Gå til innhold

Bruk av Biltema olje på en 320d Turbo Diesel 150hk (M47)...

RoyC
 Share

Anbefalte innlegg

Er der noen gode grunner å ikke kunne bruke Biltemas olje på denne motoren? Hører noen sier det er uaktuelt pga turboen.... ?

Lite aktuelt å betale skyhøye priser for oljen bare fordi den er "godkjent" av BMW...

Hvilke viskositet bør den ha og hvor mangen liter m/u filter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kjøp deg en 1980 Toyota om du ikke er interessert i å vedlikeholde en ordentlig bil.

BMW bruker 0w-30 slx olje, den har disse spesifikasjonene API SM/CF; ACEA A3/B3/B4, C3 og er en fullsyntetisk olje, om du finner biltema olje med samme spesifikasjonene vet jeg ikke, det er hvertfall nødvendig om du skal med god samvittighet følge skiftintervallene til bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI!

Ser den at oljen på Biltema er mye billigere på kort sikt. Men når du ser på motorhold over lang sikt ville jeg heller betalt 400-800 kr litern for god olje til din bil en 100-400 kr litern på Biltema som alle kan bruke. Spesielt med tanke på at du har en turbo bil, men også pga godt velikehold av motor. Ville hvertfall aldri kjørt på Biltema olje ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bare Castrol, ikke fordi den er best kanskje, men den holder motoren ren innvendig, noe jeg er mer opptatt av enn utvendig renhold. Sånn ser min Mazda V6 ut innvendig:

IMG_8053cleaninternals.jpg

Har kjørt på både SLX Professional 5W-30 og Magnatec 5W-40. De er ikke Longlife-godkjent, da må man ha Edge. Men jeg kjører bare 15k på hvert skift.

Regn litt på kostnaden pr km med dyrere olje, så kan det hende Biltemaoljen ikke er like interessant lenger :) F. eks olje til kr 1000,- sammenlignet med olje til kr 400, fordelt på 10k km: Forskjell på 6 øre pr km. Det har ihvertfall jeg råd til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...Mye tullete svar her...Men noen seriøse også.

Biltema har MYE bra for salg, selv om ikke alt er topp. Når det gjelder oljen vet jeg at den er mer en grei nok for de fleste biler. Spesielt eldre biler, men med turbo og longlife servicer så er det nok rett at man må skifte oftere... Så her er vel konklusjonen at oljen til Biltema er ok den om du skifter oftere.... Og om man skal skifte hver 5000km så blir det kansje ikke så veldig mye billigere heller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en olje er BMW LL-04 godkjent betyr at den tilfredsstiller BMW sine spesifikasjoner til oljen for å følge long-life skiftintervall i 2004. Kravet for min bil (2003 320d) er LL-01, dette fordi motoren ble introdusert i 2001, derfor er LL-04 mer en tilfredsstillende. LL-04 brukes på biler fra 2003, og skal brukes på biler med DPF.

Hvilke kvaliteter denne oljen har fremfor Biltema sitt alternativ vet jeg ikke, men jeg sparer ikke 200 kr for å kjøpe biltema og være avhengig av å bytte olje hver 5k-10k km når jeg kan kjøpe kvalitetsolje til 111,- literen og samtidig kjøre med god samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...Mye tullete svar her...Men noen seriøse også.

Biltema har MYE bra for salg, selv om ikke alt er topp. Når det gjelder oljen vet jeg at den er mer en grei nok for de fleste biler. Spesielt eldre biler, men med turbo og longlife servicer så er det nok rett at man må skifte oftere... Så her er vel konklusjonen at oljen til Biltema er ok den om du skifter oftere.... Og om man skal skifte hver 5000km så blir det kansje ikke så veldig mye billigere heller....

Mitt var ikke ment useriøst, men har prøvd en god del oljer, både Shell, Statoil, MOBIL og castrol, samt biltema sin..

De to førstnevnte er kanskje OK på en gammlere bil.. De siste 3 E30`ene jeg har hatt har kun fått Mobil eller Castrol. Dette pga kvalitet, og jeg har gått ned på (det lille) oljeforbruket som er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan dokumentere forskjellene eller er alle svar kun bassert på egen erfaring eller fordom mot biltema?

Inn til videre så sparer jeg ikke på oljen og kjøper det som er etter min oppfattning det beste til min bil! (innen for visse økonomiske grenser)

Har hatt mange og lange diskusjoner med svigerfar om dette, og det kommer sikkert til å vare i det uendelige... Jeg har spurt han hvorfor han er så "gnien" når det gjelder olje. Og han svarer alltid: "det står jo det samme spek på oljene og oppfyller de samme stemplingene av bokstaver og tall kombinasjoner".

Jeg kan ikke fatte at han fyller biltema olje på sin 2004 rav4!

Har hørt at noen mener det er statoil som leverer oljen til biltema?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=570774&st=20

Bla litt ned på siden så ser du innsiden fra en båtmotor som har brukt Biltema sin olje. Her ser vi en tydelig forskjell fra Olav_64 sin Zoomzoom.

En ting er smøreevnen, men en annen ting er renseevnen! Spesielt for oss som kjører turbodiesel er det ekstremt viktig med renseevne som holder lagrene i turboen ren for å hindre turboras.

Stoppie: Er din svigerfar av den gjengse Toyota-gjengen kan jeg tippe han kjører ganske så uinspirert og aldri krever så mye av motoren og dermed ikke har den samme "slitasjen" på motoren. Heller vet jeg ikke hvor langt den bilen har gått, men du kan jo be han åpne opp motoren å ta en inspeksjon på hvordan det ser ut inni der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...