Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp kjøpt en 2.4 liter Hartge motor. Basert på M50B20. Hva som spesielt er gjort for å få 2.4 liter slagvolum vet jeg ikke. Muligens er veiven fra 525TDS brukt. Den har samme slaglengde som M52B28. Må se om jeg får tak i en erfaren kar hos Hartge. Fikk bare begrenset info sist gang jeg ringte. Jeg venter å få tilsendt forskjellige bilag om bilen/motoren. Motoren skal vissnok ha gått 176.000 km. Men skal nok få helt eksakt info om noen dager. Bilen ble slaktet pga mye rust i karosseriet. Ikke pga skade.

Motoren er uten Vanos.

Hartge pleier jo å sette på kvassere kammer, porte toppen og gjøre en bra motorprogrammering. De er helt i samme klasse som Alpina og AC Schnitzer.

I følge en liste jeg kom over har motoren/bilen følgende data.

Boring 80 mm. Slag 82.8 mm.

188 hk ved 6.000 omdr. 235 Nm ved 4.500 omdr.

Kompresjon 10,5

0 til 60 MPH(96 km/t) går på 7.2 sekunder.

0 til 1000m på 27.6 sek.

Toppfart 144 MPH(231.8 km/t).

Ut i fra ytelsene er bilen like rask som en 325.

Dette er kanskje en spennende motor å sette kanskje turbo eller kompressor på også?

Motoren er til salgs for 7.500 kr + eventuell frakt. Da følger Hartge tunet hjerne med, starter, dynamo og ledningsnett. Innsugsbelg og LMM fikk jeg ikke med. Det står M50B20 innsug og spjeld på motoren. Sikkert mer effekt å hente med større spjeld fra M50B25 eller hele 2.5 liter innsuget?

Manuell girkasse og eventuelt 325 mellomaksing, diff og drivakslinger har jeg og.

Kommer hjem til Norge ca 23 juni.

Hilsen Eirik.

Skrevet

Jeg kommer med fergen til Kristiansand. Da er det ikke så veldig langt å kjøre for dere på Østlandet. Ellers tror jeg at jeg kan ordne frakt for ca 1.000 til 1.200 kr med TollpostGlobe eller en annen sjåfør jeg kjenner.

Dette er en motor som er ganske sjelden. Regner med at Hartge vet hva de skal gjøre for å lage en sportslig motor. Girkassen kan selges sammen med motor, svinghjul og clutch for 9.000 kr.

Håper å få papirer i postkassen snart. Da kan jeg skrive mer om motoren.

Er det noen av dere som kjenner til denne Hartge motoren? Og som kanskje har kjørt en H3?

Eirik.

Skrevet

hvis du får litt mer info om motoren så er jeg int, og om den kan hentes på østlandet blir det litt lettere.. jeg trenger ikke svinghjulet eller girkasse, send pm når du får litt mer info da?`:)

Skrevet

Jeg skal spörre selgeren om han har nummeret til den tidligere eieren. De kjenner hverandre vissnok. Da fär jeg nok vite det jeg trenger. Höre hvordan denne motoren er sammenlignet med en M50B25.

Jeg ringte til Hartge tidligere om info, og fikk da bare en tabell av de eldre bilene tilsendt pä mail. Men den karen skrev at han ikke kunne hjelpe meg videre da jeg spurte om info om E36 H3. Skal pröve igjen og spörre etter noen som har jobbet der lenge.

Jeg skal sannsynligvis bytte en bil med en kar nord for Lillehammer og mötes pä halvveien. Kanskje det er sjanse for levering i Asker. Skal sjekke ut det ogsä närmere.

Eirik.

Skrevet

Ringte nettopp for ö höre om papirene pä motoren var sendt, og de hadde glemt det ut. Det er irriterende. Men ble lovet at brevet skal sendes pä mandag. Sä häper ä komme med mer info pä onsdag.

Vet noen om sökemotorer som er bedre enn Google? Pröver ä finne ut mer om Hartge H3 bilene, men er ikke mye ä finne.

Eirik.

Skrevet

Takk for tips og info begge to.

Tok en utskrift på 18 sider og fant noe info om 2.4 literen, men ikke mye. Forresten har Hartge laget 2.3 liter og 190 hk ut av 318 is. Og 245 Nm. Og 3.5 liter med 280 hk med 380 Nm ut av M52B28. 5.5 sek fra 0 - 100. Så Hartge karene kan motorer.

H3-2.4 har disse dataene: Basert på 320 M50.

Slagvolum 2.452cm3 (42 cm3 mindre enn 325)

Effekt 188 hk ved 6.200 omdr.

Max Nm 235 ved 4.600 omdr.

Toppfart 228 km/t

0 - 100 km/t 7.4 sek.

Hartge 2.4 ser ut til å være litt raskere fra 0 - 100 enn en 325. Vet ikke utvekslingen på diffen. Men tror ikke at en 320 diff vil gi så høy toppfart uten at turtallssperren ligger veldig høyt. Tipper at den har utveksling ganske lik 325 på 3.15.

Effekten kan som tidligere nevnt sikkert økes litt ved å bruke innsugsspjeld fra M50B25 som har ca 1 cm større diameter. Og 325 LMM. Motoren vil da få vesentlig mer luft.

Hartge 2.4 har sannsynligvis et større eksosanlegg enn en 320. Men jeg har liggende E36 325 kat. og bakspotte. Der er det doble rør hele veien fra manifoilene i motsetning til 320 som bare har enkle rør.

Ellers ser det ut til at Hartge leverte forsterkete clutcher til de forskjellige motorene. Men vet ikke om det var standard eller ekstrautstyr.

Da ble det ikke så veldig mye ny info. Men det bekrefter at Hartge er et av de beste tuningfirmaene for BMW.

Så håper jeg at bilagene jeg venter på kan bidra med mer info.

Eirik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...