Gå til innhold

Skive-bremser henger på, E34. Hjelp meg?


Julian Sommer
 Share

Anbefalte innlegg

Bremsene hang på min E36 en god stund. Det du burde gjøre er å ta av kalipterne og gjøre dem skikkelig rene for rust og annet dritt. Mine var rett og slett så fulle av møkk at det hindret stemplet i kalipteren å gli uhindret. Skift gjerne gummipakningen inni bremsesylinderen og gummibelgen på utsiden som hindrer smuss og vann trenge inn i sylinderen. Det er oftest denne gummibelgen som er slitt/hullete og dermed blir stemplet hindret av smuss og rust som trenger inn. Du får overhalingssett til disse bremsene som inneholder disse gummidelene hos rekvisita/bildelforhandler. Ang. håndbrekk er det jo ikke umulig at denne henger, men hvis f.eks ulyd forsvinner når du trykker på brems mens du kjører, er det ikke håndbremsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Lyden er akkurat den samme uansett om jeg bremser eller ikke.

Men det spruta gummi-biter når jeg "kjørte" fort med bilen løftet opp i bukk (to-søyler).

Vet ikke hvor disse kom fra, men kan godt være noen av pakningene du snakker om.

Falt også ned masse rust-biter og drit.

Så er nok det samme som det var på din AutoMartin, skal demontere og rense i morgen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalipteren sitter med to gjennomgående bolter som den glir på når du bremser. Vanligvis umbrako-hoder. Disse går igjennom to gummiforinger på kalipteren, og disse foringene burde du også rengjøre skikkelig og smøre med kobber-fett, som tåler varme, sånn at kalipteren glir lett og uhindret. Oftest er det en liten plast-plugg i enden av disse gummiforingene der bolten settes inn for å hindre smuss og vann å trenge inn, disse pluggene er det veldig greit å ha på plass for da vet du at det vil gå mye lenger til neste gang du trenger å smøre/rense disse:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nettopp denne "fastrustinga" du kan fixe hvis du overhaler kalipteren. Rusten ødelegger ikke selve kalipteren, den er solid som f.... og skal endel til at skal bli ubrukbar. Hvis du gjør som tidligere nevnt ang. rens og rustfjerning og bytte av foringer, får du en kalipter som er god som ny;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...