Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som noen av dere vet, så var jeg uheldig og mistet kontrollen over bilen min (E36 M3), snurret og gikk i motgående trafikk..

Følgende av dette var kondemnert bil og beslaglagt førerkort.

Det har nå gått en månede og jeg har ikke hørt noe som helst fra politiet. Samtykket i at de beslagla førerkortet.

Det med at de kun kan ha den i 3 uker, gjelder vel bare dersom jeg ikke samtykket i beslaget?

http://www.smaalenene.no/nyheter/article5093836.ece

bilder ligger et annet sted på forumet som jeg ikke orker å finne :P

Skrevet

Det skulle du ikke ha gjort...Nå kan politiet bruke laaang tid + at du på en måte har skrevet under på at du har gjort noe galt. PS : Du kan når som helst trekke tilbake samtykket ditt!

Mange som har misstolket 3 ukers regelen tror jeg. Selv om du ikke har hørt noe fra politiet på 3 uker ( 21 virkedager ) så får du ikke tibake førerkorte for godt. Du får den bare tilbake til de har fått sendt saken til tingretten, som skal behandle saken videre. Det tar ofte endaaaa lengre tid desverre...

Vis du vil få litt fortgang på dette, og står på ditt så skaff deg en advokat som kan "pushe" på saken. Og for all del, ikke velg en advokat som politiet tildeler deg.

Uaktsom kjøring det går på eller? Er du i prøvetid?

Skrevet

Jeg selv mista førerkortet en gang. Og samtykket i beslag av førerkort.

Men etter mye om og men mente jeg bevisene dems var for svake.

Så jeg dro ned på polti satsjonen å trakk tilbake samtykket.

3 uker fra jeg trakk tilbake dette kunne jeg hente lappen og saken hennlagt.

Mange får heller ikke med seg at man kan trekke samtykket tilbake, gjør det raskest mulig så går det raskere til du får det tilbake kansje. Hvis de ikke oppretter sak da innen de 3 ukene.

Er du på prøvetid kan du nok bare glemme å få det tilbake

Lykke til

Skrevet

MEN, vis du trekker samtykket og politiet gir deg lappen og saken går videre, og dommen blir f.eks 3mnd uten førerkort og 8000,- i bot da regnes de 3 mnd fra den dagen de tar tilbake førerkortet, vis du ikke henter det og det blir allikavel 3mnd uten gjelder det fra den dagen du kræsja. Mister du den mere en 6mnd må du ta opp førerkortet og, vis du er i prøvetiden må du ta den opp uansett vis du mister den, vis det ikke er kommet noe nye regler siden sist:)

Mener du at du har hold forsvarlig fart og rett og slett har mistet kontroll pga vått føre, olje etc i veien er det bare å skaffe seg en Advokat:)

Skrevet

Hentet fra Naf sin hjemmeside:

Beslagleggelse av førerkort på stedetSkriv ut

Hvis et regelbrudd er av en type som vil kunne medføre tap av førerretten, har politiet en adgang til å beslaglegge førerkortet på stedet.

Regelen er gitt for å gi politiet en mulighet til å stanse videre kjøring med en gang, og da det anses hensiktsmessig å iverksette en sannsynlig inndragning med en gang. Hvis et slikt foreløpig førerkortbeslag er aktuelt, skal politiet forklare hvorfor de ønsker å ta førerkortet, hva som vil skje videre i saken og spørre fører om denne aksepterer at førerkortet blir tatt i beslag. Hvis forholdet medfører en beslutning om tap av føreretten, regnes tapsperioden fra den dato førerkortet ble beslaglagt.

Dersom fører ikke aksepterer et beslag av førerkortet har politiet likevel en rett til å ta det i beslag der og da. Den manglende aksepten medfører imidlertid at politiet må sende saken over til tingretten for å få rettens vurdering og eventuelle samtykke til et fortsatt beslag av førerkortet. Slik oversendelse må skje innen tre uker etter at fører har nektet et samtykke av beslag av førerkortet, eller etter at et slikt tidligere gitt samtykke er trukket tilbake. Retten skal treffe sin beslutning basert på de foreliggende opplysninger og skal sette en lengste frist for hvor lenge førerkortet kan holdes i beslag.

I mange tilfeller er et beslag av førerkortet velbegrunnet, da det ikke hersker noen tvil om hva som har skjedd, og om at dette vil medføre et tap av førerretten. I et slikt tilfelle vil det ikke ha noen hensikt å protestere mot beslaget, snarere vil en slik protest kunne medføre at saksbehandlingen trekker ut i tid.

I andre tilfeller kan det imidlertid være en mer komplisert vurdering av om regelverket er overtrådt, og hvor alvorlig overtredelsen er. Da kan det være en vurderingssak om samtykke skal nektes, slik at man på et tidlig stadium i prosessen får en vurdering fra politijurist og tingretten om det foreligger grunnlag for beslag eller ikke. Politiet vil også i et slikt tilfelle bli nødt til å iverksette noe etterforskning raskt for å kunne presentere saken for retten. Bilfører er gitt retten til å nekte et beslag på stedet, og dersom protesten ikke fremstår som totalt grunnløs skal det heller ikke tale i mot bilfører at denne retten er benyttet.

Skrevet

Takk for gode svar :)

Farten jeg holdt var absolutt forsvarlig ja, med tanke på at jeg svingte ut fra Shell 100 meter fra ulykkesstedet. Veien heller også veldig til venstre (mot trafikken, hvor jeg fikk den første sladden). Og som dere ser av bildene, var det veeldig vått på veien, så dette er jo ikke grisekjøring, som de fleste av dere helt sikkert tenker det er :P (19 åring i M3 - skjønner jo godt at dere tenker grisekjøring :P )

Men vi får se. Venter bare på svar fra juristen... som er på ferie!!

Skrevet

Håpe han får seg noe mus på ferieturen sin da, slik at han ikke er gretten når han kommer hjem!

Skrevet

Hehe, vet ikke om hun vil ha noe mus jeg men :P

Bare hun er fornøyd og blid så :D

Skrevet
Takk for gode svar :)

Farten jeg holdt var absolutt forsvarlig ja, med tanke på at jeg svingte ut fra Shell 100 meter fra ulykkesstedet. Veien heller også veldig til venstre (mot trafikken, hvor jeg fikk den første sladden). Og som dere ser av bildene, var det veeldig vått på veien, så dette er jo ikke grisekjøring, som de fleste av dere helt sikkert tenker det er :P (19 åring i M3 - skjønner jo godt at dere tenker grisekjøring :P )

Men vi får se. Venter bare på svar fra juristen... som er på ferie!!

farten kan de måle ut ifra bremse/skrense spor, er det ikke det i veien, har BT Noe greier de kan se på bilene om hvilke fart som er holdt, vet ikke hvordan, men for 5 år siden hadde jeg en smell og jeg bremset eikke, men BT anslo farten som 80 km/t etter å ha sett over bilen... Men i ditt tilfelle kommer de nok frem til at det er blitt "burnet" ut fra shellen kan jeg tenke meg:( men en god advokat er tingen her, ser du er 19 år så du har vel prøvetid og, Men stå på....

Skrevet

Du kan jo påstå at du må ha kjørt over en oljeflekk eller diesel inne på bensinstasjonen, slik at dekkene dine ble glatte..

Skrevet

Innlegget er OT, men tar sjansen. Jeg er organisert i Norsk Transportarbeidersamfund, og i disse dager går forbundet ut med ett nytt tilbud til medlemmene. For ett lite tillegg i kontigenten kan man få fri advokathjelp. I avtalen forbundet har forhandlet frem, så gjelder dette "hjelp" som berører det private anliggende. Ett av punktene som er fremhevet er fri advokathjelp ved førerkortbeslag. Så hvis du/dere er organisert, sjekk om dere har rett til advokathjelp ved førerkortbeslag. Jeg har takket ja til dette fra "mitt" forbund. Koster meg kroner 600,- ekstra på kontigenten pr. år...

Skrevet

Har opplevd akkurat samme situasjon som deg bortsett fra at jeg samtykket IKKE til politiets beslag av førerkort fra dag en.

Da fikk jeg lappen tilbake etter 3 uker på dagen etter å ha kontaktet og møtt en advokat i Drammen som spesialiserer seg på trafikksaker. Han tok 1500.- for å møte meg og legge opp en sak som var sterk nok til at politiet returnerte førerkortet og henla saken etter ett kort møte.

Kan legge til at han fikk meg frikjent selv med 75m skrensespor og en bil som var TOTALT vrak.... (i 60 sone!!)

Dette er 4 år siden nå så sliter litt med å finne kontaktinfo om denne advokaten men han har kontor i Drammen sentrum..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...