Gå til innhold

E28 uten spenning på dyn. Bil lader ikke - hvordan gå frem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Folkens!

Jeg har vært så heldig og få tak i en 85´525i, E28 for prisen av vrakpanten. Har skiftet en ventil, tatt rust og bilen begynner og bli bra. MEN - får den ikke til å lade! (varsellampe lyser rødt). Jeg er veldig fersk på mekking, men har gjort følgende:

Målt med voltmeter mellom rød på dynamo og gods - her er det helt dødt selv om batteri er tilkoblet. Dette synes jeg er rart, for på en tilsvarende bil jeg har forsøkt på - er det batterispenning mellom disse punktene. Stemmer det ikke at batteri skal være "direkte" koblet til dynamo?

Uansett - hvis jeg starter bilen får jeg heller ingen utslag på voltmeteret mellom dynamo og gods. Det rare er - akkurat mens jeg drar bilen på starteren - DA gir voltmeteret utslag. (10-11 V) men blir altså borte igjen når starteren kobler ut og motoren starter.

Dette har fått meg til å tro at det kan være dårlig kontakt en plass. Det er verdt å nevne at én gang mens jeg har holdt på med bilen, så fungerte ladingen - i hvert fall lyste ikke lampa. Har byttet spenningsregulator og børster.

Er det noen som har synspunkter på hvordan jeg kan gå frem videre? Svake kontaktpunkter?

Mvh

Lars

Skrevet

Husker jeg var borti samme problem på en Chevrolet G30, den ladet ikke, bare inniblandt med en gang jeg startet den osv. Her skulle voltmeteret ligge på rundt 16v+ når den ladet, men duppet hele tiden rundt 8-10v.

Var dårlig kontakt i en plugg hvor det var flere stikkere. Manglet stabil tenningsstrøm, derfor den ikke fungerte.

Skrevet

Hmm, ja, mistenker kontaktproblemer et sted. Går det an å dra en kabel fra batteripluss direkte til dynamo? Deretter starte bilen og se om ladingen fungerer??

Skrevet

Sikkert defekt Dynamo. Se hvor kablene til dynamo går, har ikke vært borti E28 før, men er mange biler der ladingen går gjenom starteren, altså når du vrir på nøkkelen og starteren får strøm vil det også gå strøm til dynamoen, som du skriver så får du ikke strøm når du ikke drar på starteren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...