kimern979 Skrevet Mai 28, 2010 Skrevet Mai 28, 2010 løsne bolter til demperen,ta ut fjæra,løsne skruen/mutteren til stabilisatorstagleddet.(nr 8 på et tidligere bilde) og bolten til øvre bærebroen (den bolten som går igjennom den foringen du skal bytte) etter du har skrudd av disse blir øvre bærebro løs.og du kan løfte den litt opp slik at du får plass og jobbe på.etter dette kan du presse foringen ut og inn med den nye.litt trangt i mot bremseskjoldet der.men det går fint med rett verktøy.verksted tar 1.25 time per side.+ foringer ca 4000.- så hvis du verdsetter fritiden din litt.hadde ikke jeg orket å lage verktøy og sette igang med dette.og slik du har antydet og skru ut hele greia for og ta det med til verksted hvis det ikke går.da tror jeg dem ler seg ihjel når dem ser hva du har gjort.ikke meningen og være frekk.mer som en forvarsel. lykke til da uansett.forklarte hvordan du skal gå frem.hva du skal løsne og skru ut så du ikke skrur sund alt baki der.bremser og lign trenger du ikke av med.
matt1s Skrevet Mai 28, 2010 Forfatter Skrevet Mai 28, 2010 løsne bolter til demperen,ta ut fjæra,løsne skruen/mutteren til stabilisatorstagleddet.(nr 8 på et tidligere bilde) og bolten til øvre bærebroen (den bolten som går igjennom den foringen du skal bytte) etter du har skrudd av disse blir øvre bærebro løs.og du kan løfte den litt opp slik at du får plass og jobbe på.etter dette kan du presse foringen ut og inn med den nye.litt trangt i mot bremseskjoldet der.men det går fint med rett verktøy.verksted tar 1.25 time per side.+ foringer ca 4000.- så hvis du verdsetter fritiden din litt.hadde ikke jeg orket å lage verktøy og sette igang med dette.og slik du har antydet og skru ut hele greia for og ta det med til verksted hvis det ikke går.da tror jeg dem ler seg ihjel når dem ser hva du har gjort.ikke meningen og være frekk.mer som en forvarsel. lykke til da uansett.forklarte hvordan du skal gå frem.hva du skal løsne og skru ut så du ikke skrur sund alt baki der.bremser og lign trenger du ikke av med. Takk for tips, jeg forstår godt hva du sier. Jeg ser litt på dette som en læreprosess, så bryr meg ikke så mye om tiden det tar. Har allerede satt av hele dagen i morgen. To sporsmål: 1. Jeg finner ikke skruen/mutteren til stabilisatorstagleddet på noen av bildene mine. Er det bolten mellom nr. 3 (ovre bærearm) og nr. 2 (stabilizer bar) på dette bildet? 2. Hvordan går du frem når du skal unngå at fjæra spretter når du losner bolten til demperen? Jeg har lest at noen setter en jekk under bærebroen (nr. 5 på dette bildet) og senker den sakte ned, kan det stemme? (Dette bildet er rett i fra service manualen til min bil, E36. Så regner med det stemmer godt).
BMW 2002 Fredrik Skrevet Mai 29, 2010 Skrevet Mai 29, 2010 Man må jo begynne en plass om man skal lære seg å skru;) Jeg bruker å sette en jekk under bærebroen før jeg løsner bolten til demperen, så slipper jeg den bare ned når bolten er av. Du trenger ikke å bekymre deg for at fjæra skal falle ut, for det vil den ikke gjøre. Her har du et bedre bilde:
matt1s Skrevet Mai 29, 2010 Forfatter Skrevet Mai 29, 2010 Puh, du er tidlig oppe Fredrik. Eller la deg aldri? Jeg bruker jekk metoden da. Pappa har noen klemmer som jeg kan sette på fjærene foer jeg senker bærebroen, er det anbefalt?
BMW 2002 Fredrik Skrevet Mai 29, 2010 Skrevet Mai 29, 2010 Ikke tidlig oppe, bare sent i seng Kom akkurat fra jobb og da må man ta seg en liten halvtime foran pcen for å roe kroppen slik at man klarer å sove Som sagt, du trenger ikke å bekymre deg for fjærene. Er så lite spenn i dem når bærebroa faller ned, men dette vil aldri gå så langt ned at fjæra faller ut.
matt1s Skrevet Mai 29, 2010 Forfatter Skrevet Mai 29, 2010 Hehe, kjenner til den! Har kommet litt i gang. Jeg har loesnet demper og loesnet også stikkakslingen mot diffen, fordi det så ut som den kom i press. Nå henger alt, men ser ut som fjæren er litt stri. Hvordan får du loes fjæren?
BMW 2002 Fredrik Skrevet Mai 29, 2010 Skrevet Mai 29, 2010 Fjæra sitter bare løst mellom øvre bærearm og karosseri. Du må få noen til å hjelpe deg må å presse alt ned mens en prøver å lirke ut fjæra. Når jeg bytta disse foringene lot jeg bare fjære stå i, så jeg klarer ikke helt å se hvorfor fjæra er et problem hos deg.
matt1s Skrevet Mai 29, 2010 Forfatter Skrevet Mai 29, 2010 Fikk det til. En venn stod på navet og jeg tok den ut med hendene Jeg tar ut fjæren for å få plass til det hjemmelaga pressverktoeyet mitt rundt foringen, så derfor vil jeg ha loes den oevre bærearmen. Tenkte jeg da. Men jeg ser at jeg ihvertfall ikke trengte å loesne stikk akslingen.. jaja, fester den tilbake.
matt1s Skrevet Mai 29, 2010 Forfatter Skrevet Mai 29, 2010 Helvete. Skulle sette på stikkakslingen igjen, satte momentnoekkel til 83nm som det står i manualen, og skrua brakk helt inne ved gjengene uten at momentnoekkelen slo inn noe som helst.... Har du noen tips?
matt1s Skrevet Mai 29, 2010 Forfatter Skrevet Mai 29, 2010 Skal proeve å borre hull i resten av skruen og bruke en "grisapikk" som pappa kaller den og se om det går.. hvis ikke er jeg ganske fucked tror jeg
BMW 2002 Fredrik Skrevet Mai 29, 2010 Skrevet Mai 29, 2010 Den måten du nevner er vel egentlig den eneste måten å få ut en knekt skrue på. Lykke til
matt1s Skrevet Mai 29, 2010 Forfatter Skrevet Mai 29, 2010 Vel, lang dag i dag. Har proevd nå med hjemmesnekret presse, men jeg endte opp med å skru i stykker gjengestangen i stedet. Jeg har en kopp som skal presse foringen gjennom bærebroen, og inn i ett roerstykke som jeg har kappet til. Men det roerstykket er ikke helt 100% rett, så jeg tror kraften har fordelt seg litt skeivt. I morgen proever jeg med dremel å få den helt rett, og proeve med blåselampe. Hvis ikke det går, så tar jeg vinkelsliperen å kutter av hele dritten og setter fyr på.. neida, jeg får vel sette det sammen og krype til verkstedet med bilen.. Hvis jeg får ut den knekte skrua da. Hehe, ikke min dag, men tusen takk for all hjelp. Forresten, hoeres 83nm ut som normalt moment på de skruene fra stikkakslingen mot diffen?
matt1s Skrevet Mai 30, 2010 Forfatter Skrevet Mai 30, 2010 Fikk løs den brukne bolten.. heldigvis. Hadde allerede begynt å sette meg inn i hvordan jeg skulle demontere diff'en hvis det kom til det. Jeg har prøvd å få løs den foringen nå i hele dag, men ser ikke ut til at jeg klarer det. Har prøvd med pressverktoeyet mitt (som nå er 99% vinkelrett), brukt blåselampe på bærebroen der foringen sitter, og så dengt lø med hammer når alt er glohett og står i spenn, men no luck. Ser ut som jeg enten må låne et skikkelig pressverktøy av noen eller skru fra hele bærebroa og ta den med til et verksted. Jeg har en svoger som driver bilbutikk her i Stavanger, og han sa de kunne ta i mot bærebroen og presse den ut gratis, så kanskje det er det enkleste. Hadde jeg startet med å demontere bærebroen på lørdag hadde jeg sikkert vært ferdig nå hehe. Jaja, har lært mye da! Må bare finne ut hvor mye moment jeg skal bruke på boltene fra stikkakselen og mot diffen nå, så jeg kan skru det skikkelig i sammen. Tror du det er farlig å kjøre (skal bare snu bilen) med fem av seks bolter mot diffen på plass?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå