Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei har nylig kjøpt meg en 525tds

bilen hadde stått i nesten 5 år lagret utendørs.

Motoren høres veldig bra ut på tomgang og god respons på gasspedal intill litt over 2000omd da butter det (som turtallsperre),

hva kan forårsake denne feilen ?

Skrevet

Har den LMM ( luftmengdemåler )

I tilfellet så prøv og dra ut kontakten til denne og kjør bilen uten, viss bilen blir mye bedre så er det feil på denne.

Hilsen

Terje

Skrevet

Det er veldig tydelig feil på luft masse måleren. Se om det er noe brudd i noen ledninger hvis ikke så må du kjøpe deg ny.

Skrevet

er det den sensoren som er skrudd i innsuget ?. Kan feilen være diesel pumpe ?

Skrevet

det er en sensor som sitter i innsuget ja, rett etter luftfilteret. Også skal det sitte en kontakt i den. Det er den sensoren som regulerer hvor mye luft motoren skal ha. Jeg er veldig sikker på at det er den det er noe feil med. du kan prøve å ta ut kontakta, og hvis du ikke legger merke til noe forskjell så er det den det er noe feil med, jeg er veldig sikker på at det er den.

Det kan ikke være diesel pumpa det er noe galt med.

Skrevet

motoren har ikke lmm. sensoren i innsuget, vel det er to sensorer. den ene er en temp sensor, den andre, som sitter på karosseriet er map sensor. eneste som skjer om sitnevnte er def er at den ikke mater på med diesel når ladetrykket kommer. så den vil gå dårlig, men fremdeles fint greier over 2000. evt, om feilen gjør at verdien blir for høy går den i nødprog, men fremdeles vil den fint greie fult turtall.

får den diesel? sjekka filter osv? ville tatt av slangen som går inn på pumpa og se hvor mye den mater (du må muligens kinne akkurat når du gjør dette for å få aktivert matepumpa.)

du sier det høres ut som turtallsperre, snakker vi da bastante kutt og du hører at det ikke tenner som det skal, eller bare at turtalle slutter å øke?

Skrevet

turtallet slutter å øke stopper å øke ca 2300-2500rpm . går nå i den tro at bilen har gått i nødprogram . men får ikke kontakt med diagnose programmet (carsoft).

har prøvd å koble fra og til alle "Følere/sensorer" jeg ser, men ingen forandring.

Har byttet matepumpe i tank også uten forandring.

Skrevet

når bilen går i nødprogram reduseres bare dieselmengden, du få allikevel maks turtall. jeg har originalt bmw diagnoseutstyr.

har du sjekket at du får rikelig med diesel fram til pumpa? altså ut av filteret?

og hvordan stopper det å øke? helt rolig, eller med mer bastante kutt?

Skrevet

turtallet går normalt til 2000rpm og "rolig" til 2500rpm hvor den da ikke går lenger.

hatt av slangene og det kommer diesel det renner godt av diesel røret.

Hvor i landet befinner du deg ?

Skrevet

jeg bor på rena, ikke så langt fra elverum (og hamar).

du da?

iom at den kutter turtallet rolig så er nok diesel matinga ok ja. grunnen til at jeg ikke tror det er nødprog er at det ikke er sånn nødprog er bygd opp.

skulle lest feilminnet og kjørt noe testmoduler.. mulig det er noe enkelt, men jeg kommer ikke helt på hva det skulle være. blir litt enklere med riktig diagnoseutstyr..

Skrevet

bor i røyken jeg da like uten for drammen. men klarer ikke å forestille meg noe som kan forårsake en slik feil.

Skrevet

feil på gass potetiometer kan nok gi en slik feil.. det samme om det er dårlig kontakt her.. men nå bare tenker jeg høyt..trenger ikke å ha noe med det å gjøre i det hele tatt.

drammen er et stykke ja..men skulle absolutt lest feilminnet og kjørt noe testmoduler..

Skrevet

Sjekk den tynne slangen på undersiden av innsuget for sprekker, helt fra start til slutt.

Dersom denne revner, så kan du få slike problemer som du nevner.

Skrevet

hæh? slangen til turbotrykksføler?

ser ikke hvorfor man da ikke skulle fått opp turtallet.. :S

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...