Gå til innhold

god sirkulasjon, men returslange fra radiator blir ikke varm


1and0nly
 Share

Anbefalte innlegg

Bilen er en 95mod E36, men spørsmålet gjelder generelt alle..

Det er sirkulasjon, vannpumpen er ny(metall), ny termostat, radiator er flushet og tempraturen er stabil..

Alt er egentlig i orden men returslangen blir ikke varm!

Innslangen på radiatoren blir varm som normalt og den øverste delen til høyre på radiatoren blir varm men resten er KALD..

Hvordan er deres bil? noen formeninger?

I mine øyne skal det ikke være så stor kontrast! #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sitter termostaten på denne motoren?

På f.eks. VAG 8V sitter jo denne nettop i blokka der returslangen går.

Dersom du er sikker på at termostat er OK, vil jeg tippe du har en diger luftpropp ett sted i systemet.

Da vil du ikke få (full) sirkulasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har styrt mye med e36 og kjøling. Bare det å lufte kan være vanskelig nok i seg selv der. Jeg startet den, satte slangen i ekspansjonstanken og lot det renne til det tøt vann ut i alle retninger en stund sånn at jeg var sikker på at jeg ikke hadde mer luft i systemet. Var den letteste måten kom jeg frem til . Såklart ikke fullt trykk. men nok til at det rant jevnt over tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min 728 er det lufteskruer som jeg løsner på.

Klemte med handa bla på slangene for å få ut lufta og så i tillegg seinere hadde jeg motoren igang og løsnet litt på lufteskruen og stramma den til når det kom veske ut.... På min så kan bilen stå på tomgang en god stund før det kommer varme i returslangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du renset den med vannslange ja, men når du var ferdig, hvordan fikk du blandet det med kjøleveske uten å slippe så mye luft inn igjen?

Tappet av ekspansjonstanken og fylte denne med kjøleveske. tok av returslangen oppe på ekspansjonstanken og lot det renne ut i stede for oppi tanken igjen når den gikk. Etterfylte så x antall ønsket liter kjøleveskekonsentrat i ekspansjonstanken for så å koble til returslangen igjen. Du må jo da vite hvormye veske motoren tar og da regne ut hvormye blanding du må få oppi eksp.tanken.

Klemme på slanger som sagt over var det og en del av prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

hadde samme problemet på min motor og da var det varmeapparat registeret som var tett grunnet radiator tett og det samme var toppen på motoren når jeg bytta toppakning nå den var tettet grunnet radiator tett så ikke bruk detta folkens. ihvertfall ikke på disse motorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal slange ut av radiator bli varm? Jeg er frnøyd når den er kaldere enn inn slangen. Ellers gjør ikke radiator jobben sin. Jeg ser ikke hva som er problemet her..

Godt det er flere av oss. jeg har sittet nå i snart 5min for å forstå hva problemet er... hehe

Trådstarter: når du sier returslanger, så mener du den som går ifra radiatoren til motoren ikke sant? Den skal jo såklart ikke være varm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei.

hadde samme problemet på min motor og da var det varmeapparat registeret som var tett grunnet radiator tett og det samme var toppen på motoren når jeg bytta toppakning nå den var tettet grunnet radiator tett så ikke bruk detta folkens. ihvertfall ikke på disse motorene.

Dette var veldig krøkkete skrevet, og forsto ingenting utav det..

slik jeg har forstått det; Min radiator er blitt spylt igjennom, ergo ikke tett og ikke samme problem som deg?=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som overskriften sier så er det riktig at jeg snakker om returslangen fra radiator.

Såklart skal ikke returslangen bli like varm som slangen fra motoren(hvis radiatoren gjør jobben sin), men man skal vell kjenne at den er varmere en kroppstempratur?

Får det ikke til å stemme at radiatoren klarer å kjøle ned kjølevesken fra motoren(92grader) og ned såpass mye..

Kan dere gjøre meg en tjeneste og kjenne på radiatoren deres hvordan tempraturen forandrer seg jo nermere returslangen?=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en skikkelig varm sommerdag eller under hard kjøring, så skal den åpnes, slik at den får brukt enda mer vann til kjøling, noe sånn i den duren... Min blir ikke varm når den bare står på tomgang, skal litt til får å få det til å åpne seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en skikkelig varm sommerdag eller under hard kjøring, så skal den åpnes, slik at den får brukt enda mer vann til kjøling, noe sånn i den duren... Min blir ikke varm når den bare står på tomgang, skal litt til får å få det til å åpne seg...

Termostaten åpner seg såfort tempraturen er på normal drift og da er det alltid sirkulasjon på kjølesystemet.

Lar du bilen din stå 20-30min på tomgang vill motoren være på normal driftstemperatur og termostaten åpner og regulerer seg slik at temperaturen holder seg gjevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...