forfatter Skrevet Mai 25, 2010 Finner bare Carsoft 6.5 der, da må jeg finne meg en gammel slepbar pc med COM port, ser ikke ut til at USB porten leverer nok spenning til at en USB<->RS232 kabel vil fungere. Gir ikke opp Carsoft 8.3, hadde vært fint å få den ned i ~1500,-
SlimG Skrevet Mai 25, 2010 Forfatter Skrevet Mai 25, 2010 Kan Carsoft 8.3 bruke Carsoft 6.5 interfacet? tenker at jeg da senere kan ha mulighet til å kjøpe 8.3 programvaren for 1500 + litt frakt fra nettstedet deres
bjalle Skrevet Mai 25, 2010 Skrevet Mai 25, 2010 SlimG skrev: Kan Carsoft 8.3 bruke Carsoft 6.5 interfacet? tenker at jeg da senere kan ha mulighet til å kjøpe 8.3 programvaren for 1500 + litt frakt fra nettstedet deres Nei det går ikke med 6.5 interface til 8,3,når man bestiller carsoft fra dealextreme så bestill ett pcmcia rs232 card til den bærbare samtidig,fungerer utmerket med interfacet.Glem usb det er for ustabilt hvis man får det til å virke med ett adapter.
TL1000S97 Skrevet Mai 25, 2010 Skrevet Mai 25, 2010 Huff. Har sett på det Carsoft tilbyr. Mulig det er meget bra software for BMW, men bruk av RS232 og dongle frister ikke. Usb er ikke mer ustabilt enn det driverne for aktuellt OS er, og er da også det (moderne) konkurrenter tilbyr som "nødløsning" istedetfor trådløs teknologi. (evt, med RS232-adapter i tillegg). Men det er bare min erfaring med hardware/software for de bilene jeg har brukt det på. Selv om du kan laste ned software betyr vel ikke det at det virker? Uten dongle? Er likevel enig i at dette kan være den beste løsningen for eldre modeller. Leverandøren har jo beviselig holdt på med dette en stund. Og det er software'en som er viktigst.
SlimG Skrevet Mai 26, 2010 Forfatter Skrevet Mai 26, 2010 Er det mulig å kombinere Carsoft programvaren med et trådløst interface? eller må man kombinere Carsoft programvaren med Carsoft interfacet for å få det til å virke skikkelig? Ps. Jeg tror USB<->RS232 overgangene kan være problematiske fordi USB ikke er designet til å levere høy nok spenning for endel RS232 enheter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå