hivanz Skrevet Juni 7, 2010 Skrevet Juni 7, 2010 På min 320d begynte girkassen og tulle. Girene hang igjen etter giring. Etter jeg slapp gassen så giret den opp\ned. Satt den hos BMW som kjørte diagnose test, som kom tilbake clean.. Kundemottageren hos BMW forteller meg om en bil med null feil. Men nå er det som at kassa sliter med 1. gir.. Har får høyt turtall mener jeg iforhold til hva den viste tidligere... Er det noen som har vært borti noe lignende før??
Leo Skrevet Juni 7, 2010 Skrevet Juni 7, 2010 Har hørt om to feil! 1: Elektroniske feil - slik at hjernen/sensor ikke henger med da kan den grirer rart. 2: Gamel olje - eller varmkjørt da setter det seg skitt fra lammelene i ventilen og i oljen som gjør at den må ha høyer trykk for at oljen skal nå neste gir/lammel. Billigste måte å sjekke dette på er å tappe av litt olje. Start bilen og kjør gjennom girene manuelt (R - N - D og eventuelt 1-6 hvis mulig) mens du står i ro. Bare for å røre rundt i oljen. Deretter tapp av litt via bunnpluggen. (liten 0,5 liter er nok til og se). Missfarging Brun, hvit eller annen farge en klar rød er oljen ødelagt. Oljen brun så er den varmkjørt - hvit så ligger det rester av lammeller og evt oljen koagulert. Skift all oljen i kassa. Tøm av fyll på til du har klar rød olje. Ja jeg vet oljen koster, men kassa koster mye mere. Håper det er til hjelp.
hivanz Skrevet Juni 7, 2010 Forfatter Skrevet Juni 7, 2010 Largund: Jeg plukket opp bilen like før jobb, så var ganske stresset så fikk ikke spurt så mye egentlig. Men alt hun på BMW sa var de hadde kjørt diagnose og hadde sett på kassa. Leo: Første tanken min da kassa klikka var ATF oljen. Har ikke gjort noe med det enda, men jeg var mest stilt på og gjøre dette i første omgang. Det er fortsatt garanti på bilen, så dette burde være en lett sak, men blir litt problemer da bmw ikke klarer og finne noe feil med bilen. Det virker som problemet er mer merkbart etter bilen er kjørt varm, da den er kald kjenner jeg ikke så mye til det, men jeg følger med på turtallmåleren så jeg ser jo at problemet er der selv om motoren er kald. Leste et sted at på 320d kan det være converten som er gåen. Men jeg får ringe BMW i morgen tidlig og legge ut om girkassa som fortsatt ikke er fikset. Alle tips og råd taes imot med takk
Leo Skrevet Juni 7, 2010 Skrevet Juni 7, 2010 Jeg hadde problem med min 2005 mod e61. Den rapte når jeg akset og den skulle gire ned fra 5 - 4 og fra 4 -3. Garantisak. Da skiftete de olje i hele kassa - tok dem en halv dag og mange liter olje på garantien. Converteren kan også være et problem ja - hvis den går slipper den noe jæv.... med dritt som legger seg i kassa....(opplevd på Jaggen jeg har stående nå av dritt kvalitet problemer) Da må verkstedet skylle kassa med ren olje. Ps skifte converter er en grei jobb og enkel. Skru av converteren fra motor, ned med kassa og inn med ny -sett på plass. Skulle dem greie iløpet av en dag med litt tjon.... Bruk Garantien det er en fin oppfinnelse!!!!!
LeoNico Skrevet Juni 7, 2010 Skrevet Juni 7, 2010 BMW har ikke peiling på automatkasser, lever den heller til noen som har spesialisert seg på automatkasser. Jeg leverte min på et Autorisert BMW-verksted, men etter en mnd og montering/demontering av kassa hele åtte ganger, sa de at hele kassa måtte skiftes. Heldigvis trodde ikke forsikringsselskapet mitt på det, så de fikk bilen tauet til et automatverksted som skiftet automatpumpa på dagen. BMW innrømte at de ikke hadde peiling, og at de aldri mer skulle tukle med automatkasser mer
Leo Skrevet Juni 7, 2010 Skrevet Juni 7, 2010 Det er få som kan automat i dag! BMW og andre merkeforhandlere skifter deler hvis de ikke fungerer, de vet ikke helt hvordan ting fungerer så de tar den enkle veien. Men er det garanti så bruk den!!
hivanz Skrevet Juni 7, 2010 Forfatter Skrevet Juni 7, 2010 YES da!! Problem solved.. E91 har en dårlig jordingskontakt inn til hjernen på computeren, så girkassa hadde låst seg i nødmodus, kjørte en ny diagnose som nullstilte hjernen og kasse i kveld.. så nu er alt som normalt Men takk til alle hjelpsomme sjeler her på Bimmers.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå