Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nettopp bygget om min 34 touring 95 mod.

Dette er en jobb som ingen skal grue seg til. Det er en ganske rask og enkel jobb.

Mine forkunnskaper om bil er svært begrenset og jeg har aldri før skiftet dempere/fjærer på bil.

Mine erfaringer og tips:

Tid: Jeg skiftet fjærer og dempere foran og bak, samt fjernet ALT av nivåreguleringen, startet kl 1100 og var ferdig kl 1900. Til de som er erfarne må dette gå mye raskere. Selv måtte jeg lese DIY utskrifter fra nettet på fremgangsmåten:)

Fjern alt av nivåreguleringsdeler! Hvis du velger å proppe regulatoren så vil du måtte med tiden bytte rørene inn på regulatoren da disse med tiden vil begynne å leke. Samme gjelder hvis du propper ledingene som går ut til demperene. Fjerner du alt så slipper du all fremtidig vedlikehold og lekasjer! Samt du sparer vekt, rust og minimerer belastningen på motoren ved å lage en "loop" på tilføringsrøret og returrøret fremme ved motoren.

Jeg valgte altså å skjøte tilføringsrøret med returrøret. Skjøten gjorde jeg like foran torpedoveggen. Det var en enkel jobb og tok toppen 15 min. Ingen problem og komme til rørene. Bare forsikre deg om at du har de rette og ikke kutter et bremserør istedet:) Jeg valgte å bruke nippelverktøy og festet en hann og en hunn plugg på hver av rørene og skrudde dem så sammen. Det går sikker fint å bruke en gummislange med slangeklemmer også.

Dempere og fjærer bak: Jeg brukte Supersport senkefjærer og dempere, det senket 50 mm foran og 30 mm bak. Det resulterte i at bilen ble lavere bak en foran:( Jeg anbefaler derfor å bruke originale dempere og fjærer bak og kun senke foran. Slik vil bilen få samme høyde med tanke på skjermbue og dekk foran og bak. Selv kommer jeg til å kappe en ring foran og beholde den lave høyden bak. Men optimale bruksegenskaper mener jeg en beholder best med og ha originale fjærer/dempere bak og kun senke foran.

Jeg ble overasket over de høyt forbedrete kjøreegenskapene etterpå!! Bilens gamle understel hadde fra før av nye originale demper foran, men en av nivådemperene bak hadde en lekasje. Men det nye oppsettet var en helt anen verden!! Høy comfort samtidig som den var tight og sportslig!

Har tidligere hatt BMW med Bilstein sportsdempere, de synes jeg ble ALT for hard! Supersport sine dempere er LANGT billigere, men gir mye bedre comfort! Såfremt en ikke driver banekjøring ville jeg valgt Supersport:

Lykke til med ombyggingen! Hvis noen ønsker kan jeg legge ut bilder av "loopen" som jeg lagde på tilførings og returrøret:)

Skrevet

Lurer på om det systemet du snakker om er det samme som jeg har på min E38, ikke at jeg har tenkt til å senke eller noe akkurat nu, men en dag går det vell til H#&%*, og da er det greit å vite :)

For min del blir jeg å prøve og kun sette på senkefjærer og beholde disse orginale demperne som har justering, går inn sånne slanger eller noe inn på dempertårna....

Skrevet

Hei, du tenger ikke å montere senkefjærer for å senke bilen når du har nivåregulering, du justerer høyden du ønsker med nivåregulatoren bak.

Skrevet
Hei, du tenger ikke å montere senkefjærer for å senke bilen når du har nivåregulering, du justerer høyden du ønsker med nivåregulatoren bak.

Kan du utdype det?

Senking på nivåreguleringa syns jeg ikke blir noe bra. Og ihvertfall ikke stivt nok!

Så fjerne hele driiden og sette på noe bra greier :wink:

Æ skal da vell ikke ha 7 serien stiv, ingen sportsbildeette her er jo comfort som teller og;

senkingen er pga utseende!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...