Skallesei Skrevet Juni 6, 2010 Share Skrevet Juni 6, 2010 Heisann... Lurer på å bygge om min 97mod BMW 320 Cabriolet til M3 3,2. Donorbilen er en tyskimportert 96modell M3 cab som foreløbig kun er momset inn til Norge. Tillatte aksellaster på M3'en er 920/1130kg og vekten er 1625 (Tillatt totalvekt 1980kg.) På 320'n er det følgende tillatte aksellaster 855/1050kg og vekten er på 1410 (Tillatt totalvekt 1810kg) Det vil selvfølgelig bli sveiset inn forsterkninger rundt de 4 festepunktene til bakstillingen. Lurer nå litt på hvordan jeg skal gå fram, hvem jeg skal kontakte osv.? Er vektene innenfor hva som kommer til å bli godkjent? Hvilke bestemmelser gjelder her? Går det ann å bare dra ned til TUV i Kiel å få de til å utstede noen papirer på ombyggingen når jeg er ferdig, ta de med på biltrangsynet og vips så er bilen godkjent? Hva koster det evt å dra til tuv å få en slik ombygging godkjent? Håper å kunne få noen vettuge svar her, kanskje fra noen som har vært borti detta biltrangsynet tidligere med lignende prosjekter? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SSM Skrevet Juni 7, 2010 Share Skrevet Juni 7, 2010 Viss du har hele tyske bilen så hadde jeg tatt den med til BT og fått blombert delene du skal bruke, det gjør hvertfall saken litt enklere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bergeee Skrevet Juni 7, 2010 Share Skrevet Juni 7, 2010 send en søknad FØR du blomberer:) sist vi var der oppe så sa han det. for da hadde ikke de noe "sak" på bilen fra før av. og da ble det masse ekstra arbeid:) og du må jo sleike de mest opp etter ryggen:) så bare bygger du om alt. kjører bort på vekta og ser om du er innafor. er du ikke det. så fjerner du litt sånn som du ikke trenger til du er det:) få på noen lettmetal felger, sett i noen gamle seter som du tar ut litt innmat fra. ta ut alt som heter anlegg, osv. så er du nokk greit innafor;) 215 kg er ikke så alt for mye og få vekk fra en bil;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bergeee Skrevet Juni 7, 2010 Share Skrevet Juni 7, 2010 og aksel vekta har ikke noe og si:) total vekta du må holde deg innafor;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skallesei Skrevet Juni 7, 2010 Forfatter Share Skrevet Juni 7, 2010 Så reglene med vekter går på at den ferdig ombygde bilen ikke skal overstige 1410kg i dette tilfelle? Aksellasten kommer vel ikke til å overstige maks tillatte vekter uansett? Noe spesiellt jeg burde skrive eller legge ved i min søknad? Hvor sender jeg den? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robinvanvik Skrevet Juni 7, 2010 Share Skrevet Juni 7, 2010 Her er litt hjelp på veien, fikk dette av han som driver med ombygginger her på biltilsynet i Trondheim. 1. Motor fra M3 bør være av samme modell som norsk bil eller nyere slik at støy og avgass er ok. 2. Ved import av motor/delebil må avgass og støy dokumenteres på lik linje med reg. av en bruktimportert bil. 3. BMW merkeverksted må dokumentere at råkarosseriet på en E36 320 er likt med en E36 M3. 4. BMW merkeverksted må dokumentere at understell, styring, drivverk og bremser er oppgradert til M3. 5. Hvis det skulle være mye forskjell i understell som f.eks fjærbein/nav så vil det kreves ny 4-hjulskontroll. 6. Det skal fremvises kvittering, eventuelt tolldeklarasjoner på hvor motor og ev. girkasse stammer fra. Motornummer på M3 motor må oppgis. 7. Det kreves tilstrekkelig nyttelast for det antall sitteplasser kjøretøyet skal registreres for. Tillatte akselvekter / tillatt totalvekt kan ikke overskrides. Det er ikke nødvendig med noen plombering av den engelske delebilen eller den norske bilen før ombygging starter. Håper det gjor deg litt klokere Mvh Robin Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skallesei Skrevet Juni 7, 2010 Forfatter Share Skrevet Juni 7, 2010 Se der ja, der kom jeg litt på veg. Karosseristammen i E36 karosseriet er jo den samme som i M3 karrosseriet og har samme delenummer i delefilmen osv. GS er jo et godkjent merkeverksted, så derfor vil jeg tro at det skal kunne la seg gjøre å få tilstrekkelig med attester derfra på om bilen er komplett ombygd til M3. Jeg skal kjøre KSport coilovers med TUV godkjenning, og kommer til å ta 4hjuls kontroll på GS i samme slengen. Ang punkt 7, hvor mye er "tilstrekkelig nyttelast"? Bilen skal regges for 4 som originalt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skallesei Skrevet Juni 7, 2010 Forfatter Share Skrevet Juni 7, 2010 Hvem er det som driver med ombygginger i Trondheim for tiden? Har forstått det slik at han godeste Wollamo ikke driver med dette der oppe lengre. Har en bekjent på biltilsynet i Molde som skal undersøke litt for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bergeee Skrevet Juni 7, 2010 Share Skrevet Juni 7, 2010 punkt 7 der stemmer ikke:) i så fall så jugde han på biltilsynet til oss når vi var der sist. du må ikke blombere. men det gjør ting mye enklere:) drar du opp og blomberer så kan du bare sette over alt. så ser de på blombene når du kommer med den ombygde bilen. og viss alt er som det skal da får du den gokjent. de blomberer ikke motoren, men når du har den ute så ta og tørk over motor nr fikk vi beskjed om. for de har et sånn lite kamera på en pinne som de kjører neddi der:) bremsene blombert ikke han som var der sist. han sa at han så om det var m3 bremser eller ikke. så det gadd han ikke. i og med at bilen er høyrestyrt. så må du ha papirer på at det tannstaget som står på 320 orginalt er link som m3 uten om at det er annen utveksling på det. det får du på de fleste bmw shapper:) så en sånn ombygging er planke kjøring;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skallesei Skrevet Juni 7, 2010 Forfatter Share Skrevet Juni 7, 2010 Er tysk bil jeg skal bygge om fra... Så den er igrunn identisk utenom de forsterkningene som visstnok må sveises inn rundt festene til bakstillingen? Noen som har noen info ang dette? MÅ det gjøres osv? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bergeee Skrevet Juni 7, 2010 Share Skrevet Juni 7, 2010 du MÅ sveise de festene:) 4 i bakstilinga og 2 på girkassa:) trenger ikke og helsveise de. bare punkte de fast;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skallesei Skrevet Juni 7, 2010 Forfatter Share Skrevet Juni 7, 2010 jepp... Vel... det er allerede gjort, og bilen er allerede ombygget... De er punktsveiset inn. Gått slik et par år i Norge, men aldri vært prøvd å godkjent ombygd engang. Har alt av papirer fra kjøp av donorbil i tyskland. Vognkort, momskvittering, kjøpekontrakt osv. Har ikke veid den, men skal få sjekket opp det snarest. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bergeee Skrevet Juni 8, 2010 Share Skrevet Juni 8, 2010 håper det kom til hjelp:) når det kommer til gokjenne bil som ikke er blombert så vet jeg ikke så mye:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Robinvanvik Skrevet Juni 9, 2010 Share Skrevet Juni 9, 2010 Hvem er det som driver med ombygginger i Trondheim for tiden?Har forstått det slik at han godeste Wollamo ikke driver med dette der oppe lengre. Har en bekjent på biltilsynet i Molde som skal undersøke litt for meg. Petter Killingberg heter han, pendler mellom Oppdal og Trondheim Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skallesei Skrevet Juni 9, 2010 Forfatter Share Skrevet Juni 9, 2010 Takker for infoen, dette går nok i orden. Får en kompis som jobber på biltilsynet her i Molde til å kontakte han for meg i morgen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå