Gå til innhold

Ekstrem sporing på en E46

Mons1
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en 2002mod BMW 320dAT med M-Tech.

Kjører rundt på relativ grove dekk;

Framme: 235/45-17

Bak: 255/40-17

Orginale M-Tech felger (8" og 8,5")

Dekk er Nangkang NS-2

Disse dekkene er steinharde. Slitestyrke på 380 og etter 3 sommere så er det nesten ikke mulig å se slitasje. Dekk som sporer må jo slites i kantene, men ikke disse.

Er det virkelig dekkene som er årsaken, eller bør jeg sjekke hjulvinklene? Kan si at på vinternekk med 205/55-16 er perfekt. Ingen tegn til sporing.

for å illustrere sporingen så kan jeg si at her om dagen tok jeg en forbikjøring på normal Europavei. For å styre over til motsatt kjørefelt så føltes det nesten som at bilen hoppet over veien og det så kraftig at DSC-lyset begynte å blinke. Dette på tørr asfalt :-s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mange aspekter på dette med sporing, men valg av dekk har store betydninger. Ditt "største" problem er at du har forskjellig dimensjon foran og bak, noe som vil framprovosere sporing på våre fine sporete nord-norske veier. Det jeg ikke vet er hvordan understellet ditt er. Sliter selv med sporing slik det du antyder, men mine fordekk er slitt helt ned på begge kantene på begge forhjula. Når jeg skal kjøre forbi må jeg holde skikkelig godt i rettet for å forsikre meg om at bilen ikke hoppet ut av kjørebanen.

Jeg har derimot gåen bærekule, slakk i den framre bærebro foringen bak etter understellskontrol ved siste oljeservice. De sa også at det var slakk i bærearmsforingene foran, men det syntes jeg var rart siden jeg byttet dem for nøyaktig et år siden. Jeg blir derfor å bytte bærearmer foran med forsterkete kuler samt bytte av de slitte foringene til powerflex som er mye stivere og vil hjelpe betraktelig på om man plages med sporing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! Hvilken dekk/dim har du?

Er mange aspekter på dette med sporing, men valg av dekk har store betydninger. Ditt "største" problem er at du har forskjellig dimensjon foran og bak, noe som vil framprovosere sporing på våre fine sporete nord-norske veier. Det jeg ikke vet er hvordan understellet ditt er. Sliter selv med sporing slik det du antyder, men mine fordekk er slitt helt ned på begge kantene på begge forhjula. Når jeg skal kjøre forbi må jeg holde skikkelig godt i rettet for å forsikre meg om at bilen ikke hoppet ut av kjørebanen.

...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører på 225/45 17" foran og 245/40 17" bak. Bilen ble levert slik originalt og jeg kjører med de standard M-felgene.

Har akkurat bestilt meg nye dekk foran siden de er ganske slitt, så får jeg se hvordan det hele blir når jeg får snasket meg å bytte disse foringene. Er midt i en eksamensperiode så skruing på bil utgår inntil videre.

Jeg må endre litt på det jeg skrev i stad! Forskjellig dimensjon foran og bak trenger ikke å være et problem så lenge du har foringene i orden, men så fort de begynner å bli løse i maska vil forskjellig dimensjon framprovosere sporing. Selv har jeg INGEN sporing med vinterdekka som er av dimensjon 225/45 17" på alle fire.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde akkurat samme problem som deg nå nettopp.

merket ingenting med vinterdekkene,men når sommerdekk kom på levde bilen sitt eget liv.

jeg kjøre også originalt 225/45-17 foran og 245/40-17 bak,var masse foringer som var gåen på min så nå er den helt topp igjen å sporer ikke noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Har hørt om sporingsproblemer i forbindelse med dekkvalg. Noen som har noen tips om hvilke dekk som fungerer bra på en E46 330d. Har originale 17" M-felger med 225/45-17 foran og 245/40-17 bak.

Jeg vurderer blant annet goodyear optigrip.

Noen som har innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om sporingsproblemer i forbindelse med dekkvalg. Noen som har noen tips om hvilke dekk som fungerer bra på en E46 330d. Har originale 17" M-felger med 225/45-17 foran og 245/40-17 bak.

Jeg vurderer blant annet goodyear optigrip.

Noen som har innspill?

jeg har bridgestone potenza run flat tires 225/35/18 foran og 255/35/18 bak. (på originale m felger) det sporer litt på de aller værste veiene, men ikke stort med sporing ellers. kan vel trygt si at det anbefales. kjører e46 320d touring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...