bmw520 Skrevet August 13, 2010 Share Skrevet August 13, 2010 Det trykker jo godt, bare det at det trykker mer i bagasjerommet enn inne i resten av bila Vurderer å kjøpe ny sub med kasse. Hva er fordelen med 2x10" mot 2x12" og visa versa? Er det best med 1 forsterker da på hvert av elementene? Trenger noen tips. Dette blir da til en kommende E46 jeg er på utkikk etter. Blir sedan eller coupe, ikke helt sikker enda, men bekker litt mot coupe. Mer lydkvalitet med 2x12" kontra 2x10", sett at de er av samme modell. Større overflate = mer lydkvalitet, stort sett. En 10" kan være litt hardere å drive, altså, å få lyd ut av. Dette syns jeg du kan utdype litt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mrbatnes Skrevet August 15, 2010 Share Skrevet August 15, 2010 sjønner ikke greia med at folk ikke får lyd inn i cupeen på e34, min bil har jeg en jbl 12" med en 2x75w brokoblet forsterker og et skikkelig aktivt subfilter. det spiller mer en rikelig inne i bilen uansett om midtarmlenet bake er oppe eller nede. kassa er plassert ut i ene siden i bagasjerommet, helt inntil seteryggen med element/bassport som peker bakover. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Klopgomp Skrevet August 19, 2010 Share Skrevet August 19, 2010 12" kontra 10", jo mindre elementet er, jo fortere slår det!... mer rapp lyd i de mindre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
username Skrevet August 20, 2010 Share Skrevet August 20, 2010 12" kontra 10", jo mindre elementet er, jo fortere slår det!... mer rapp lyd i de mindre Det der skal du få lov til å bevise. Så et 10" element spiller 40Hz mye fortere enn en 18" da eller? Hva er det folk tenker med... Siden 10" din er så rask, så spiller den vel 80Hz den da, når den får beskjed om å spille 40Hz? "Se på denne 6'5"! Den spiller så utrolig rask bass!!" En ting er at mindre høyttalere ikke spiller raskere enn større(DE SPILLER AKKURAT DET DE FÅR BESKJED OM), en annen ting er at raske slag, eller HØYE FREKVENSER med andre ord, ikke er bass. Det er lov til å bruke hodet litt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
username Skrevet August 20, 2010 Share Skrevet August 20, 2010 Mer lydkvalitet med 2x12" kontra 2x10", sett at de er av samme modell. Større overflate = mer lydkvalitet, stort sett. En 10" kan være litt hardere å drive, altså, å få lyd ut av. Dette syns jeg du kan utdype litt Hva er det å utdype? Kort fortalt: Jo mindre en membran trenger å bevege seg for å flytte luft, jo mindre mekanisk støy introduserer du til musikken som spilles. En 12" har større overflate(areal på membran) enn en 10"(sett at det er samme modell). Altså 12" trenger ikke bevege seg like langt, for å flytte like mye luft som 10" som dytter mindre luft. En 10" vil da trenge høyere Xmax enn 12" for å flytte like mye luft. Hvis du tenker på det med å få lyd ut av, så er det selvfølgelig følsomheten jeg tenker på. Siden 10" ikke flytter like mye luft, så betyr det at den ikke lager like mye lyd. Altså mindre dB per watt.(xxdB/1W/1M). Altså du trenger mer effekt for å spille like høyt som en tilsvarende 12". 12" vil ha høyere følsomhet, siden den har større membran og flytter derfor mer luft. Litt lengre fortalt: En tyngre membran vil ikke flytte seg tregere enn en lettere membran, verken fordi den er tyngre å sette i gang, eller i den forstand at den fortsetter videre i én retning etter at spenningen har snudd (innenfor normale rammer). Spiller subwooferne dine tregere på lavt volum da, eller? Da får de jo mindre kraft til å flytte membranen, og resultatet ville blitt det samme. Det som skjer når membranen er tyngre, opphenget stivere eller effekten inn blir mindre, er jo at membranen vil flytte seg mindre på samme tid, fordi den er tyngre og krever mer effekt å flytte like langt. Altså mindre effektiv lydgjengivelse. Ikke mindre nøyaktig. Det har ikke noe med tid å gjøre, for når spenningen snur, snur høyttaleren. Den går ut og inn like fort som en lettere membran, fordi den følger spenningen som går gjennom spolen. Og så lenge membranen skifter retning når den skal (uavhengig av avstanden den flytter seg), vil vi oppfatte lyden som presis (med mindre det er fasefeil, som fra en port e.l.). Det som forandrer seg når en høyttaler er "treg", og som vi hører godt, er uønskede spenninger i spolen (altså til feil tid). Spenningen er i spolen til "feil tid" pga problemet med induktans - at den "lagrer" elektrisitet, og ikke "snur" signalet like fort som en mindre spole ville gjort. Alle spoler motsetter seg forandringer. Jo større/kraftigere spole (mH, ikke fysisk), jo mindre villig er den til å forandre retning på signalet. Ergo, membranen følger spenningen i spolen - selv om signalet i spolen ikke er likt som signalet fra forsterkeren til enhver tid. Det ligger alltid litt etter, pga fenomenet med induktansen i spolen, som jeg nettopp forklarte litt mer omstendelig. Skjønner? Jo større induktans, jo mer ligger den etter... Det er imidlertid løsninger for å lage større spoler med lavere induktans, uten at jeg har satt meg inn i hva som spesifikt gjøres. Det jeg vet, er at en dyrere høyttaler ofte har mindre induktans i spolen (for bedre transientrespons og lydgjengivelse), selv om den ikke tåler mindre effekt eller er mindre fysisk enn en konkurrerende høyttaler. Jeg vet at både tetthet, tråddiameter og fysisk form på tråden benyttet i spolen har en del å si for induktans vs. effekttålighet. Og jeg vet med sikkerhet at langt fra alle produsenter tar hensyn til induktans, så lenge høyttaleren tåler 1000W RMS og spiller noe som minner om bass. Spideren og oppheng har ikke noen evne til å vite hvilken hastighet de skal jobbe med, de jobber bare kontinuerlig for å holde spolen i senter av magnetfeltet (i alle retninger), og har ingen mulighet til å påvirke hastigheten til elementet. Kun distansen det til enhver tid får bevege seg i. Hvis spideren er for slapp (i forhold til tilført effekt) vil høyttaleren kunne slå for langt, og jobbe i ytterkantene av magnetfeltet - og da kan den også bli "treg", men det er fordi den motoriske kraften så langt ut i magnetfeltet ikke er kraftig nok til å snu den, og membranen først snur idet spideren har nådd ytterpunktet og dratt den inn igjen i magnetfeltet. Høres temmelig crappy ut når man prøver å spille så høyt, men dette er heller ikke relatert til størrelsen på membranen, kun et resultat av dårlig (billig) konstruksjon (eller alt for mye effekt til den aktuelle høyttaleren). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw520 Skrevet August 21, 2010 Share Skrevet August 21, 2010 D jeg mente med å utdype, var at hvorfor en 10" er hardere å få ut lyd av kontra en 12" Du vet like godt som meg, at man kan jo ikke bare slenge ut d ene eller d andre uten å forklare hvorfor d er slik, derfor ville jeg at du skulle forklare d for medlemmene her Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EzzY Skrevet August 25, 2010 Forfatter Share Skrevet August 25, 2010 Så, det dere sier er at et større element gir en renere lyd og trenger ikke like my power for å spille like bra som et mindre? Det vil si at 12" er å anbefale fremfor 10" såfremst det er plass til kasse med riktig volum? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw520 Skrevet August 25, 2010 Share Skrevet August 25, 2010 Ikke nødvendigvis, mange parametere som spiller inn, men en 10" vil i teorien ikke spille like dypt som en tilsvarende 12". magneten spiller en vesentlig rolle. større magnet=større kontroll på membran Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå