Gå til innhold

bygge basskasse i e34, tips?


Anbefalte innlegg

Har vert å handla to pioneer 10" i dag sammen med en magnat monoblokk på 2100watt max

musikken det går i er mest metall men også rock og noe smått med trance innimellom.

så er spørsmålet..

hva slags kasse bør jeg gå for?

hvordan bør den plasseres om det er lukket eller bassreflex

hva med montering i hattehylle? osv osv

frontsettet mitt er focal ett eller annet som spiller temmelig kraftig uten noe skurr, mangler bare den lille massasjen i ryggen :P

kom med dine erfaringer og meninger :)

legg også ut bilder om du har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lukket kasse i bagasjerommet ville jeg helt klart gått for. Plasser den midt i, rett bak setene, pekende med elementene mot bagasjelokket. Hvor mange liter bør kassen være spør du? Egentlig så stor som mulig, men kassen må være helt tett. Lim alle steder der to plater møter hverandre. Grunnen til at jeg ville gått for lukket kasse er at de spiller mer linjært enn porta kasser. Porta kasser har en peak innenfor et frekvensområde(hvor kommer ann på tuningen) og om du ikke har laget portet kasse før, så er det ikke så lett å oppnå det resultatet du ønsker. Ville ikke montert noe som helst i hattehyllen. Sørg for at bagasjerommet ditt er helt tett.

Om du spiller mye rock/metall så er midbassen veldig viktig å få frem, ikke det at det er mindre viktig i andre tilfeller, men siden basstrommer i metall og rock ikke er "basslyder", men midbass. Dårlig midbass i et slikt oppsett, for rock og metall, vil være veldig kjedelig..Jeg synes hvertfall at det er veldig kjedelig å høre på musikk der store deler av "det viktige" er borte, eller veldig lite av. For å få frem midbassen ordentlig, så må du passe på å lage en skikkelig kasse bak midbasselementet ditt, og at det er skikkelig tett. Luft som har mulighet til å sive ut, er med på å ødelegge for lyden høyttaleren din skal lage. Om høyttaleren monteres i døren, sørg for at det er riktig tett mellom deksel og døren. Og gjerne demp inner- og utersiden av døren med dempematter - det har en utrolig bra virkning!

Om du vil ha en sub som spiller virkelig bra i et oppsett der du hører på musikk som går fort(kjappe basstrommer osv), så ville jeg gått for 1*18" sub i lukket kasse. Om du liker at bassen er litt høyere enn alt annet, ville jeg gått for 2*18" subelementer montert i isobarik. Dette spiller dobbelt så høyt som kun èn montert i en lukket kasse. Grunnen til at du vil få bedre lydkvalitet med et stk 18" enn to stk 10" er fordi en 18" trenger ikke bevege seg like langt for å flytte like mye luft som en tilsvarende 10". Membranarealet på en 18"=1641cm2 og membranarealet på en to stk 10"=1459cm2.

Jo lenger en høyttaler må bevege en membran, jo fler mekaniske ulyder introduserer du til musikken. To stk 10" som jobber på høygir for å følge raske beats, vil gi langt mer mekanisk ulyd enn ett stk 18".

Kurrante løsninger for mellomtone, diskant og midbass. Bygget er i en 5-serie av E34 karosseriet.

Mellomtone og diskant på dashen.

38atrsi3hq0cgmbdx2gh.jpg

Midbass i kickpanelene.

aqmse96r8p06stkeaual.jpg

Skal se om jeg finner noen bilder av bygg i BMW, usikker på om jeg har noen til ditt karosseri..usikker på hvor forskjellig BMW er i bagasjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassa er bygget, og jeg er sterkt uenig i at 12 eller 15 må spille bedre samme hva..

for de pioneer 10" jeg har montert i kassa jeg laga spiller MER en høyt nok! det spiller rent og fit ( tatt i betraktning at forsterker ikke er finjustert enda)

og dette med retningen på kassa skal jeg prøve meg frem til en dag, nå står den mot bagasjeluka og det spiller bra

kan ikke se noe annet enn at det må\ bli enda høyere andre vegen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

username

Jasså ja, brukt bilder av jokkes bil nå ;) nå må jeg bare poengtere deg at dette er vel et bygge som overgår de fleste her inne, da dette er et konkurranse anlegg og EM vinner i advanced ubegrenset ;) Men det vet du jo..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og ingen bilder av bygg i bagasjerom som jeg var intressert i :P

men det kan jo egentlig være det samme da kassen er ferdig bygget :) og mtp. lyd og plassering av kasse så har jeg snudd kassa, det ble absolutt ingen forandring i lyden!

men så har jeg heller ikke laget noen ramme for å få komprimert lyden inn igjennom skipose hullet enda heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E34 er veldig tett, så det må du fikse, eller så for du bygge ei bandpasskasse om elementet kan brukes i den type kasse ;) det må sjekkes opp mot parametrene, men tenker det går, men du har jo bygget ei kasse så da er det jo en vurderingssak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jada båndpass funker fint med elementet :)

står alle mål i manualen og på esken til elementene og :)

fulgte spesifikasjonene slavisk da jeg lagde kassa, tror det ble ett avvik på kanskje 0.5 liter på rekomandert volum på kassa bare :) og hadde 15 liter å gå på til og fra så blei bra nok, om jeg føler lyden ikke er bra nok kan det hende jeg vurderer å lage båndpass senere, men skal laga ei ramme først og se hvor bra det blir :)

trenger jeg noe serlig mellomrom mellom kassa og veggen? kassa er helt rett der elementa står så det blir uansett mellomrom fra øverste del av kassa og ned langs veggen etter som den skrår og kassa er rett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koblet du 10" i serie eller parallell? Hvis parallell får du mer effekt ut av forsterkeren. Og husk at innstilling av lyd er en prosess som kan ta tid. Har hatt mitt anlegg i bilen nå i 1 mnd, og enda dukker det opp innstillinger som overgår forrige :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel det er da høyre og venstre ut på forsterkeren, så kjører elementene på hver sin utgang, de er for øyeblikket på 2 ohm hver.

det er dobbel spole på de, så vurderer å teste de paralellt, da blir det 1 ohm, bare for å teste :)

vet at det trekker mye strøm.. det er jo så si kortslutning :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel han sa monoblokk

men det er høyre og venstre på den :/ så vet ikke om monoblokk er kun til sub-utgang på spilleren med en terminal til en høytaler, eller om monoblokk rettogslett betyr kun til bass liksom.. ligger vel i korta hva det er, men ble litt i tvil etter han kødden i butikken sa det han sa ;)

uansett er den stabil ned til 1 ohm, men får jo da et problem med at det er to utganger, blir feil å kjøre to høytalere på EN terminal og ingen på andre vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

forsterkeren er:

Magnat Black core one 2100watt max 350 rms@ 4 ohm, 500 @ 2 ohm, 700@1 ohm ca

elementene er Pioneer TS-W258D2 x2 bygget i en cca 60liters portet kasse :)

det spiller bra, kjører på lavt volum foreløpig for å få spillt det inn litt rolig :)

link:

http://www.magnat.ch/index.php?id=3230&L=1

kan noen fortelle meg om denna kan brokobles? og hvordan isåfall? er 6 år siden jeg brokoblet sist og husker ikke mye av det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en monoblokk.. Bare flere utganger som går på samme krets. Så er bare koble elementene ned i 1ohm. Hvorfor spille pent? Er det noe som skal slites til eller gå seg til?? Er bare å spille på det.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...