Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Regner med at det er noen av calipperne mine som henger, typiske tegn når de henger seg : risting i rattet, dieselforbruket øker, små pipelyder når jeg bremser, litt slakkere pådrag og en rar lukt fra hjulene.

Noen av bremseskivene som er mye varmere en de andre, SÅ - hva gjør en da for å "løsne" dem opp igjen?

De må vel plent smøres, men er det en enkel sak å få komme til og få gjort dette? Bør bremsesystemet luftes etterpå? Noen gode tips her?

Skrevet

det jeg gjorde var å ta av caliperen (er null stress) og pusset stemplet for rust, smørte opp og satt alt på igjen.

1200 kr spart ^^

EDIT: du slipper å lufte bremsene ja :)

Skrevet

også får du samme problemet igjen ikke så lenge etterpå.

en ny bytte kalipper er ikke så dyr. 11 - 12 hundre kroner.. helt grei og fair pris. er forøvrig ikke alle de punktene du nevner er ikke de som først og fremst sier om en kalipper henger.

stå plant med bilen, ta såvidt løs, inn med clutch, og kjenn hvordan bilen stopper. de fleste med normalt følsom ryggrad kjenner da om noe henger, og er du litt rut, også hvor det henger.

ved bytte må du lufte etterpå.

jeg har prøvd å overhale kalippere, pusse og smøre, og å bytte, og jeg spandere fint de 1200 for en ny kalipper..

Skrevet

Er feilen periodisk? Hele tiden eller kun etter du har bremset?

Ville uansett jekka opp bilen og kjent over hjulene om de henger. Smør så opp klosser/glidere og sjekk om du får trykt stempelet helt inn i caliper. Se etter rifter i pakningen. Får du ikke trykt stempelet helt inn kan det tyde på rustkant. Da ville jeg byttet caliper. De koster ikke mer enn 700,- på Koed.no.

Går selvfølgelig an å pusse og smøre, men det er ikke optimalt.

Skrevet

Feilen kommer når jeg har kjørt bilen varm.. fikk dette første gang igår på vei hjem fra jobb. Etter jeg bremset litt godt begynnte rattet og riste, og det var en rar lukt fra hjulene da jeg parkerte. Noen av bremseskivene var varmere en andre.

Idag morges var den helt som normal igjen, men feilen kom tilbake på vei hjem fra jobb idag da bilen ble varm. Mye bremsing i køen hjem og ristinga kom tilbake, den ble litt slakkere på pådrag og spesielt den ene bremseskiven fremme var mye varmere en de andre. Merket også at diesel "nåla" har sunket fortere en den pleier..

Skrevet

Kan være skivene dine også, da du beskriver risting i rattet da du bremser. Ofte kommer dette av kast i skiva.

Og om du skal bytte/overhale caliperne ville jeg ha byttet klosser i samme slengen.

Du ser fort om det er caliperen som er synderen ved at klossene er slitt ujevnt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...