Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Sliter litt med en som ikke vil gjøre opp for seg her inne.

Er forsåvidt ikke så stort beløp, men det er prinsippet.

Hater svindlere!

Har alt dokumentert skriftlig selvfølgelig, PM'er som er lagret, sendingskvitteringer osv, så saken er klar den.

Leste at det er flere inkassofirmaer som tar på seg innkreving på vegne av private, og alle gebyrer tilfaller selvfølgelig skyldneren.

Er det noen som har prøvd dette?

Jeg har ikke lyst til at flere skal gå i fella, så jeg kommer til å opplyse her inne om hvem det er med fullt navn og nick også selvfølgelig.

Å ha et innkassokrav/betalingsanmerkning hengende på seg er jo ikke så trivelig, med tanke på problemer med å oppta lån osv i fremtiden, men det er strengt tatt ikke mitt problem. Det er jo ikke uvanlig at nye arbeidsgivere også kredittsjekker folk før de ansettes.

Noen som har noen tips?

Annet enn å møte opp for å hente pengene da, det er jo evt step nummer to.

Skrevet

Jeg vet ikke jeg.. det eneste jeg vet når det gjelder sånne private innkassosaker, så hvis han absolutt ikke kan betale, så faller alt på deg da.. :S

I tillegg visste jeg ikke helt at det var mange firmaer som tok private...

Skrevet
Jeg vet ikke jeg.. det eneste jeg vet når det gjelder sånne private innkassosaker, så hvis han absolutt ikke kan betale, så faller alt på deg da.. :S

I tillegg visste jeg ikke helt at det var mange firmaer som tok private...

Joda, det er noen firmaer som gjør dette, og det ender da opp i betalingsanmerking etterhvert.

Han har både bil(er) og andre ting han kan selge, så det kan nok inndrives.

Og om jeg så får utgifter for det, så bruker jeg gjerne litt penger på å kreve inn også. Irriterer meg stort med folk som tror de kan slippe unna med slikt.

Er som tyveri å regne i min bok.

Skrevet

om du er sikker på at han har verdier så går det greit.

har personen der imot ikke en dritt, så blir du sittende med regninga til selskapet

Skrevet

Brukernavn og fullt navn kommer imorra om jeg ikke får noe respons.

Nå har han lovet meg 3 ganger at han har overført penger, men hver gang er kontoen like rolig..

Har vært frem og tilbake en måned nå, og nå er grensa nådd for min del..

Skrevet

Du kan kjøre en utleggsforretning. Gangen er først forliksrådet, fører det ikke frem der er det namsmannen. Har han bolig\bil eller verdier av en art, tar dem utlegg i det. Har han jobb\inntekt som overstiger beløpet til livsopphold, blir det månedlige trekk til beløpet+utlegg er betalt.

Husker ikke akkurat hva det kostet, men tror det var 750 hos forliksrådet, og 1500(?) hos namsmannen. dette fører du selvsagt på hans sluttregning.

Skrevet
Du kan kjøre en utleggsforretning. Gangen er først forliksrådet, fører det ikke frem der er det namsmannen. Har han bolig\bil eller verdier av en art, tar dem utlegg i det. Har han jobb\inntekt som overstiger beløpet til livsopphold, blir det månedlige trekk til beløpet+utlegg er betalt.

Husker ikke akkurat hva det kostet, men tror det var 750 hos forliksrådet, og 1500(?) hos namsmannen. dette fører du selvsagt på hans sluttregning.

Flott! Nyttig info.

Regner med en politianmeldelse er første skritt?

Eller er det en separat prosess?

Tipper ikke de kommer til å sette Kripos på saken, men det blir hvertfall et notat i politiloggen, som jo også blir sjekket opp når han blir stoppet langs veien osv.

Skrevet

forliksrådet er første instans, fører ikke dette frem er namsmannen neste. Jeg tror ikke du bør anmelde for en utleggsforretning

separate prossesser ja.

Skrevet
forliksrådet er første instans, fører ikke dette frem er namsmannen neste. Jeg tror ikke du bør anmelde for en utleggsforretning

separate prossesser ja.

Ok glimrende, takk igjen!

Det er ikke noe stort beløp, men det er mine penger, og jeg nekter å la noen stjele fra meg.

Skrevet
om du er sikker på at han har verdier så går det greit.

har personen der imot ikke en dritt, så blir du sittende med regninga til selskapet

Som ehrnst skriver her er det viktig at personen har verdier å hente, ellers så nytter det ikke.

Tiden hvor de henter sofan og TV'en din er over.

Jeg ble svindlet, og har prøvd å få tilbake pengene gjennom rettsvesenet. Det gikk prestisje i det for meg, men det har kostet meg dyrt. Alle utgifter og salærer har jeg måttet forskuttere, og noen penger har jeg ikke sett, da denne taperen ikke har noe verdier registrert på seg. Alt står på dama hans.

Så er det ikke reelle verdier der, så er det ikke noe vits. Dessverre. Politiet kan du bare glemme, det er "saken henlagt" etter en liten stund som vanlig. De er ikke så interesserte når det ikke er bøter å dele ut.

MVH

Tommy

Skrevet
For privatpersoner

- Du nevner at privatpersoner også kan benytte egeninkasso?

- Ja, men Hvis det foreligger et såkalt skriftstykke i form av en regning eller faktura, kan inkasso iverksettes. Kravet bør være dokumentert i form av en avtale, kontrakt eller gjeldsbrev som underbygger regningen eller fakturaen, sier Myklebust.

Kortere vei til Namsmannen

Han forteller at forfalte krav kan sendes direkte til Namsmannen uten etter at det først er sendt et «varsel om utlegg» med 14 dagers frist.

- Tidligere måtte alle inkassosaker som ikke ble betalt frivillig, sendes til Forliksrådet. Prosessen var tidkrevende og kostbar. Både uomtvistede og omtvistede inkassosaker kan nå sendes direkte til Namsmannen etter et forutgående «varsel om utleggsforretning», opplyser Myklebust.

http://www.na24.no/article2919550.ece

Skrevet

Takker til alle for gode råd.

Jeg så den artikkelen om privatinkasso, meget interessant.

Er klar over at politiet henlegger slikt, men de glemmer ikke saken for det. Så når det kommer 2-3 til på denne svindleren, så kan det hende de gjør noe.

Skrevet

du kan jo begynne med og fortelle oss hvorfor han er skyldig deg penger, regner med i denne saken som alle andre saker har vel saken to sider. men hvis han SIER han skal betale noe uten at noe skjer høres det iværtfall ut som det er enighet i at han er skyldig deg penger.

Ting som irriterer meg grenseløst er når folk kjøper ting uten garanti til en gibortpris når det er opplyst fra selger at han ikke har den fjerneste anelse om tilstand på varen, for så at kjøper skal komme og kreve penger igjenn dersom det viste seg og være feil alikevel, da kan heller kjøper ta seg tiden til og undersøke varen grundigere.

samme med de som kjøper hus/leilighet for så og klage på f.eks dårlig vasking/småfeil som man må påregne når et hus er f.eks 10-15år, bare for og gjøre seg litt penger. eller for ikke og snakke om de som driver forsikringssvindel slik at vi andre må betale dyrere forsikringer.

regner med ingen av disse pungtene er aktuelle siden han tydeligvis er enig i at han er skyldig deg penger?

skal du offentliggjøre navn og nick burde du isåfall forklare saken litt dypere og hva som har skjedd, hvis ikke virker det litt usaklig.

Skrevet
du kan jo begynne med og fortelle oss hvorfor han er skyldig deg penger, regner med i denne saken som alle andre saker har vel saken to sider. men hvis han SIER han skal betale noe uten at noe skjer høres det iværtfall ut som det er enighet i at han er skyldig deg penger..

Jada, han er enig i at han skylder meg penger, det finnes bare ingen vilje til å gjøre opp for seg.

Har all dokumentasjon, men skal sjekke kontoen igjen i kveld for å se om det har kommet inn noe før jeg går videre.

Er heller ingen svar på mine PM'er, og jeg ser de blir lest fortløpende, og at han er igang med å handle andre ting her inne.

Jeg har tatt vare på alle PM'er, og har sendekvittering og trackingnummer, fullt navn og adresse osv. Jeg er tilhenger av at folk skal få en fair sjans til å gjøre opp for seg.

Om han så hadde kommet tilbake med en beskjed om at han har gått på en smell, og at jeg må vente noen uker, så er det helt greit.

Men å bli ignorert når man har penger utestående er rett og slett dårlig folkeskikk og svindel.

Det er som regel to sider av de fleste saker, men akkurat denne er krystallklar.

Det har dere sef bare mitt ord på inntil jeg velger å legge ut mere da, men som sagt så vil jeg ikke henge ut noen uten at jeg har gitt mange muligheter til å gjøre den riktige tingen..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...