Wazu Skrevet Juni 5, 2010 Share Skrevet Juni 5, 2010 Hei, har hatt dette problemet med takluken min siden jeg kjøpte bilen, men har egentlig ikke tatt meg tid til å se skikkelig på det før nå. Her har jeg lastet opp video slik at dere kan se hva problemet er. Når jeg skal åpne takluken normalt, dvs at den sklir bakover, går den forsåvidt fint. Men den stopper 2-3 cm før den skal (antar jeg), men hvis jeg slipper knappen og trykker på den en gang til går den helt bak (ser det på videoen). Men tiltingen har jeg aldri fått til. Holder inne knappen slik at luken skal tilte.Det nederste dekselet begynner å skli bakover, samtidig som at luke løfter seg littegranne. Men så stopper det opp. Slipper jeg knappen og holder den inne på nytt, går dekselet litt mer bakover, og luken spretter opp ca 1 cm i bakkant, men ikke nok til at det blir noen åpning. Hjelper heller ikke å slippe knappen og trykker mer, den går ikke lengre. Samme fram i ogjen, den stopper litt opp slik at jeg må trykke på nytt. Nå i vinter har jeg da ikke brukt luken, men nå som det er sommer og sol hadde det vært kjekt å kunne bruke tiltefunksjonen. Så noen ideer om hva dette kan være? har hørt snakk om vanlige taklukefeil kan være knekte plastpinner, gåent rele osv. Men hadde vært greit om noen hadde vært ute for dette før og kunne gi meg en litt mer solid pekepinn. Takk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KrHeLl Skrevet Juni 5, 2010 Share Skrevet Juni 5, 2010 hmm, slenger meg på her, tror muligens jeg har samme problem. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Johnsen86 Skrevet Juni 5, 2010 Share Skrevet Juni 5, 2010 Det trengs mye smøring her! Det er grunnen til at det ikke vil helt tilbake på første forsøk. Blir for stor motstand for motoren så kopler den ut. Når det gjelder tilten ville jeg fjerna dekselet ved bryteren og prøvd å bruke nødløsninga ved å skru den opp manuelt. Om du får det opp kan du skru ut luka og kikke ordentlig rundt etter hva som er galt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
huldra66 Skrevet Juni 5, 2010 Share Skrevet Juni 5, 2010 Hei Viss luka har samme mekanikk som på E39 så er det sikkert knekte plast tapper i mekanikken. Jeg hadde dette selv på min E39 da ville heller ikke luka tilte selv om den kjører mekanikken og det ser det ut som om din gjør riktig. Disse plasttappene er direkte involvert i løftingen av luka. Det kan og bli treghet i systemet pga dette og den kan være grunn til att den stopper på tilbakeveien. Det er mulig og fikse dette selv men er ikke den letteste jobben en sitter med mye løse smådeler en stund Lurte seriøst om jeg ville få min sammen igjen når jeg holdt på Skal se om jeg finner noen bilder Hilsen Terje Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
huldra66 Skrevet Juni 5, 2010 Share Skrevet Juni 5, 2010 Her er bilder fra E39 luka ( min har glassluke ) Disse delene kommer som ett sett , reprerasjonen gjøres uten og måtte ta ned taktrekket da en gjør alt ovenfra. Bilde av knekt del Bilde av ny montert tilbake i sleide Bilde hvor skruene til luka sitter En skrue fremme og to i bakkant ( torx ) Sleide som skal skiftes må skyves frem i sporet for og få dem ut. For og få til dette må fremre spoiler ut og det får en til ved og løsne den og vippe den bakover slik. Håper dette kan hjelpe deg på vei, men det blir mye løse deler en stund da du må demontere settet som leveres og bruke bare noe av det for og gjøre dette enklest. Hilsen Terje Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wazu Skrevet Juni 5, 2010 Forfatter Share Skrevet Juni 5, 2010 Se der ja, greit med litt forklarende bilder. Så det går ann å gjøre det uten å rive ned taktrekket og ta hele kasetten ned og ut gjennom kupeen, det gjør jo ting med ett lettere enn det jeg så for meg. Godt tips det med å prøvde å skru luken opp manuelt, tenker jeg stikker ut og prøver på det nå, så får jeg se hva som skjer. Hvis den tilter da kan vi vel konkludere med at det er smørning som trengs, hvis ikke er det noen plast-greie som er knekt inni der mest sannsynlig da. Får stikke ut å prøve . Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Wazu Skrevet Juni 5, 2010 Forfatter Share Skrevet Juni 5, 2010 Vel, prøvde meg på å skru opp luken manuelt, men det gikk heller dårlig. stoppet opp samme stedet som når jeg trykker på knappen, og fikk ikke rikket den videre. Stod bom fast. Så regner med det er noe plastgreier baki der som har knekt av og stopper tiltingen. Noen som vet hvor man får kjøpt et slikt reperasjonsett? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
babjorn Skrevet Juni 5, 2010 Share Skrevet Juni 5, 2010 Virker som samme som meg å da var det denne delen som var knekt Tror den koster 230kr på GS hvis det er denne,mulig det er noe annet men var denne på min. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
huldra66 Skrevet Juni 7, 2010 Share Skrevet Juni 7, 2010 Her er forresten en DYI fra bimmerforum på samme tema http://bimmer.roadfly.com/bmw/forums/e39/8023857-4.html Hilsen Terje Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
-Erik- Skrevet Juni 7, 2010 Share Skrevet Juni 7, 2010 Jeg har aldri vært borti en e36 som ikke har vært sånn. Begge mine var/er sånn og de jeg kjenner med takluke er like. Trodde de skulle være sånn jeg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Tore Skrevet Juni 7, 2010 Share Skrevet Juni 7, 2010 Jeg har aldri vært borti en e36 som ikke har vært sånn. Begge mine var/er sånn og de jeg kjenner med takluke er like. Trodde de skulle være sånn jeg Jeg kan vel egentlig bekrefte at det ikke skal være sånn. Min takluke går opp sikkert 4-5cm i bakkant ved tilting. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå