Stoppie_Master Skrevet Mai 31, 2010 Skrevet Mai 31, 2010 http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=570774&st=20Bla litt ned på siden så ser du innsiden fra en båtmotor som har brukt Biltema sin olje. Her ser vi en tydelig forskjell fra Olav_64 sin Zoomzoom. En ting er smøreevnen, men en annen ting er renseevnen! Spesielt for oss som kjører turbodiesel er det ekstremt viktig med renseevne som holder lagrene i turboen ren for å hindre turboras. Stoppie: Er din svigerfar av den gjengse Toyota-gjengen kan jeg tippe han kjører ganske så uinspirert og aldri krever så mye av motoren og dermed ikke har den samme "slitasjen" på motoren. Heller vet jeg ikke hvor langt den bilen har gått, men du kan jo be han åpne opp motoren å ta en inspeksjon på hvordan det ser ut inni der. Har hørt fra et par hardnakkede at grunnen til at motorer som skjærer seg etter at man har brukt biltema olje er fordi biltema oljen renser så bra at skiten som har vært i motoren har løsnet Men finnes det en skikkelig forbuker test på nettet? Sånn test som er testet av fagpersoner...
///M Skrevet Mai 31, 2010 Skrevet Mai 31, 2010 http://www.bobistheoilguy.com/forums/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1532945
Stoppie_Master Skrevet Mai 31, 2010 Skrevet Mai 31, 2010 Dette fant jeg fra FBI på NRK: Motorolje er som merkeklær og flaskevann: et spørsmål om image, pris og følelser! Link: http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.905069
Gunnar Skrevet Mai 31, 2010 Skrevet Mai 31, 2010 Meg bekjent har det vært mye større og hyppigere problemer med dyr Shell-olje enn billig Biltema-olje, ihvertfall på M50/M52-motorene til BMW. Uansett, Biltema har også Longlife API SM-olje (specca til VW/Audi, Volvo, GM, Opel, Saab, m.fl.), akkurat like høy klassifisering som den dyreste Castrol-olja. Selv kjører jeg vanlige servicer og lar verkstedet putte på det de bruker (som jeg antar er fabrikkspec) på våre biler, som begge er LongLife-greier og triller langt på hvert skift. Antar det er Castrol de putter på både hos Møller og Morris/Bilia.
Wendel Skrevet Mai 31, 2010 Skrevet Mai 31, 2010 Mitt var ikke ment useriøst, men har prøvd en god del oljer, både Shell, Statoil, MOBIL og castrol, samt biltema sin.. De to førstnevnte er kanskje OK på en gammlere bil. Nå skal jo Statoil olje og Biltema olje være det samme da
stiann Skrevet Mai 31, 2010 Skrevet Mai 31, 2010 Mitt var ikke ment useriøst, men har prøvd en god del oljer, både Shell, Statoil, MOBIL og castrol, samt biltema sin.. De to førstnevnte er kanskje OK på en gammlere bil. Nå skal jo Statoil olje og Biltema olje være det samme da tror jeg ikke noe på. har foresten hatt motorhavari pga biltema olje.
Stoppie_Master Skrevet Mai 31, 2010 Skrevet Mai 31, 2010 Dette fant jeg, skrevet av en bilmekaniker: "Statoil tapper olje etter spesifikasjoner fra Biltema, det er forskjell på addetiver og raffineringsgrad (har sjekket)." Da har vi funnet ut at biltema kjøper oljen fra statoil, men de bestiller den så billig som mulig, der "minste" krav blir oppfylt. Videre etter å ha lest på nettet får jeg en forståelse på det at de ekstra egenskapene div olje tilbyr er kun nødvendig under harde belastninger, som feks kaldstart eller racing bruk. Det sies at oljen som blir tatt ut i norsjøen er så fin og god at den er god nok som mineral olje til vanlig bruk. Olje fra andre strøk er dårligere. Derfor bla må norge kjøpe asfalt fra utlandet (dette er den groveste oljen etter rafineringen) Etter å ha lest mye forskjellig, så vil jeg si det at all olje er brukanes men man må ta med alle faktorer for å finne ut hva som egner seg til det bestemte kjøretøyet....
Morty999 Skrevet Mai 31, 2010 Skrevet Mai 31, 2010 tror jeg ikke noe på. har foresten hatt motorhavari pga biltema olje. jaha? og hvordan kan du si dette? jeg har brukt tema olje på MYE forskjellig og har aldri hatt noe tull med den engang.. fyllte det på en m50 motor som gikk HELT stille og pent.. så fylte vi på fina olje full syntetisk mot mineral fra tema.. og da begynte den å tikke med engang.. så bare fyll biltema olje, det funker like bra! og mye billigere...
Wendel Skrevet Mai 31, 2010 Skrevet Mai 31, 2010 tror jeg ikke noe på. har foresten hatt motorhavari pga biltema olje. Veldig spent på hvordan du har kommet frem til denne konklusjonen?
DannyRS Skrevet Juni 1, 2010 Skrevet Juni 1, 2010 Biltemas longlife 5w30 olje oppfyller: GM-LL-A-025, GM-LL-B-025, ACEA A3/B3/B4, API SL/CF. Selv har jeg brukt Castrol Magnatec 5w30, den oppfyller: API SL, ILSAC GF-3, ACEA A1/B1, Ford WSS-M2C913-A, WSS-M2C913-B Edit: sjekka castrol.no, og ser at de anbefaler Castrol Edge 5w30.. jaja..
Jealous_much Skrevet Juni 1, 2010 Skrevet Juni 1, 2010 Biltemas: ACEA A3/B3/B4 Castrol: ACEA A1/B1 *ACEA oppgis som A1, A2, B2, B3, etc. Jo høyere tall bak bokstaven, jo bedre olje.
Stoppie_Master Skrevet Juni 1, 2010 Skrevet Juni 1, 2010 Castrol kommer sikkert med et alternativ som er bedre, eller er disse to som er nevnt rett ovenfor her i samme pris klasse?
BMW 2002 Fredrik Skrevet Juni 1, 2010 Skrevet Juni 1, 2010 Biltemas: ACEA A3/B3/B4Castrol: ACEA A1/B1 *ACEA oppgis som A1, A2, B2, B3, etc. Jo høyere tall bak bokstaven, jo bedre olje. Sannhet med modifikasjon! A1/B1 Stable, stay-in-grade oil intended for use at extended drain intervals in gasoline engines and car & light van diesel engines specifically designed to be capable of using low friction low viscosity oils with a high temperature / high shear rate viscosity of 2.6 mPa*s for xW/20 and 2.9 to 3.5 mPa.s for all other viscosity grades. These oils are unsuitable for use in some engines. Consult owner manual or handbook if in doubt. A3/B3 Stable, stay-in-grade oil intended for use in high performance gasoline engines and car & light van diesel engines and/or for extended drain intervals where specified by the engine manufacturer, and/or for year-round use of low viscosity oils, and/or for severe operating conditions as defined by the engine manufacturer. A3/B4 Stable, stay-in-grade oil intended for use in high performance gasoline and direct injection diesel engines, but also suitable for applications described under A3/B3. A5/B5 Stable, stay-in-grade oil intended for use at extended drain intervals in high performance gasoline engines and car & light van diesel engines designed to be capable of using low friction low viscosity oils with a High temperature / High hear rate (HTHS) viscosity of 2.9 to 3.5 mPa.s. These oils are unsuitable for use in some engines. Consult owner manual or handbook if in doubt. Kilde: http://www.acea.be/images/uploads/files/20090105_081211_ACEA_Oil_Sequences_Final.pdf
Jealous_much Skrevet Juni 1, 2010 Skrevet Juni 1, 2010 Biltemas: ACEA A3/B3/B4Castrol: ACEA A1/B1 *ACEA oppgis som A1, A2, B2, B3, etc. Jo høyere tall bak bokstaven, jo bedre olje. Sannhet med modifikasjon! A1/B1 Stable, stay-in-grade oil intended for use at extended drain intervals in gasoline engines and car & light van diesel engines specifically designed to be capable of using low friction low viscosity oils with a high temperature / high shear rate viscosity of 2.6 mPa*s for xW/20 and 2.9 to 3.5 mPa.s for all other viscosity grades. These oils are unsuitable for use in some engines. Consult owner manual or handbook if in doubt. A3/B3 Stable, stay-in-grade oil intended for use in high performance gasoline engines and car & light van diesel engines and/or for extended drain intervals where specified by the engine manufacturer, and/or for year-round use of low viscosity oils, and/or for severe operating conditions as defined by the engine manufacturer. A3/B4 Stable, stay-in-grade oil intended for use in high performance gasoline and direct injection diesel engines, but also suitable for applications described under A3/B3. A5/B5 Stable, stay-in-grade oil intended for use at extended drain intervals in high performance gasoline engines and car & light van diesel engines designed to be capable of using low friction low viscosity oils with a High temperature / High hear rate (HTHS) viscosity of 2.9 to 3.5 mPa.s. These oils are unsuitable for use in some engines. Consult owner manual or handbook if in doubt. Kilde: http://www.acea.be/images/uploads/files/20090105_081211_ACEA_Oil_Sequences_Final.pdf Nja, uansett. Noe lettere forklart var det iallefall Har oljen A3/B3/B4 spesifikasjon er den mer enn god nok til de fleste BMW'er
BMW 2002 Fredrik Skrevet Juni 1, 2010 Skrevet Juni 1, 2010 Ifølge BMW TIS er Biltema oljen godkjent i henhold til ACEA kravene. Selvom Biltema er godkjent i henhold til ACEA kravene kommer ikke et slik produkt på min bil så lenge jeg får tak i skikkelig Castrol til en grei pris.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå